Cristina királynő

Egyéb

Antonio Gadesnek, az andalúz táncművészet világszerte talán legismertebb alakjának egykori társa, múzsája több mint fél évszázada kezdte táncosi pályafutását. Viaje al sur (Utazás délre) címet viselő koreográfiája, ez a letisztult, három tételben hömpölygő, táncáradat a nézője számára szinte egészében be sem fogadható, zsigeri élményt kínál. A színen csupa klasszis: külön-külön is lenyűgöző teljesítményt nyújtó, elragadtatott és elragadtató táncos: műfaja hű szolgája, avatott tolmácsolója és hőse. Mutatós, nagyszerű karéjukban pedig, mint patinás ékkő tündököl Cristina Hoyos, Saura Carmen-táncfilmjének Cristinája, Vérnászának Menyasszonya.

 
Hoyos színpada jóformán üres: háttérfalára absztrakt vízfestmények hatalmas reprodukciói vetülnek - az embernek alig van ideje odapillantani -, olykor néhány asztal, karéjnyi imazsámoly a színen, fekete és vörös függöny úszik, suhan keresztül a téren. A tér mélyén olyan zenekar játszik, hogy önmagában csak ezt a hat embert hallgatni is a gyönyörűség volna maga: Fabiola Perez, Vicente Galo és Miguel Rosendo hangjától izzik a levegő. A Viaje al sur keresetlen, robusztus képek sorozata. Hangulatok, elementáris, vagy éppen finoman felkélő érzelmek egymáshoz illesztett gyöngysora. Nincs egy felesleges pillanat, gesztus, csak a varázslat: olyasféle eufória, mint amikor az ember először repül, vagy életében először pillantja meg a tengert.
 
Egy maradandó pillanatban, lassan a térbe húzódó, fekete függöny előtt éles, keskeny fény szalad keresztbe a színpadon. Ebbe lép bele Hoyos, fekete, fodros, csillámló ruhájában - s mikor belép: fejedelemasszony érkezik. Kortalan finomságú mozdulatai, érett testének minden okossága, kézmozdulatainak leheletfinomsága, arcának apró rezdülései úgy vésődnek az emlékezetbe, mint hanglemezbe a barázdák. E szólójába pedig egy balettklasszikus, Fokin A hattyú halálának pár jellegzetes mozdulatát is beleszövi. Egy elkövetkező jelenésében, lángvörös ruhában, asztal tetején kántálja a világ egyik leghíresebb, spanyol nyelvű dalát, a Violeta Parra komponálta,  Joan Baez előadásában világhírűvé lett Gracias a la vidát (Köszönet az életért). Ekkorra már bőven meg vagyunk véve. Olcsó utánlövések, instant felejthető fércmunkák, talmi vagy halovány kóstolók után a flamenco magasiskolájához, legperzselőbb lobogásához volt szerencsénk. Innen alább adni nem érdemes. A tomboló siker nyomán, remélhetőleg ezt azok is így vélik majd, akiken múlhat, hogy ez a kivételes tudású társulat máskor is Budapest vendége legyen.