Sosztakovics, Mozart és Richard Strauss kamaraművei és Tompa Andrea író szövegei a szerző saját előadásában a remény hangján szólalnak meg október 26-án a Pannon Filharmonikusok Átlényegülés című koncertjén.

Az elhunytak emlékére adott hangverseny közönségét a zenekar A gyász művészete, a művészek gyásza című pódiumbeszélgetésen várja, melyen Tompa Andrea íróval és dr. Fenyősiné Bartha Noémi hegedűművésszel Gráf Orsolya gyászfeldolgozásmódszer-specialista, a PFZ munkatársa beszélget. Hagyomány, hogy a zenekar a koncert előtt, majd a szünetben mécsesgyújtáson is szeretettel látja az emlékezőket a Kodály Központ előtti lépcsősoron. A kamaraszimfonikus hangverseny a Musica Sacra és a Művészbejáró sorozatok nyitókoncertje is.

A Pannon Filharmonikusok számos alkalommal tart az évad során olyan esteket, amelyeken a pécsiek és Pécsre látogatók a zene éltető hatását érezhetik. A műélvezeteken túl ezek az estek az adott alkalom méltó megéléséhez vagy megünnepléséhez segítik hozzá a közönséget. Ezek között is az egyik legfontosabb talán a halottak napjához közeledve az az este, melyen a Kodály Központ előtti lépcsősorok megtelnek az emlékezők mécseseivel. Évről évre egyre többen állnak meg egy főhajtásra, imára, csendes emlékidézésre, mielőtt belépnének a koncertterembe.

Az elmúlt két évben a gyászolókat pódiumbeszélgetés is várja. A zenekar márkaépítési és kommunikációs vezetője, Gráf Orsolya Gyászfeldolgozás Módszer Specialista is, aki a gyászolóknak segít a mindennapokban. Az október végi esten a szakember Tompa Andrea íróval és dr. Fenyősiné Bartha Noémi hegedűművésszel beszélget arról, hogy miért fontos életünkben a gyász megélése, milyen szerepet tölthet be a művészet az alkotók, előadók és a befogadók gyászának feldolgozásában. Van-e egyéni és közösségi gyász, és hogyan kaphat szerepet az alkotói folyamatokban ez az összetett érzelmi állapot?

Az estet a Pannon Filharmonikusok művészeinek és Tompa Andrea írónak közös kamaraestje zárja. A koncerten elsőként Sosztakovics c-moll vonósnégyese hangzik el a zenekar szólamvezető művészeinek előadásában. Deák Márta és Morvay Ágnes hegedűn, Murin Jaroszláv mélyhegedűn és Janzsó Ildikó csellón játszik. A mű után Tompa Andrea szövegeiből az egyén fájdalma és döbbenete szólal meg, hangot adva annak a sokszor megfogalmazhatatlan érzésnek, amikor megéljük, hogy valaki, akit ismertünk és szeretünk, nincs többé.

„… az biztos, hogy bárki meghallgatja ezt a koncertet, nem felejti el egy életre. Igazi különleges és felejthetetlen élmény lesz. Én szabályosan fizikai tüneteket produkáltam, miközben hallgattam ezt a zenét” – osztotta meg egy interjúban Deák Márta koncertmester azt az élményét, amikor először hallotta Sosztakovics vonósnégyesét.

A koncert második műve Mozart Gran Partita című művének egy részlete: a méltán híres fúvós szerenád lassú tétele reményt és vigasztalást nyújt. Az egyén személyes gyászától Richard Strauss Metamorfózisok című művéig Tompa Andrea olyan szövegrészletei vezetnek át a szerző felolvasásában, amelyek közös veszteségeink gyászélményeit idézik elénk. Hitelesen mutatják be az egyéni és a közösségi veszteség egymástól nem függetleníthető hatását és a közös feldolgozás egyéni vonatkozásait. Épp úgy, ahogy Strauss műve, mely a zeneszerző mély érzéseket megmozdító alkotásában siratja el a háború pusztításait. A Metamorfózisokat Somodari Péter, a Bécsi Filharmonikus Zenekar vezető szólistája, csellóművész, karmester vezényli majd.