Dalról dalra - RÉGI ZENEI NAPOK, ESZTERHÁZA-FERTŐD

Egyéb

Nagylelkű gesztust tett Eszterháza-Fertőd városa, amikor a többévnyi, nagyszabású felújítások után újra megnyitott kastély termeit felkínálta a majd? három évtizede működő, rangos Régi Zenei Napoknak, és még a fesztivál kurzusainak is ott biztosított helyet. A tökéletesen helyreállított, lenyűgözően ragyogó, pazar Díszteremben adott koncertet két világhírű, kanadai származású, de Angliában élő szoprán, Nancy Argenta és Ingrid Attrot, erős felütésként illusztrálva az általuk vezetett énekkurzus résztvevőinek a barokk éneklési mód minden fortélyát, a gyakorlatban érvényesítve az elméletet. Nem ismeretlenek ők ezen a fesztiválon, ez második részvételük. Két éve is tartottak kurzust, és vannak visszatérő hallgatóik. Állandó itteni partnerük, Rédai Csinszka kísérte az énekeseket csembalón és fortepianón odafigyelve az énekesekre, koncentráltan, érzékenyen, de helyenként kissé fakó játékkal.
 Nancy Argenta
Nancy Argenta repertoárja, noha sokan csak régi zenei előadóként tartják számon, a XVII. századtól a kortárs zenéig terjed. Ingrid Attrot neve itthon kevésbé cseng ismerősen, de valójában igen neves opera- és koncerténekes, aki jól ismert a zenei világban. A műsor is követte a korokon átívelést: Purcelltől a máig vezetett.
Henry Purcell hét dala Nancy Argenta szólóiban illetve kettejük duettjeiben szólalt meg. Utóbbiakban szépen simult össze a két hang, csodálatos kultúrával és fegyelemmel, teljes harmóniában és összhangban szólaltak meg a kettősök. Ebben a blokkban ugyanakkor a finomságot hiányoltam, a pianókat, a puhaságot. Főként Argentánál a technika uralta az előadást, túl sok volt a forte, talán azért, mert hangja picit vesztett szépségéből. Az ereje megvan még, de a fénye már nem egészen a régi, és ez annál nyilvánvalóbb, minél halkabb az előadásmód. Így, főként ebben a csokorban, de egész este is, a hangerő legyőzte a lírai finomságokat. Ugyanakkor az előadásmód, a kifejezés, a karakterábrázolás, a hangulatfestés, a dalok felépítése, az átélés tanítani való, mindkettejüknél. Jól teszik hát, hogy tanítják is.
Nancy Argenta és Ingrid Attrot

Johann Christian Bach-hal egy magasabb lépcsőfok következett, és az emelkedés folyamatos volt. A második részt Haydn dalai nyitották nagyszerű előadásban, majd elérkezett az est csúcspontja, a Schubert-blokk. A Litanei című dalban Ingrid Attrot az este legvarázslatosabb produkcióját nyújtotta, a nagyon bensőséges előadást aztán jókedélyű humorra cserélte a Die Männer sind mechant című dalban és hatalmas szenvedélyeket szólaltatott meg a Die junge Nonne címűben. Ezzel a három dallal ő hozta el a koncert katartikus pillanatait. Nancy Argenta is teljes átéléssel énekelt, szépek voltak a fortéi, ám, amint Purcellnél sejthető volt, a pianói nem csillogtak régi szépségükben. Stílusbeli tudása ugyanakkor lenyűgöző. Az ő legszebb percei a népdalcsokorban érkeztek el. Simon Kent mai angol szerző írt át számukra néhány régi, észak-angliai népdalt, itt Nancy Argenta puhán és varázslatosan szólt, könnyeden, érzelemdúsan.

 Rédai Csinszka, Ingrid Attrot és Nancy Argenta

Két csodálatos, egyazon zenei nyelvet és stílust beszélő énekes kiváló hangversenye volt ez, méltó belépő az új, hercegi helyszínen. Nagy öröm, hogy Magyarországon hallhatjuk őket. Köszönet érte a fesztiválnak.