Mit kell tudni a Budapest Scoringról?
Sapszon Bálint: A Budapest Scoringot 2012-ben alapítottam azzal a céllal, hogy a hollywoodi keresletet összekössem a magyarországi kínálattal, tekintve, hogy kiváló zenészeink és szakképzett hangmérnökeink vannak Magyarországon. 2007-ben költöztem ki Los Angelesbe, ahol bár elsősorban filmzeneszerzéssel és hangszereléssel foglalkoztam, de úgy alakult, hogy egy idő után belevágtam ebbe is. Igazából az élet hozta.
Mennyire erős a nemzetközi verseny ezen területen?
Sapszon Bálint: Nemzetközi szinten több scoring
zenekar van a világban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában is. A nagy
filmzenéket hagyományosan Londonban és Los Angelesben készítették mindig is, de
most úgy tűnik, hogy a szomszédos országok zenekarait megelőzve Budapest
feljött a harmadik helyre, s hozzánk is rendszeresen érkeznek hatalmas
produkciók.
Milyen filmekben, sorozatokban működtek közre?
Sapszon Bálint: Több Oscar-díjas produkcióban részt
vettünk, említhetném a négy Oscart bezsebelt Élősködőket, vagy a Tűnj
el! című filmet. A sorozatok közül kiemelném a Star Wars animációs
filmeket (Rebels, Bad Batch), melyeken már évek óta rendszeresen
dolgozunk, továbbá a Squid Game (Nyerd meg az életed), az Outlander
(A kívülálló), a Foundation (Alapítvány) vagy a Kobra Kai sorozatokat,
amelyekben szintén a Budapest Scoring zenéje hallható.
Hogyan választották ki erre a munkára a zenekart?
Sapszon Bálint: Danny Elfmannel dolgoztunk már együtt máskor is, így nem voltunk egymás számára ismeretlenek. A sorozat másik zeneszerzője, Chris Bacon is nagyon jókat hallott rólunk, így végül mindketten mellettünk döntöttek. Az volt az eredeti koncepció, hogy a csellószólókat Los Angelesben veszik majd fel. Ez eleinte így is volt, de miután meghallották Ölveti Mátyás, a zenekar csellószólam-vezetőjének a játékát, onnantól Los Angeles-i csellista helyett rá bízták a szólókat.
Önt ezek szerint nem ismerték korábbról a zeneszerzők.
Ölveti Mátyás: Nem. Ez ilyenkor bizalmi alapon működik, tehát az első session alkalmával egy-két kisebb szólót írtak, viszont azokkal annyira elégedettek voltak, hogy utána már minden szólót rám bíztak. Illetve folyamatosan egyeztettünk, hogy biztosan minden felvétel alkalmával ott tudjak lenni.
Hogyan zajlott a felvétel? Hogyan instruáltak a
zeneszerzők?
Sapszon Bálint: Danny Elfman és Chris Bacon Los Angelesből online hallgatták a felvételeket és instruálták a zenekart. A modern technológiának köszönhetően már nem is kell feltétlen Budapestre repülni, akár a hálószobájából, pizsamában is követheti a szerző a munkánkat, ha úgy tetszik. Természetesen továbbra is az a optimális, ha itt tud lenni a szerző a stúdióban, de legtöbbször a rengeteg munka miatt ez nem fér bele az idejükbe.
Hogyan zajlott a csellószóló felvétele: a főszereplő a
korábban feljátszott darabot imitálja, a valós fogásokat megtanulva, vagy a
fogásai nem ehhez a darabhoz kapcsolódnak?
Ölveti Mátyás: Az imitálás fordítva működött, tehát
előbb volt meg a zene, azt tanulta meg Jenna Ortega, ő játszott rá az elkészült
felvételre. Tudtommal ő maga is tanult ezen a hangszeren, tehát nem volt neki
testidegen a feladat.
Mit jelentett az önök számára ez a munka?
Sapszon Bálint: Hatalmas megtiszteltetés és egyben
nagy kihívás volt a Wednesday zenéjén dolgozni. Általában egy epizódhoz
egy négyórás felvétel alatt vettünk fel több mint 40 percnyi zenét, ami nagy
teljesítmény. Ez átlagon felüli koncentrációt kívánt a zenekar és a karmester,
Illényi Péter részéről, továbbá villámgyors hangmérnöki munkát, melynek Szabó
Viktor tett eleget. Zeneileg nagy élmény volt részt venni a produkcióban, mert
Elfman és Bacon zenéi nagyon magas színvonalúak, s öröm volt őket
megszólaltatni.
Ölveti Mátyás: Számunkra hatalmas megtiszteltetés és inspiráció volt megcsinálni ezt a filmzenét, együtt dolgozni ilyen kvalitású emberekkel. Mivel most már hivatalos a következő évad, reméljük, hogy ismét bizalmat szavaz nekünk a stáb.
Nyitókép: Ölveti Mátyás csellóművész
Fotók: Szende Viktor