Nancy Argenta |
Henry Purcell hét dala Nancy Argenta szólóiban illetve kettejük duettjeiben szólalt meg. Utóbbiakban szépen simult össze a két hang, csodálatos kultúrával és fegyelemmel, teljes harmóniában és összhangban szólaltak meg a kettősök. Ebben a blokkban ugyanakkor a finomságot hiányoltam, a pianókat, a puhaságot. Főként Argentánál a technika uralta az előadást, túl sok volt a forte, talán azért, mert hangja picit vesztett szépségéből. Az ereje megvan még, de a fénye már nem egészen a régi, és ez annál nyilvánvalóbb, minél halkabb az előadásmód. Így, főként ebben a csokorban, de egész este is, a hangerő legyőzte a lírai finomságokat. Ugyanakkor az előadásmód, a kifejezés, a karakterábrázolás, a hangulatfestés, a dalok felépítése, az átélés tanítani való, mindkettejüknél. Jól teszik hát, hogy tanítják is.
Nancy Argenta és Ingrid Attrot |
Johann Christian Bach-hal egy magasabb lépcsőfok következett, és az emelkedés folyamatos volt. A második részt Haydn dalai nyitották nagyszerű előadásban, majd elérkezett az est csúcspontja, a Schubert-blokk. A Litanei című dalban Ingrid Attrot az este legvarázslatosabb produkcióját nyújtotta, a nagyon bensőséges előadást aztán jókedélyű humorra cserélte a Die Männer sind mechant című dalban és hatalmas szenvedélyeket szólaltatott meg a Die junge Nonne címűben. Ezzel a három dallal ő hozta el a koncert katartikus pillanatait. Nancy Argenta is teljes átéléssel énekelt, szépek voltak a fortéi, ám, amint Purcellnél sejthető volt, a pianói nem csillogtak régi szépségükben. Stílusbeli tudása ugyanakkor lenyűgöző. Az ő legszebb percei a népdalcsokorban érkeztek el. Simon Kent mai angol szerző írt át számukra néhány régi, észak-angliai népdalt, itt Nancy Argenta puhán és varázslatosan szólt, könnyeden, érzelemdúsan.
Rédai Csinszka, Ingrid Attrot és Nancy Argenta |
Két csodálatos, egyazon zenei nyelvet és stílust beszélő énekes kiváló hangversenye volt ez, méltó belépő az új, hercegi helyszínen. Nagy öröm, hogy Magyarországon hallhatjuk őket. Köszönet érte a fesztiválnak.