Az egyszeri koncertlátogató számára mindkét titulus magyarázatra szorul. Először is: mit tudunk mi a Zöld-foki szigetekről? Szenegáltól nyugatra fekvő földdarabok, 1455-ben a portugálok fedezték fel, ötszáz évig uralkodtak ott, de ezzel senki nem járt kifejezetten jól, legföljebb a zenetörténet, mert hiába népesítették be rabszolgák, portugálok, angolok, franciák, hollandok, majd azok kreol leszármazottai, az emberek meglehetősen szegényen éltek arrafelé, mivel a szárazság miatt nem volt és ma sincs jól működő gazdaság. A kikötői élet volt sűrű meg hangos; innen származik a morna, a másik rejtélyes kifejezés: a parti kávéházakban született zene, amely - noha vannak benne afrikai ritmusok, mégis - leginkább a brazil modinha, az argentin tangó és a portugál fado keveréke. Különös ismertetőjele, hogy ultra melankolikus, és a tengerészek honvágyáról, szerelmi bánatról, családi fájdalmakról mesél. 1975-ben független lett a négyszázezer lelket számláló állam, de addigra az óceánon túlra menekült, aki tehette, és a forradalmi kormány miatt a nemzetközi kereskedelem is alább hagyott. Mindelo kikötőjében kihunytak a fények, de a morna maradt - ez lett a kis nemzet jellemző zenéje. Az országot meg a zenét számunkra egyelőre a hatvanhat éves Cesaria Evora jelenti, aki diplomáciai útlevéllel szállítja szét a világban ezt az egész sztorit. Meg a saját történetét is: zenész ősök, korai árvaság, férjek, gyerekek, szétszéledt család, magány és a kikötő bárjainak a hangulata, ahol az italért énekkel fizetett. A kései világhír (az első Cesaria-albumot 1988-ban készítették) és Párizs már nem térítette el a mezítláb kitaposott úttól, remix-hullám ide, koncert-DVD-k oda, rendületlenül szomorúan énekli a vidám dalokat is.
Hálából varázsos és relaxált koncertet adott nekik a bájos zöld-foki lény, olyan természetességgel és szeretettel, amit megjátszani nem lehet. Csak a Buena Vista nagy öregjei tudtak itt ilyent.