A sportarénában elmondhatatlan tömeg, celebparádé, és húzós helyárak, most, a MŰPÁ-ban legfeljebb, ha félház, töredéknyi belépő-tarifáért. Nem tisztünk itt az okokat keresni, de a Soleil-lel nagyjából egykorú kanadai társulat a moderntánc világának igazi állócsillaga - a hazai közönség közönye magyarázhatatlan. Talán a világhírűség fogalmát kéne újragondolnunk, programszervezőknek, újságíróknak, s úgy általában, mindenkinek, akit érint.
A budapesti vendégjátékon játszott Amjad zenei anyaga egy másik óriás, Gavin Bryars munkája, aki Csajkovszkij remekműveit (Csipkerózsika, A hattyúk tava) dolgozta fel - nagyzenekarról egyrészt kamarazenekarra átírva azokat, másrészt pedig izgalmasan szétszálazva, újraszőve a muzsikát.
Lock nem csupán az úgynevezett nagybalettek zenei anyagát, cselekményét darabol(tat)ja fel, tör(et)i szilánkokra, de virtuóz módon magát a klasszikus mozgásanyagot is ízekre szedi: nem egyszerűen modernizál, nem átiratot készít, hanem mozgásrendszereket találkoztat össze színpadán. Táncosai egytől-egyig klasszisok, elképesztő tudású művészek, olyan tehetségek, akikből egy-egy is legfeljebb minden szökőévben vetődik Magyarországra. A bonyolult, igen komoly elmélyülést, összpontosítást igénylő Lock-koncepciót briliáns módon interpretálják. Tökéletes magabiztossággal tolmácsolják a klasszikus és a modern töredékeket, a váratlan váltásokat-vágásokat. A klasszikus balettekre jellemző, bár ugyancsak megcsavart előadás-szerkezetben kettősök, triók, össztáncok sorakoznak a tágas, sötét térben, melybe különböző méretű fénykörök vetülnek. A reflektorpászma játékos módon gyakorta irányt vált. A testek, a mozgás plasztikáját nagyszerű játékkal emeli ki az ugyanarra a felületre, váratlanul az ellenkező irányból áradó fény. Ezek a sötétbe bemetszett, kisebb-nagyobb körfoltok roppant intimitást adnak a játéknak, akárcsak az élő zene.
A táncmű hőse az emberi test: Lock minden felesleges momentumot kiiktat, hogy médiumainak segítségével megmutassa, hogyan ütköztethető klasszikus és modern. Olykor fel-felsejlenek a romantikus balettek közismert alakjai, történetfoszlányai, akárcsak a zene szövetében az "eredeti", változtatatlan részletek. A fekete dresszbe-harisnyába öltözött, inkább a múltra emlékeztető, spicc-cipős nők, s a fekete inges-nadrágos, hétköznapias hatást keltő férfiak azonban nem karakterek, nem szerepeket játszanak. Nem alakítás az övék, a klasszikus értelemben: mozgó szobrokat látunk, mozdulatmutációk tolmácsolóit. Lock műve azonban nem mentes az érzelmektől, nem bábszínházat nézünk. A szemlélő nem pusztán a káprázatos tehetségtől érzékenyülhet el: a koreográfus olykor, mintha varázspálcájával életre keltené alakjai érzelmeit, érzékiségét is, hogy ezt sajátos, finom gegekkel berekessze.
Nem könnyen befogadható előadás az Amjad: másfél óra bravúr, és elmésség, kérdés és állítás, kivételes töménységben vibráló tehetség, holtpontok és gyengülés nélkül. Lock a táncművészet lényegét látja, úgy, mint nagyon kevesek: táltos, látnok és úttörő egyszerre. S reméljük, mostantól kezdve, társulatával együtt Magyarország rendszeres vendége.