Dosztojevszkij az emberi lélek mélységének legnagyobb ábrázolója. Világhírű krimije egy brutális gyilkosság és az azt követő nyomozás története. Van-e olyan helyzet, amikor megengedhető, sőt szükségszerű az emberölés? A kérdés nemcsak Raszkolnyikovot foglalkoztatja, hanem számunkra is fontos, hiszen világszerte háborúk dúlnak és tombol a terrorizmus.
Michal Dočekalnak, a Cseh Nemzeti Színház igazgatójának a negyedik közös munkája a Vígszínház társulatával a Bűn és bűnhődés. A 2012-es Jóembert keresünk című rendezése a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozón elnyerte a Legjobb előadás díját, Eszenyi Enikőt pedig a Legjobb női főszereplőnek járó díjjal jutalmazta a szakmai zsűri és a közönségzsűri is.
?Rég nem találkoztam olyan rendezővel, aki ilyen könnyű kézzel, nagy empátiával, remek humorral, és ebből a háromból következően rendkívül tehetségesen nyúl egy anyaghoz? ? meséli Stohl András a Dočekallal való első közös munkáról. ?Iszonyatosan megkönnyíti a dolgunkat, levette a vállunkról a terhet azzal, hogy nem sulykolja, ez egy Dosztojevszkij, amelyet úgy kell játszani, hogy a szíved meghasadjon. Kifejezetten felszabadít minket, és hagy játszani.?
Michal Dočekal és Iva Klestilová dramaturg a Vígszínház számára készítette el a mű új színpadi változatát. A magyar szöveg a nagyszerű író, Térey János munkája.
?A próbafolyamat elején nagyon élénken élt bennem a regény. Amikor újra olvastam nyáron, már tudtam, hogy én fogom játszani, magamat képzeltem Raszkolnyikov helyébe. Egy elképzelt karakter és önmagam keveréke volt? ? mondja az előadás főszerepét játszó Orosz Ákos. ?Most már teljesen elrugaszkodtam a regénytől, az a kép elhalványult, próbálok az adaptált szövegből és magamból építkezni. Persze vannak dolgok, amiben nem hasonlítunk. Szerencsére nem vagyok gyilkos, és epilepsziás rohamaim sincsenek. Ő, ha kényes helyzetbe kerül, vagy gyötrődik lelkileg, akkor összeesik, idegrohamot kap. Valószínűleg ebbe a figurába Dosztojevszkij a saját problémáját is beleszőtte, ő is epilepsziás volt, A Karamazov testvéreket már olyan erős rohamok között írta, hogy néha arra sem emlékezett, mit diktált korábban. A karakter gondolkodásmódját próbálom előtérbe helyezni, és igyekszem visszavenni abból a nyers erőből, ami rám jellemző. Szeretném, hogy az erő és a gondolat összhangban legyen.?
Porfirij rendőrbíró figurája a világirodalom későbbi nagy nyomozóinak archetípusa. A Stohl András által megformált karakter azonban nem csak Sherlock Holmes megszületéséhez szolgált mintául, a népszerű Columbo-sorozat címszereplőjét is Porfirij ihlette.
?Én nem gondoltam volna, hogy Porfirijben ennyi humor van? ? reflektál Stohl András új szerepére. ?Remélem, hogy a jeleneteinken lehet majd nevetni. Nagyon örülök, hogy találkozhattam Dočekallal, és bízom benne, hogy olyan lesz a végeredmény, amilyen a próbafolyamat volt.?
A színész azt mondja, hogy az általa megformált Porfirij váratlanul hat majd a közönségre. ?Szerintem nem így képzelik el őt az emberek, bennem sem így élt róla a kép. Ezért is mondom, hogy nagyon hálás vagyok Docekalnak. Úgy érzem, hogy kedvel. Az nagyszerű érzés, ha valami eszembe jut, hogy mivel segíteném a kollégát, és egyszer csak kimondja ugyanazt a rendező. Ettől nagyon tehetségesnek érzi magát az ember, hiszen ugyanabba az irányba gondolkodunk. Visszatérve, még nem tudom pontosan, milyen lesz az én Porfirijem. Szeretnék sokszor váratlan lenni, hogy soha ne tudd, mi a fickó következő lépése. Gyönyörű anyagot kaptam én ezzel, megint azt tudom mondani, hálás vagyok, hogy benne lehetek ebben az előadásban.?
A különleges, egyszerre hátborzongató és lélegzetelállító látványvilág Martin Chocholoušek díszlettervező és Sylva Zimula Hanáková jelmeztervező munkája, a zeneszerző Michal Novinski. A rendező munkatársa, jobbkeze és ?magyar hangja? Szabó G. László.
A Vígszínház az előadással a 100 éve született kitűnő orosz rendezőre, Jurij Petrovics Ljubimovra emlékezik.