Budapest is bekerült a Kreatív Európa program részeként kiírt projektbe, amelyben James Joyce Ulysses című művét helyezik mai kontextusba egy kétéves kulturális kezdeményezésben.

A megvalósításra 1,78 millió eurós (mintegy 710 millió forintos) támogatást nyert el Budapest, amely tizenhét másik európai várossal együtt került a kiválasztottak közé – tájékoztatott Budapest főpolgármesteri hivatala csütörtökön.

Idén száz éve jelent meg James Joyce Ulysses című műve, amelynek cselekménye egyetlen nap – 1904. június 16. – leforgása alatt zajlik. Az Európai Bizottság Kreatív Európa Alapja a dátumhoz időzítve a korszakos regényfolyam főszereplőjéről, a magyar származású Leopold Bloomról Bloomsday-ként elnevezett napon hozta nyilvánosságra a támogatásról szóló döntést, amely az Ulysses: Európai Odüsszeia nevű városi-kulturális projekthez kapcsolódik.

A kommüniké idéz a Kreatív Európa zsűrijének nyilatkozatából, amely szerint a projektben különösen jól kirajzolódik az igény, hogy Joyce Ulysses-ét erőteljes kortárs üzenetű európai remekműként fedezzék fel újra. Kiemelték:

a rendezvények során figyelmet fordítanak a társadalmi befogadás, a sokszínűség és a nemek közötti egyenlőség általános érvényű kérdéseire.

A programsorozat keretében tizennégy városi rendezvény lakja be a köztereket, tizennyolc, ágazatok közötti művészeti és társadalmi szimpóziumot, harminc alkotóházi művészcserét rendeznek. Emellett tizennyolc kortárs szerző kap megbízást egy új, 2024-ben megjelenő Európa – Ulysses könyv elkészítésére.

A projekt a regény tizennyolc epizódjának időrendi sorrendjében bontakozik ki: a megnyitó szeptember végén Athénban lesz, ezután ősszel Marseille, Trieszt, Budapest és Vilnius következik. 2023-ban a programsorozat Párizs, Berlin, Koppenhága, San Sebastian, Kolozsvár, Isztambul, Zürich, Groningen, Eleuszisz és Oulu részvételével folytatódik, majd 2024 júniusában Lisszabon, Dublin és Derry/Londonderry városában fejeződik be.

Pályázatukban az Ulysses: Európai Odüsszeia szervezői az eredeti mű fejezeteiben szereplő témákra rímelő, a mai európai társadalmakat foglalkoztató tizennyolc problémát jelöltek ki.

Ezeket az egyes résztvevők a saját városukban dolgozzák fel. Isztambulban a világi és vallási együttéléssel, Lisszabonban a kontinens idősödő népességével, Zürichben az állampolgári identitással foglalkoznak.

Budapesten a helyi közösségek szerepe kerül előtérbe a válságok sújtotta Európában.

A partnerek kérdéseket és megoldási javaslatokat gyűjtenek össze a dublini zárókonferenciára.

A hollandiai Stichting Brave New World Producties és az írországi Arts Over Borders által vezetett konzorciumban nagy múltú és feltörekvő szervezetek egyaránt találhatók: múzeumok, színházak, fesztiválok, független művészek és önkormányzati szervek. Magyarországot a főváros turisztikai-kulturális ügynöksége, a Budapest Brand nZrt. képviseli.

„Joyce korszakos nagyregényének számos közvetlen és közvetett magyar vonatkozása van, így különösen izgalmas hazánkat képviselni ebben az ízig-vérig európai programban. Budapestiként ápoljuk az egykori Monarchia hagyományait, és megemlékezünk a regény egyik főhősének szülővárosáról, Szombathelyről is.

A konkrét kapcsolódásokon túl az idén százéves művet mindenekelőtt inspirációként fogjuk használni ahhoz, miként lehet az irodalom eszközeivel megszólítani és bemutatni egy nagyváros közösségeit, sok hangon és változatos formákban elmesélni történeteit. Így válik a következő két évben a projekt a Budapest könyvfőváros kezdeményezés oszlopává, és így tudjuk rajta keresztül bemutatni a 150 éves Budapestet közös európai kultúrközösségünkben” – idézte Gáspár Mátét, a Budapest Brand nZrt. művészeti vezetőjét a közlemény.

Nyitókép: Wikipédia