Hogyan lett az angolos hangulatú lakberendezésből férfisztriptíz?

Képző

A túlburjánzó díszítésű rokokót ötvözte keleti vonásokkal, így lett a 18. század legnagyobb hatású brit bútorművese s egyben az angolos hangulatú lakberendezés névadója Thomas Chippendale. De hogyan vált a neve eggyé a férfisztriptíz fogalmával?

Egy bombayi születésű bevándorló klubot vesz Los Angelesben, amit a női iszapbirkózás helyett végül az újdonságnak számító férfisztriptízzel sikerül felfuttatnia az 1970-es évek végén. Ötletét másolni kezdik, ezért féltékenységből agyonlöveti fő riválisát, klubja egykori Emmy-díjas koreográfusát, majd mielőtt elítélnék e gaztettért, börtöncellájában öngyilkos lesz. Egy yorkshire-i születésű, falusi fafaragó asztalosműhelyt nyit Londonban az 1700-as évek közepén, amelyet az illékony divatáramlatokat kiszolgálva rövidesen kora legjelentősebb lakberendező cégévé fejleszt. A francia rokokót angol gótikus motívumokkal és kínai hatásokkal ötvöző mahagónibútoraival, s főként az ezeket végtelen variációban bemutató mintakönyvével az igényes megrendelők és az őket kiszolgáló asztalosok kedvencévé válik. Nemcsak Angliában, hanem Indiától Ausztrálián át Amerikáig a gyarmati elit körében is. Neve ugyanis stílusfogalomként él tovább – róla elnevezett bútorok között élvezhetik a férfishow-t kétszáz évvel később még a fent említett klub hölgyvendégei is. Lehetséges mindez? Mert ha igen, ilyen történetet csak az élet írhat!

Kisplasztika - táncoló ifjú, Höchsti porcelángyár, 18. század második fele, Höchst (Frankfurt am Main)
Kisplasztika – táncoló ifjú, höchsti porcelángyár, 18. század második fele, Höchst (Frankfurt am Main)

Kezdjük is a névadóval. Miközben mintalapjaiból és fennmaradt bútoraiból egészen pontosan következtethetünk inspirációira, Thomas Chippendale körül mégis sok a rejtély. Ahogy Vadas József művészettörténész írta egy 1995-ös cikkében: még azt sem tudjuk róla egyértelműen, hogy gyakorló asztalosmester vagy inkább „nagy kultúrájú és erős képzelőerővel megáldott tervező” volt-e elsősorban. A Yorkshire grófságban fekvő, ma is legfeljebb kisvárosnyi méretű Otleyban született, s apja után előbb fafaragónak, majd asztalosnak tanult. Miután megházasodott, harmincas évei elején már Londonban találjuk, ahol alig néhány évnyi működés után, 1754-ben megjelentette a nevét messze földön híressé tevő The Gentleman and Cabinet-Maker’s Directort, vagyis az urak és műbútorasztalosok számára készült katalógusát. Az Angliában kiadott bútortervek első és sokáig legjelentősebb gyűjteményének számított ez, és nem is hazudtolta meg hosszú címét.

Karosszék - létrává alakítható könyvtári szék, Thomas Chippendale / modorában, 1750 körül, Anglia
Karosszék – létrává alakítható könyvtári szék Thomas Chippendale modorában, 1750 körül, Anglia

A mintegy 200 táblából álló kötet szinte valamennyi korabeli bútorfajtát bemutatta finom rajzolatú metszetein, s nemcsak a vevőknek segített a választásban, hanem mintarajzaival és gyártási utasításaival az asztalosoknak is kivitelezésre alkalmas terveket biztosított. „Egy sor bútornak új, korszerű formát adott, új típusokat teremtett, amelyek közül nem egynek a formája szinte végső és napjainkig érvényes megoldású” – méltatta jelentőségét Kaesz Gyula is.

Könyvszekrény, Thomas Chippendale / stílusa, 18. század, Anglia
Könyvszekrény, Thomas Chippendale stílusa, 18. század, Anglia

Chippendale több volt egyszerű bútorasztalosnál, sokkal inkább lakberendezési tanácsadóként működött abban a korban, a rokokó és a klasszicizmus határán, amikor ilyen szakma még nem is létezett. Cége legsikeresebb időszakában úgy dolgozott együtt teljes enteriőrökön más szakemberekkel, ahogyan azt legközelebb csak a Wiener Werkstätte alkotóinál tapasztalhattuk a 20. század elején. Gyakran kapott nagyszabású megbízásokat, több tucat yorkshire-i és skóciai főúri otthonban, kúriában és kastélyban lelhetőek még fel eredeti bútorai.

Stílusának jelentőségét ugyanakkor nem csak a saját műhelyében készült berendezések adják, hiszen maga Chippendale mester pár évtized elteltével kiment a divatból. Katalógusának harmadik (saját) kiadása már sikertelen volt, az 1770-es évektől a klasszicizáló stílus meghonosításában élen járó építész testvérpár, Robert és John Adam, valamint a 18. század két másik kiemelkedő bútortervezője, George Hepplewhite és Thomas Sheraton diktálták a trendet.

Komód, Thomas Chippendale modorában, 18. század vége, Anglia
Komód Thomas Chippendale modorában, 18. század vége, Anglia

„Fantasztikus formái, vad díszítő és aranyozó kedve, rikító színhatások iránti előszeretete aligha hozták volna létre vezető jelentőségét, ha ösztöneit félreismerhetetlen üzleti képességei nem kormányozták volna a helyes mérsékelt irányba” – írta róla A Műiparos című szaklap egy 1935-ös számának K. Gy. monogramú szerzője, aki mögött szintén Kaesz Gyulát sejtjük. S valóban, ahogy új szelek fújtak, Chippendale villámgyorsan alkalmazkodott, e késői tervezői korszaka a korábbi buja rokokótól tapinthatóan különbözik. Mint korának kiváló asztalosa, húsz kézművest alkalmazó műhelyével Adamék számos munkájának is kivitelezője lett ekkoriban. 1779-ben bekövetkezett halála után a cégét még jó ideig sikeresen működtette fia, s csak a leleményes üzlettárs, Thomas Haig visszavonulása után, 1804-ben ment csődbe a családi birodalom.

