A sorozat a Pár-Beszéd ? zenével és irodalommal programsorozat részeként indult, állandó házigazdája Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője. A program célja, hogy bemutassa az írók, színészek, zenészek alkotói munkájának hátterét, bepillantást nyerhetünk az alkotói folyamatba: az egyébként csak műveiken keresztül ismert szereplők megosztják a közönséggel gyermekkori emlékeiket, a családi mitológia különleges anekdotáit.

Ugyanis a Családban marad sorozatnak éppen az a lényege, hogy a meghívottak testvérpárok, szülő-gyermek, férj-feleség párosok, akik megmutatják, hogyan tudják elfogadni és inspirálni a másik munkásságát. Az eddigi vendégek Péterfy Bori és Péterfy Gergely, Bodor Johanna és Mertz Tibor, valamint Szabó T. Anna és Dragomán György voltak. A februári vendégek Kemény Lili és Kemény Zsófi lesznek.


drszabo1_550x367.png
Fotó: Irodalmi Jelen

Dragomán György napjaink egyik legelismertebb magyar írója. Regényei sorrendben A Pusztítás Könyve, A Fehér Király, és a Máglya. A Fehér Királyt világszerte harminc nyelvre fordították le, mindhárom művét nemrég újra kiadták. Regényeken kívül drámákat, meséket, novellákat, műfordításokat és esszéket is közzétesz.

Szabó T. Anna költő, műfordító, rendszeresen publikál esszéket és rövidprózákat is. Mindketten erdélyi származásúak, ám csak Magyarországra településük után, Szombathelyen találkoztak először. 15 és 16 évesek voltak, amikor ?hivatalosan is szerelmesek lettek?, azaz megfogták egymás kezét.

Az este folyamán láthattunk fekete-fehér, és már színes képeket róluk, román zászlóból készült indiánruhát, osztályfényképet, ártérben sétálgató szerelmespárt, esküvői fotót, és meghallgattuk a hozzájuk kapcsolódó történeteket. Meséltek a diktatúra szorongásáról, saját rendszerkritikájukról, egyszerű jelképekről, amiket óvodás fejjel megfogalmaztak.

Hallhattunk az áttelepülésről, arról, hogy ha Dragomán György nem írta meg az aznapra szánt novellát, Szabó T. Anna nem volt hajlandó találkozni vele, beszámoltak a szenvedélyes elvi vitáikról Orwellel és a szabadsággal kapcsolatban, és még sok egyéb kedves, személyes történetet osztottak meg a közönséggel. Kiderült, hogy Dragomán György majdnem orvos lett, mert az orvosnak hatalma van a rendszer fölött, ?élet-halál ura?. Erre azonban az áttelepülés és Ceausescu bukása után már nem volt szükség. Ezek az élmények nagyban meghatározzák életüket, és rendszeresen visszaköszönnek műveikben is. ?A sötétséget szembe kell röhögni?- mondta Dragomán György írásai stílusára célozva.

A házaspár mindig számíthat egymásra, a kész szövegeket akár hajnali háromkor is megmutatják a másiknak, félkész szöveget viszont sosem adnak ki a kezükből. Budaörsi otthonukból az eget kémlelik, hátha egy repülő megint szívecskét rajzol az égre, és két idézetpárbaj között megbeszélik, hogy kinek is kellene főznie aznap.

Liska Enikő