A francia új hullám talán legeredetibb hangja és egyetlen női rendezője volt, aki képtelen volt megöregedni. Agnès Varda női történeteket mesélt, amelyek mögött mindig felsejlett az örök dráma.

Néhány évvel ezelőtt teljesen véletlenül futottam bele az Arcélek, útszélek (Visages villages, 2018) című filmbe. Ebben a kísérleti dokumentumfilmben Agnès Varda és a nála fél évszázaddal fiatalabb fotós-street art művész, JR bejárták a nouvelle vague egyetlen női alkotója életútjának fontos állomásait – hasonlóan Varda Agnès strandjai című filmjéhez, amelyet 80 éves korában készített.

Az Arcélek, útszélek igazi hommage-ként is működik: ez a 89 éves asszony olyan kíváncsisággal, nyitottsággal és vitalitással sétál le komoly távolságokat, mászik fel tűzoltólétrán vagy sétál viharos szélben a tengerparton, hogy a néző zavarba jön. Tényleg egy kilencvenedik életévében járó nőt látunk? Ez a felemelő, ám drámai pillanatokkal is megspékelt road movie (Godard például nem volt hajlandó találkozni Agnèssel, hiába vártak rá) pont olyannak mutatja Agnès Vardát, mint amilyennek bő hatvanéves karrierje alatt megismerhettük: erősnek, szellemesnek és önazonosnak.

„Ha kinyitnánk az embereket, tájakat találnánk.”

Agnès Varda görög apától és francia anyától született a Brüsszelhez tartozó Ixelles-ben. Eredeti neve Arlette volt, ám tizennyolc évesen keresztnevét Agnèsre változtatta. Irodalmat és pszichológiát hallgatott a Sorbonne-on, majd muzeológusnak készült és művészettörténetet tanult az École du Louvre-ban. Egy esti fotóiskola hatására aztán feladta korábbi terveit, és az ötvenes években a legendás színész-rendező, Jean Vilar vezette párizsi Népszínházban dolgozott színházi fotográfusként. Első filmjét ‘54-ben készítette el, ez volt a Párbeszéd.

A filmet ma már a francia új hullám első darabjaként tartják számon: Varda a forgatás kedvéért visszatért gyermekkorának kedvelt helyszínére, a dél-franciaországi Sete közelében lévő kis halászfaluba. A világhírt a 1961-es Cléo 5-től 7-ig című alkotása hozta meg, amely egy, a rákszűrés eredményére várakozó fiatal énekesnő délutánjának bemutatásával vet fel létkérdéseket. 1965-ben készítette el megfejthetetlen fő művét, a Boldogságot. Ekkor Varda már színesben forgatott, egy év múlva pedig megrendezte a szürrealista Teremtményeket. A hatvanas évek végén férjével, a szintén rendező Jacques Demyvel Amerikába látogatott, ahol aktuális és egyéni riport-dokumentumfilmeket forgatott többek között a radikális polgárjogi szervezet, a Fekete Párducok egyik vezetőjéről is. A hetvenes években nagy sikert aratott a női filmjei sorába illeszkedő Az egyik énekel, a másik nem, amelyben két barátnő párhuzamos sorsát követi.

Agnès Vardát leginkább a nő szerepe, helyzete foglalkoztatta a mindenkori társadalomban. Feminista témájú műveiben erős női karakterek keresik helyüket, a hétköznapok mögött pedig kibontakoznak az örök drámák. Női rendezőként talán a legnagyobb elismerést a Sem fedél, sem törvény című filmjéért kapta, a velencei filmfesztivál Arany Oroszlánját. Ebben a történetben egy Mona nevű csavargó lány életét ismerhetjük meg, aki a totális szabadságot testesíti meg, fittyet hányva a társadalmi szabályokra, mégis bukásra ítéltetett. 1990 végén, Jacques Demy halála után a férfi emléke előtt tisztelegve Agnès belekezdett egy trilógiába kollégája, gyermekeinek apja életéről és munkásságáról. Ironikus, hogy az egész életében erős nőkről forgató rendező legszebb és legérzékenyebb alkotása a szeretett férfiról szól.

„Emlékezni a boldogságra egy kicsit maga is boldogság.”

Vardának jellegzetes volt a munkamódszere is: nem forgatókönyv alapján forgatott, a munkafolyamat nyitott volt. A rendező arra figyelt, hol és hogyan olvadhat egybe a valóság és a fikció, és azok miként hatnak egymásra. Filmjei számos top fesztiváldíjat nyertek el, 2001-ben César-életműdíjat kapott, 2014-ben a Locarnói Nemzetközi Filmfesztivál Tiszteletbeli Leopárd-díját, 2015-ben Cannes-ban az életműnek szóló tiszteletbeli Aranypálmát vehette át, 2017-ben pedig tiszteletbeli Oscar-díjat kapott.

A kilencvenedik életévében moziba kerülő Arcélek, útszélek című dokut a legjobb dokumentumfilm kategóriában Oscarra is jelölték, valamint Cannes-ban megkapta a kategória fődíját. Varda volt ráadásul az egyetlen női tagja a Groupe Rive Gauche csoportosulásnak, amelynek alapító tagjai Alain Resnais, Chris Marker és William Klein, a humanista film elkötelezettjei voltak.

Számomra Agnès Varda volt a francia új hullám nagy generációjának legizgalmasabb alakja: egyszerre  tagadhatatlan mestere a személyes mozinak és a mozgóképes esszének, a drámának, a szatírának, a dokumentumfilmnek és a romantikának. Önreflexív trilógiájának utolsó darabja, a Varda by Agnès (2019) visszatekint életművére. Munkái mindig hordoztak valami személyességet és mosolygó bölcsességet. Emellett pedig elkötelezte magát a nő filmes ábrázolásának, és azon túl, hogy a legtöbb filmjének középpontjában nők állnak, a kamera másik oldalán is úttörő módon mutatott példát. Rendezőként és a vágószobában egyaránt otthon volt egy olyan szakmában, ahol a mai napig fájóan kevés a női alkotó.