Bretz Gábor és Dragony Tímea kapta idén a Bartók–Pásztory-díjat

Egyéb

A kuratórium 2023-ban Bretz Gábor operaénekesnek és Dragony Tímea zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat. Az átadó ünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem minden évben Bartók Béla születésnapján hozza nyilvánosságra a Bartók–Pásztory-díjjal kitüntetett két művész – egy előadóművész és egy komponista – nevét. Az elismerést a zongoraművész-zeneszerző özvegye, Pásztory Ditta alapította végrendeletében, ennek alapján odaítéléséről az egyetem rektorából és oktatóiból álló kuratórium dönt. A kitüntetést 1984 óta minden esztendőben olyan kimagasló tevékenységet végző magyar művészek kaphatják meg, akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez, a bartóki szellemiség megőrzéséhez.

A kitüntetettekről határozó kuratórium elnöke a Zeneakadémia mindenkori rektora, jelenleg dr. Vigh Andrea Liszt- és Prima díjas hárfaművész, Érdemes Művész, tagjai pedig az intézmény neves oktatói.

Bretz Gábor a mai klasszikus zenei élet vezető basszbaritonja, nemcsak hazájában, hanem a külföldi opera- és koncertéletben egyaránt – írja laudációjában Meláth Andrea operaénekes, az Ének Tanszék vezetője.

Mint hangsúlyozza, a kitüntetett repertoárja a zenetörténeti stílusirányzatok teljességét felöleli Monteverditől napjainkig, és számos külföldi operaház színpadán bizonyított egyedülálló karakterével, személyiségének természetességével. „A kékszakállú herceg vára címszerepét 2007 óta énekli, magam is több alkalommal lehettem Juditként partnere Svédországban, Finnországban és hazai színpadokon egyaránt” – utal Bartók zenéje iránti elkötelezettségére. Hozzáteszi: a Zeneakadémia ének főtárgy tanáraként Bretz Gábor nemcsak technikai tudásra, hanem a pálya nemzetköziségére is neveli diákjait, hiteles példával előttük járva. „Egyetemi tanulmányaink óta ismerem Gábort, a legnagyobb tiszteletem bírhatja sikeres pályájáért, mégis számomra a legnagyobb laudáció az a természetesség, amellyel hét gyermekét neveli feleségével együtt. Biztos vagyok benne, hogy a családi háttér nem kis mértékben járult hozzá művészi életpályához” – írja Meláth Andrea.

Dragony Tímea különös érzékenységgel ír nagy apparátusú, míves alkotásokat, amelyek a szélesebb közönség számára is könnyen befogadhatók, kompozíciói gyakran hallhatók, neves szólisták és vezető szimfonikus, valamint kamarazenekarok széles körben játsszák őket – méltatja a díjazottat Bella Máté komponista, a Zeneszerzés Tanszék adjunktusa.

„Zenéjének lírája az európai hagyományból táplálkozik, de nem helyezhető más kor kulisszái közé. Kompozícióiban a harmóniák iránt különösen elkötelezett szerző gondolkodásmódja rajzolódik ki, aki a tonalitás talajából építi fel saját, senkivel össze nem téveszthető zenei világát. Grandiózus alkotásait mindig biztos forma- és arányérzékkel komponálja meg, dús hangszerelései és invenciózus témái mutatják meg sokszínű, mégis egyetemes zenei gondolatait” – mutat rá. Arra is kitér a laudációban, hogy Dragony Tímea több mint harmincöt kamaraművének szignifikáns hangszere a zongora, ezért kamaraműveinek ősbemutatóinál előadóként is aktívan vállal szerepet. Zeneszerzői és előadói pályája mellett pedig komplex zenepedagógiai munkát folytat a szolfézs, zeneelmélet és zeneirodalom oktatása területén: e céllal írt művei szintén kiemelkedő jelentőséggel bírnak, mivel bemutatják korunk kortárs zenéjét a legfiatalabb hangszeres generációnak – írja Bella Máté.

Montázs: Bretz Gábor és Dragony Tímea. Fotó: Kummer János / Opera és Labancz Viktória / Artisjus