A boldogtalan hollandok étterme

Egyéb

Van Warmerdam, a rendező, univerzális művész: alapító tagja volt a legendás holland táncszínházi társulatnak, a Hauser Orkaternek, színházban is rendez egy ideje, számos filmdíjat kapott már, és kiemelkedő flamand drámaíró. A pincér című fekete komédiát rendezte, írta és eljátssza a főszerepét. Nem akármilyen színész, az eszköztelensége a megkapó. Érdemes utánanézni a régebbi filmjeinek (Ábel, A ruha, A kis Tony), amelyeket lehetett már látni az Örökmozgó régebbi holland filmnapjain, nagy sikerrel vetítették a Titanicon, és előfordultak a közszolgálati televízión. A kisemberek észrevétlenül zajló élete áll a művei középpontjában, az észrevétlenség költői, képes megfogalmazása, így tisztelhetjük benne a hollandok Kaurismakiját. A pincérre passzol is párhuzamként a Gomolygó felhők éttermes története, bár egészen más a szituáció és a nemzet karakterológiai él.

 
Egy nem tudni hol található holland város lepattant kis éttermében főpincérként dolgozik Edgar, a főhős. Nem éppen az elhivatottság szobra. Unottan, a napi rutin lomhaságával szolgálja ki a holland társadalom kirakatpéldányait, az agresszív üzletemberektől a magányos, morgós öregurakig. Viktória, Edgár szeretője is idejár követelőzni és vágyni a szeretet után. A pincér egyáltalán nem a helyzet ura, rendszeresen megalázzák, beletörlik a cipőjüket, sőt, alkalmanként brutálisan bántalmazzák, amit ő idegesítően közönyösen visel. Akkor sem idegesíti magát, amikor a steak a vécé padlójára esik, simán felszolgálja később, és még meg is várja, hogy megdicsérje az öregúr.
 
A boldogtalan hollandok gyűlnek össze ebben az étteremben nap mint nap, hogy torkon ragadják az anyós, vagy a főnök helyett az itt található legegyszerűbb áldozatot, a főurat, aki még az éttermében sem úr. Megunt szeretőjével megmosolyogtató szerepjátékokat játszik, közönséges és szánalmas a szexuális fantáziája, miközben otthon várja egy beteg és elhidegült feleség. Beleszeret viszont kollégája kismama feleségébe, de így az egyetlen igazi érzelme is halálra ítéltetett, mert a nő démoni csaló, aki miatt a férje öngyilkosságot követ el.
 

Edgárral szörnyű dolgok történnek tulajdonképpen, vérlázító, ahogy tűri még azt is, amikor három ellenszenves üzletember behajítja az étterem óriási akváriumába. Tulajdonképpen már ellenszenves, mert cseppet sem képes  a sorsát irányítani, nem szól bele a saját életébe, amit meg a filmforgatókönyv-író Hermann irányít, akihez rendre feljár panaszkodni, vagy feldúltan rátöri az ajtót, hogy számon kérje, miért kell ilyen semmirekellő karaktert megformálnia. Az ideges író, aki már a feleségével is hajba kap a jeleneteken, felháborodva közli, hogy ez a karakter "modern", és hagyják őt békén a szereplők. Megjelennek a film többi figurái is, hogy egyezkedjenek, és ezeken az igazán abszurd jeleneteken már nagyokat nevetünk. Csak úgy, mint a boltos szcénán, amikor a főhős önvédelmi nyilat vásárol egy meghatározhatatlan állagú lassú öregasszonytól, aztán bénán kinyírja vele az ellenségeit. A bűn útjára sodorja végül a közöny, és ezért lakolnia kell, a forgatókönyvírónak meg elege lesz belőle, és véget vet a szenvedéseinek.

 
Előttünk születik a posztmodern film, feltárulnak a flamand lélek sötét zugai és megtudhatjuk, milyen a holland humor.