Demas Nwoko nigériai művész, építész kapja a Velencei Építészeti Biennálé életműdíját

Egyéb

Az Arany Oroszlán-életműdíjat a 18. Velencei Építészeti Biennálé május 20-án megnyíló A jövő laboratóriuma című kiállításán adják át.

Az életműdíjról a 18. Velencei Építészeti Biennálé kurátora, Lesley Lokko javaslata nyomán a La Biennále igazgatótanácsa döntött, amelynek elnöke Roberto Cicutto. Az életműdíjat a nigériai művész május 20-án, szombaton veheti át a Ca' Giustinianban, a Velencei Biennálé székhelyén.

Lesley Lokko megfogalmazása szerint az idei kiállítás egyik központi témája az építészet kiterjesztett megközelítése, amely az anyagi és az immateriális világot is magában foglalja: egy olyan tér, amelyben az ötletek ugyanolyan fontosak, mint a tárgyak. Az Arany Oroszlán-életműdíjat egy olyan művész kapja, akinek anyagi munkái az elmúlt 70 évet ölelik fel, de akinek immateriális örökségét – látásmódját, gondolatait, ethoszát – még csak most kezdjük értékelni, megérteni, befogadni. Demas Nwoko egyszerre minden: építész, szobrász, tervező, író, díszlettervező, kritikus és történész, aki önmagát művész-designerként emlegeti – fogalmazott Lokko.


641d7673add45654826cc80d.jpg
Az ibadani Dominikai Intézet épülete

A kitüntetett II. Nwoko király fiaként 1935-ben született a dél-nigériai Idumuje-Ugbokóban. A zariai Nigériai Művészeti, Tudományos és Technológiai Főiskolán először építészetet tanult, később áttért a képzőművészeti tanulmányokra. Alapító tagja volt a „zariai lázadók” művészeti csoportjának, amely a modernitást az afrikai esztétikával ötvözte. 1961-ben ösztöndíjasként a párizsi Centre Français du Théâtre-ban színházi építészetet és díszlettervezést tanult. Hazatérése után, 1970-ben kapta első jelentős megbízását az ibadani Dominikai Intézet megépítésére. Alapítója volt az ibadani előadó-művészeti és design-képzési központként működő New Culture Studios-nak és a már megszűnt kortárs művészeti New Culture Magazine-nak is.

Nwoko nigériai épületei előfutárai a fenntartható és kulturálisan hiteles kifejezési formáknak, amelyek manapság fontos szerephez jutnak az afrikai kontinensen. Az ibadani Dominikai Intézet épületkomplexumáról 1977-ben Noel Moffett építészkritikus azt írta: „a trópusi nap alatt az építészet és a szobrászat olyan módon ötvöződik, amire az építészek közül talán csak Gaudí volt képes ilyen meggyőzően.”

Fotók forrása: Velencei Építészeti Biennálé