Dalnokok csigája - MAGYAR DAL NAPJA

Egyéb

Két nappal a kezdés előtt már beköltöztek a messziről jött emberek. Francia, holland és nem utolsósorban német turisták is érdeklődve érkeztek lakóbuszaikból a Nagyszínpad elé, hogy megtudják, milyen a megtanulhatatlan nyelven írt rockzene. Érdemes lett volna erre az alkalomra több nyelven is kiadni azt a kis Pesti Est zenei zseblexikont, és lefordítani benne az elhangzó szövegeket is. Talán jobb esélyekkel indultunk volna jövőre az Eurovíziós Dalfesztiválon, vagy útjára kelne egy legenda a kis nép nagy dalszerzőiről. A monstre koncert felütése egyébként erős lett, a sikeres Budapest Bár projekt résztvevői, Rutkai Bori, Kiss Tibi és Lovasi András megadták az alaphangot, és innen kellett volna egyre erősödnie a történetnek.
 

Sziget20080811_KissTibor_Quimby_DMOHA20080811005.jpg
Kiss Tibor

De ne is beszéljünk erről, nyolc órás koncertbe egy-két leszálló szakasz bőven belefér, inkább örüljünk, hogy előmásztak olyan, a nagy magyar rockpalettán elmosódni látszó sztárok is, mint az Animal Cannibals, a Sub Bass Monster, vagy a Ganxta Zolee. Már alig emlékeztünk rájuk, de akárhogy is, mindegyikük meghatározott egy-egy zenei korszakot. A nézők nagyon élvezték az ismerős dalokat, és mivel végig olvashatók voltak a hatalmas kivetítőkön a szövegek, énekelhették a kedvenceikkel a slágereket, aztán ettől lett az egésznek valami nagy táncdalfesztivál-sátor-testvériség hangulata. Különös tekintettel azokra a VIP büfében táncoló párokra, amelyek ugyanúgy ropták a Ludditákra, mint a Sziámira.

 
Következett aztán a felülreprezentált Nagy Generáció: a Neoton, Beatrice, az Ős-Bikini, Dévényi Ádám, Somló, Dés, Hobó, meg maga Presser, az est feltalálója, a nagy nemzeti lokomotív, aki a Nagy utazás című himnusszal dobogtatta meg a nép szívét. Ahol Bródy János megjelenik, ott is elhangzik egy himnusz, vagy mikrofon nem marad szárazon. A Földvár felé félúton kezdetű opuszt álmából felkeltve is viszonylag követhetően dúdolja a magyar. Gondolkodtam, vajon szólnak-e egymáshoz két szót a Szörényi Leventével, akivel végül is együtt alapították az Illés zenekart.. A Micimackó sem rossz, de a hallatán minden, arra hajlamos állampolgár regressziós állapotba kerül. Ennél a résznél mentem el először a még nem zsúfolt és tiszta vécék felé, aztán menthetetlen mennyiségben kerültek emberek elő.

Sziget20080811_LGT_SoltiJanos_SomloTamas_PresserGabor_DKOKO20080811015.jpg
Solti János, Somló Tamás és Presser Gábor

A színpadon nyolc órán keresztül folyamatosan szólt a zene, csak a problémásabb átszereléseknél gépesítették kicsit. Novák Péter kultúrfelelős vezényelt, röptette a lelkesítő összekötő szövegeket, miközben nem énekelte el a Gyémánt a lelkem kezdetű, népszerű nótát, pedig biztosan sokan hálásak lettek volna neki. A Cipő a Republicból a 67-es úton című slágert adta elő, mi mást. A Szakcsi Trió a feljövőben lévő alternatív-jazz dívát, Harcsa Veronikát kísérte, míg Szalóki Ági a Babos Projekt Speciálra énekelt és tetőfokára hágott a cross-over hangulat, ami aztán a Csík zenekar és Lovasi András együttműködésében nyerte el végső értelmét, különösen, ha a Csillag vagy fecske című számra gondolunk. Ezzel és a Csík zenekar énekesnője által énekelt Quimby-számmal megpecsételődött a magyar népzene és popzene új frigye, megnyílt az út a nemzeti etnodiszkók felé. A Pál utcai fiúk a Lecsó mellett most nagy meglepetés volt, mert a Kiscsillag óta nem nagyon lehetett tudni, mi van vele. A Bál című számuk alatt nagy össznépi táncban fejezték ki hálájukat a szigetlakók.


Sziget20080811_TakacsTamas_FrenreiszKaroly_FenyoMiklos_SztevanovityZoran_SzucsAntalGabor_PatakyAttila_DKOKO20080811040.jpg
Balról: Takács Tamás, Frenreisz Károly, Szűcs Antal Gábor, Fenyő Miklós, Pataky Attila és Sztevanovity Zorán

Egyébként minden órában más blokk kezdődött, nagyjából műfajok szerint, a hiphoptól az Ákos és Zoránig, és minden etapban volt legalább egy nagyon erős szerzemény a résztvevő nyolcból, ami bizonyság volt arra, hogy, amennyiben egy dal önálló életre kelt egyszer, plusz van hozzá egy lelkes banda, akkor mindig aktuális marad.  A harmadik blokkban ilyen volt a Kontroll Csoport A félelem háza című dallal, előtte pedig Lukács László a Tankcsapdából, mintha egy filmből lépett volna ki és pont most felejtette volna otthon az olajbogyót. Aztán az alternatívok és új-népiesek után a giccs szekció tarolt, az élen Geszti Péterrel. A Nem adom fel című szám hosszúra nyúlt, teljesen nyilvánvalóan a közönség szája íze szerint. De ekkor már a sötét is majdnem ellepte a Szigetet. Az István a király túlzás lett volna részemről, nem is közvetlen közelről hallgattam, hanem a vegetáriánus büfében hevertem ki épp az ízetlen termékeket. Azt mondjuk megnéztem volna, ahogy Fenyő Miklós és Szikora Róbert közösen Kaszabubut énekel, aztán jött Rúzsa Magdi, az Edda és a Back II. Black. Volt, akinek akkor kezdődött a hét, és önfeledten áttáncolta magát, mint modern kori Robinson, az Iron Maidenig.