99-57-1_I-2_d.jpeg

Nem egy bábu tartozéka ez a fából faragott műkéz

Az 1920 táján készült protézis hüvelykujja, mutató- és középső ujja egy ízületben hajlítható, és egy fogaskerékkel mozgásba hozható. Az MNMKK Semmelweis Orvostörténeti Múzeum gyűjteményében megőrzött tárgy pontos látlelete annak, milyen küzdelmekkel kellett szembenéznie az első világháborút túlélő nemzedéknek.

A rokkantgondozás főként állami feladat, s annak fő célja a hadirokkantak keresőképességének visszaállítása – ezen elvek mentén állították fel 1915 szeptemberében a m. kir. Rokkantügyi Hivatalt. Az állami gondoskodás mellett azonban szükség volt a társadalmi szerepvállalásra is, hogy fedezetet nyújthassanak a szükséges teendők ellátására. Éppen ezért ki-ki saját lehetőségeihez mérten adakozott, hogy egy így létrehozott alapból segíthessék a hadirokkantakat, hogy visszacsatlakozhassanak a gazdaságba. Ily módon a sérült katonák könnyebben visszatérhettek régi foglalkozásukhoz, vagy ha erre nem volt lehetőség, számukra létrehozott iskolákban átképezték őket.

A cikk a Magyar Kultúra magazin 2025/1. számában jelent meg. Fizessen elő a lapra, hogy havonta, első kézből olvashassa!

– A művégtagokat és különféle protéziseket kezdetben magánvállalkozások készítették, de a világháború idején ezeknek a kapacitása már nem volt elegendő, hiszen nemcsak hogy a korábbi évekhez képest sokkal több új művégtagra lett szükség, hanem azért is nehéz volt a megrendeléseket teljesíteni, mert a műhelyekben dolgozó segédek is elmentek harcolni a frontra – mondja Tuboly Adrienn muzeológus.

Megjegyzi, hogy korábban az orvoslásban az nem volt hangsúlyos szempont, hogy aki elvesztette a kezét vagy lábát, hogyan fog dolgozni rokkantként. Megmentették az életét, és az orvosi műszerészhez irányították, ahol standard minta alapján készített segédeszközöket árultak, de ezek rendkívül kényelmetlen protézisek voltak, és számtalan problémát okoztak a viselőjüknek. Jelentős szemléletváltást dr. Dollinger Gyula sebészprofesszor (1849–1937) hozott, aki már a világháború előtti évtizedekben is foglalkozott végtagpótlási problémákkal, mind munkavégzésre, mind kozmetikai célból számos művégtagmodellt szerkesztett.

– Ő a hazai ortopédia megalapítója, aki hangsúlyozta, hogy csupán séma és mértékvétel alapján nem lehet használható művégtagokat készíteni, ezért bevezette, hogy gipszmintákat készítsenek a már gyógyult csonkokról, és ezek alapján mindenkinek az egyedi adottságaihoz igazodva készítették el a végleges művégtagot, amely már pontosan illeszkedett. Dollinger létrehozott egy állami finanszírozású művégtaggyárat, és itt kezdték el készíteni a személyre szabott protéziseket, és az arcsérülésekre is gondolva műfogsorokat, állkapocsprotéziseket is gyártottak.

Dr. Dollinger Gyula 1915-ben kapott megbízást a Magyar Királyi Rokkantügyi Hivatal Mesterséges Testrészeket Előállító Műhelye megnyitására, ez a két világháború közötti időszakban Magyar Királyi Művégtaggyár néven üzemelt. A gyár területén az 1930-as évek közepén ötvenágyas ortopédsebészet működött, amely a mai rehabilitációs szemlélet előfutára volt, itt már az orvos-beteg-műszerész-gyógytornász együttműködésével biztosították az eredményesebb felépülés lehetőségét.

Ez is érdekelheti

December 5-én történt

„A színház a világ csodája, mert a színész kapcsolatban van a közönséggel. A film másként egy csoda, ott a néző közé beáll a kamera és az operatőr szeme” – fogalmazta a 2020. december 5-én elhunyt Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, Pécsi Ildikó, akit többek között Az aranyember, a Hattyúdal, az Indul a bakterház, a Nem várok holnapig és a Veri az ördög a feleségét című filmekben láthattunk.

December 4-én történt

1946. december 4-én született – és 2023-ban hunyt el – Balázsovits Lajos Balázs Béla-díjas színész, színházi rendező és színigazgató. A Nemzet Színésze címmel kitüntetett művészt többek között a Madách Színház, a Vígszínház és a Nemzeti Színház darabjaiban, illetve a Fényes szelek, a Requiem, a Magánbűnök, közerkölcsök és a Házasság szabadnappal című filmekben láthattuk. Lánya, Balázsovits Edit szintén a színészi pályát választotta.

Vajon mit jelent a szépség?

A szépség igazi arca a rászánt időben mutatkozik meg: az láthatja, aki elidőz vele. A Magyar Kultúra magazin legújabb lapszámát ajánljuk.

December 3-án történt

„A televízió nem egyszerűen egy médium, hanem a televízió nagyon sok embernek pszichológiailag fontos. Nem a tartalom, ami benne megy, hanem a tény, hogy ott van a világ” – fogalmazta a ma ötvennegyedik születésnapját ünneplő Till Attila, akit többek között a Big Brother, Propaganda, A Nagy Duett, a Megasztár, a Sztárban Sztár és a Sztárral szemben című műsor vezetőjeként, illetve a Pánik és a Tiszta szívvel című film rendezőjeként ismert meg az ország.