DALI_Lathatatlan_alvo_no_lo_oroszlan_
Salvador Dalí: Láthatatlan alvó nő, ló, oroszlán (1930)
Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Mára A szürrealista mozgalom Dalítól Magritte-ig ? Válság és újjászületés 1929-ben címet viselő tárlat számos képe beleivódott a vizuális kultúránkba, ezek a munkák azonban a maguk korában radikálisan megújították a művészetet ? mondta el a szerdai sajtóbemutatón Szücs György, az MNG főigazgató-helyettese.
Francis_Picabia_Szfinx__R
Francis Picabia: Szfinx
Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

A kiállítást kurátorként jegyző Didier Ottinger, a párizsi Pompidou Központ igazgatóhelyettese hozzátette: a szürrealizmus a 20. század legtovább életben maradt és földrajzilag is a legelterjedtebb művészeti mozgalma, amely ugyanakkor számtalan nagy alkotót vonzott Párizsba. Köztük magyarokat is, mint a kiállításon is helyet kapó Brassait és André Kertészt.

Rene_Magritte__MNG
René Magritte: A kettős titok (1927)
Fotó forrása: MNG

Az MNG és a Pompidou Központ közös tárlata az 1929-es évre fókuszál, amely a gazdasági világválság révén a 20. századi történelem egyik fordulópontja volt, de a szürrealizmus történetében is jelentős események kötődnek hozzá.

SALVADOR_DALI_A_rothado_szamar_Copy
Dalí: A félig rothadó szamár
Fotó: Kultúra.hu/Csákvári Zsigmond

Ekkor érkezett Párizsba, mutatta be az Andalúziai kutyát, majd rendezte első franciaországi kiállítását Salvador Dalí, ebben az évben készült Max Ernst híres kollázsregénye, de ekkor keletkezett az első szakadás is a szürrealisták csoportjában ? számolt be Didier Ottinger.

Francis_Picabia
Francis Picabia: A maszk és a tükör (1930?1945)
Fotó forrása: MNG

Kovács Anna Zsófia társkurátor hozzátette, hogy a tárlat bevezető terme ezért az 1929-es év fontosabb történéseit tekinti át és bevezeti a látogatót a korabeli Párizsba.

Az anyag kitér a szürrealizmus előzményeire, elsősorban a dadaizmusra, és felidézi, hogyan csatlakoztak a szürrealistákhoz az olyan jelentős dadaista alkotók, mint Francis Picabia vagy Man Ray.

szurrealizmus_MNG_4
Fotó: MTI

Fontos mesterükként tekintettek a szürrealisták az olasz Giorgio De Chiricóra is, akinek metafizikus és klasszicizáló korszakából is felvonultat egy-egy festményt a kiállítás.

Külön terem mutatja be Joan Miró és Max Ernst 1929 körüli munkáit, majd a szürrealizmus legismertebb alkotóját, Salvador Dalít. A látogató belenézhet Dalí és Bunuel ikonikus filmjébe, az Andalúziai kutyába, de a katalán művész több festményével és objektjével, mellettük pedig Hans Arp és Yves Tanguy munkáival is találkozhat.

Magritte_szurrealizmus_MNG_2
René Magritte: A vörös midell (1935)
Fotó forrása: MNG

René Magritte a belga szürrealizmus kiemelkedő alakja, aki 1929-ben szintén Párizsban tartózkodott, és ebben az időszakában olyan fontos művekkel jelentkezett, mint a Kettős titok vagy a Gyilkos égbolt.

A tárlat kitér az André Breton vezette szürrealistákkal szemben álló csoportokra, mint a Grand Jeu-re vagy a Documents folyóirat körére, és bemutatja az olyan öntörvényű alkotók, mint Pablo Picasso vagy a szürrealisták közül kizárt Alberto Giacometti munkáit is.

szurrealizmus_MNG_5
Fotó: MTI

Az MNG C épületében megrendezett kiállításhoz számos filmvetítés és egyéb kísérőprogram kapcsolódik az október 20-i zárásig.

Forrás: MTI

A kiállításról több kép itt látható.