|
A nyitó tárlatok is otthonos témákkal fogadnak. Krúdy Gyula egykori óbudai házában járunk, az első két szoba az ő budapesti lak- és törzshelyeit mutatja be, a korabeli vendéglátás, az óbudai és tabáni kiskocsmák valószínűtlen derűjével. Kitáruló ablakok mögött kapunk ízelítőt egy-egy elhíresült italmérésről, serházról vagy kifőzdéről, a ?felnőtt napközik? módjára éjjel-nappal működő legendás kávéházakról, a margitszigeti szállóról, ahol Krúdy szintén évekig lakott, fotókon és novella-részleteken, néhány hangulatos enteriőrön keresztül. Hátrébb a folyosókat régi vendéglátóhelyekről való reklám-bádogtáblák borítják, egy időszaki kiállítás kortárs magyar képzőművészek munkáiból szerkeszt össze egy ádventi naptárat ? köztük Siflis András, Scherer József, Gyulai Líviusz, Roskó Gábor, Szemethy Imre egy-egy ádventi képére is rábukkanunk.
|
Három teremben a zenés társasági események hazai története bontakozik ki, Czinka Pannától a Rózsavölgyi kottákig, Liszt Ferenctől a budai Komlókertben rendezett hírhedt ?dalidókig?. Csupa olyan téma, amelynek tükrében Pest-Buda, majd Budapest egyedi karaktere bontakozik ki, egy európai színvonalú kulturális pezsgés, amely azonban őrzi a városrészek hagyományait, Petőfi és Kossuth forradalmi hevületét - ha nem is a csatamezőn, de legalább a kockás abrosz mellett. A földszintes épület egy kicsi darab a régvolt Óbudából, de teljes élményt kínál: az alacsony belmagasság, az épület tengelyében végigfutó, üveggel fedett folyosó, a belső kert, az egykori gazdasági épületek visszahozzák az emberléptékű nagyváros érzetét. Jó hely lesz ez a magyar vendéglátás múltjának, különösen, ha a múzeum lendületes koncepciója nyomán megnyílik a ház alatti késő barokk pince is, igazi, eleven vendéglátóhelyként.