Chippendale azt ismerte fel az elsők között az ipari forradalom küszöbén álló országban, hogy az urbanizációnak köszönhetően gyarapodó vásárlórétegekre számíthatnak a bútorkészítők. „Azért döntő jelentőségű momentum ez, mert a korábban kizárólag az arisztokrácia szolgálatában álló műbútorasztalos-mesterek szűk és zárt körét nyilvános, árusításra berendezkedő asztalosműhelyek váltják fel” – mutatott rá fentebb idézett cikkében Vadas József. Az egykori yorkshire-i fafaragó akkor jelentette meg a kor legdivatosabb bútorait, tehát nem is kizárólag a saját tervezésű berendezéseit soroló kötetét, amikor erre a vásárlók és a gyártók részéről is a legnagyobb igény mutatkozott. Számtalan további, Chippendale nívóját elérő vagy meghaladó bútorkészítő műhely működhetett a 18. század közepén-végén Angliában, hiszen olyan piaci rés, amely a György-kori építkezések idején a polgári lakberendezés terén jelentkezett, aligha marad betöltetlenül.

Karosszék, Thomas Chippendale stílusa, 1760 körül, Anglia
Karosszék, Thomas Chippendale stílusa, 1760 körül, Anglia

Önálló korszakot jelöl az említett Hepplewhite és Sheraton bútorművészete is; Chippendale több nyelvre lefordított s rendszeresen újranyomott mintalap-katalógusának köszönhetően azonban az angol rokokó bútorművészet, a brit „mahagónikor” mégis az ő nevével forrt össze, máig „Chippendale”-ként emlegetjük a brit bútor e jelentős időszakát.

Ami több szempontból is különleges. Hozzászoktunk ugyanis, hogy az angol bútor elegáns, minőségi és iránymutató, amelynek egy-két emberöltővel Chippendale után már olyan rajongói akadtak, mint Széchenyi István például. Az 1851-es londoni világkiállítás után a briteknél indult az a mozgalom is, amely az ipari forradalom és az alacsony nívójú gyári termékek ellensúlyozására kereste a választ, s Európa-szerte az iparművészeti múzeumok – közte a miénk – megalapításához vezetett. Az angol bútorművesség etalonnak számított a historizmus korában, de még a századfordulón is olyan zsenik munkáin hagyott nyomot, mint például a magyar szecesszió csillaga, Horti Pál. Ehhez képest meglepő lehet, hogy a szigetország bútorművészete hosszú évszázadokon keresztül holland, francia és itáliai befolyás alatt fejlődött, s csak a kései reneszánsz időszakban, a 16-17. század fordulóján kezdett karakteresen önálló irányt venni, a Jakab-kori angol polgári bútor adta például a legrégibb angol-amerikai koloniális stílus alapjait.

Szalonszekrény, Thomas Sheraton / stílusa, 1790 - 1800, Anglia
Szalonszekrény, Thomas Sheraton / stílusa, 1790–1800, Anglia

Ebben, az európai kontinentális irányzatoktól való elhatárolódás folyamatában jelentett cezúrát Chippendale és kora, a polgári bútorművészetet megteremtő, sajátságos angol rokokó.

A klasszikus polgári bútorok alapformái, a párnázott fotelek, az ívelt lábú, gazdagon variált, pajzs formájú támlával felszerelt székek, a fiókos komódok, kabinet- és porcelánszekrények, tükrös toalettasztalok az 1720-as évekre, tehát Chippendale fellépése előtt már kialakultak. A francia luxusbútorok ízlése, valamint – mivel ez a gyarmatbirodalmak kora is volt egyben – a kínai bambuszbútorok és lakktechnikák hatása egyaránt érződik a barokk időszak lakberendezésén.

Thomas Chippendale a 18. század közepének átmeneti, eklektikus ízléséhez igazodva formálta a saját képére az angol rokokó rövid időszakát, s az újdonság munkásságában leginkább az volt, hogy tudatosan, az akkori legmodernebb ízlés jegyében építette be művészetébe a kortárs francia rokokó, a kínaizáló, illetve a régies gótikus elemeket – erről árulkodik katalógusának bevezetője is. „Először találkozunk itt a stílustörténet során evvel a különös jelenséggel, hogy visszanyúlnak tudatosan egy elmúlt stíluskorszak vagy idegen világrész formáihoz, hogy a divat különös és szeszélyes követeléseit kielégítsék” – hangsúlyozta munkásságáról A Műiparos című szaklap már idézett cikke. Ebben az értelemben híres katalógusa is meglehetősen vegyes képet mutat. Bútorai a franciás ízlésáramlatnak hódoltak rokokós külsőségeikkel, illetve a romantikus felfogást szolgálták a gótikus díszítőelemek és a kínai bambuszbútorokra jellemző hajlékony formák.

A 18. században különös irányt vett angol bútorművészetről árulkodik az is, hogy a korábbi franciás módival ellentétben, miszerint az aktuális uralkodókról nevezték el az egyes stíluskorszakokat, a briteknél ekkor kezdték a felhasznált jellemző faanyagokkal jelölni a periódusokat. Chippendale idejét például a tölgy és a dió kora előzte meg.

A cikk folytatása az MNMKK Iparművészeti Múzeum oldalán olvasható.