58_ Kiss Limpár Éva 01 20250908_HH_Kisfekete8362.jpg

Divatba hozzák a tradíciót a Hagyományok Háza pályázatának nyertesei

Több mint 120 pályamű érkezett Magyarországról és a határon túlról is a Hagyományok Háza Kis fekete című pályázatára. A tradicionális ihletettségű kis fekete ruhák és kiegészítők közül a szakmai zsűri 38 alkotást választott ki bemutatásra és tíz díjat ítélt oda a legkiemelkedőbbeknek, akik október 11-én immerzív divatbemutató keretében vehették át az elismeréseket.

A pályázat két kategóriában zajlott – külön a teljes viseletekre és külön az alkalmi kiegészítőkre. „A célunk az volt, hogy közelebb hozzuk a nézőt a tárgyhoz, és láthatóvá váljon az a rengeteg kézi munka, amit egy-egy alkotásba a pályázó beleadott” – mondta Szabó Erzsébet, a Hagyományok Háza Népi Iparművészeti Szakcsoportjának szakmai munkatársa és a pályázat szakmai vezetője. A pályázat fővédnöke, a Celeni divatmárka tulajdonosa, Cselényi Eszter szerint a népművészet természetes módon kapcsolódik a kortárs női divathoz, hiszen ugyanarról beszél: identitásról, önkifejezésről, erőről.

Idén immerzív divatbemutató keretein belül közvetlen közelről lehetett megcsodálni az haute couture remekeket a Hagyományok Háza Átriumában, ahol a közönség és az alkotások közötti határok eltűntek, az érdeklődők fehér maszkban járhatták be a teret a kortárs performanszt bemutató táncosok és a kiállított alkotások között. A látogatók részesei lettek a történeteknek – hiszen itt minden ruha, minden gyöngysor egy személyes vallomás a múlt és a jelen kapcsolatáról. A bemutató tematikája, a pályázati kiírást megelevenítve a kivetkőzés és újraöltözés, szimbolikusan is a női lét ciklusait, az önazonosság újrafelfedezését jelenítette meg.

A Kis fekete teljes öltözék kategória első díját Sigmond Gáborné Judit nyerte el modern matyó viseletével, amelyben a hagyományos hímzéseket aranyszálas szövéstechnikával idézte meg. „A fekete számomra nem a gyászt, hanem az eleganciát és az erőt jelenti. Egy ilyen ruhát viselni kell – tartással, önazonosan” – vallotta a tervező, aki bő szárú nadrágban, lepelszoknyában és finom aranyfényben hozta vissza a matyó nők ragyogását. A második helyezett Lisztóczki Sára Matyó couture című alkotása a klasszikus matyó motívumokat ötvözte luxusanyagokkal, míg a harmadik helyen Ferkovics Annamária Kis fekete ruha hosszú rúzsával című kreációja végzett, amely játékos női gesztusként idézte meg a kalocsai hímzés bátorságát.

A szakmai különdíjak sora is figyelemre méltó. Pietro Da Pomozzi, azaz Pomozi Péter The Superstitious című alkotásáért kapta meg a Folk Trend díjat. Demjén Dorottya, a népművészet ifjú mestere és Junior Prima díjas nemezművész matyó ihletésű selyemnemez ruhájával nyerte el a mentorprogramdíjat. Nemczov Zsófia sárközi ihletésű kis feketéjével szintén szakmai mentorprogramban folytathatja fejlődését, és egyúttal alkotását a Hagyományok Háza Magyar Népi Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe vásárolja meg.

A kiegészítők kategóriájában Hirth Laura Anna sárközi ihletésű blézere aratta a legnagyobb sikert, amely a tradíció kézművestechnikáit kortárs szabásban újította meg. A második helyezett Detre Mikolt sárközi szedettes motívummal díszített stólája finom nőiességével tűnt ki, míg a harmadik díjat Kiss Limpár Éva Éjféli rózsák nevű sujtás ékszerszettje kapta, amely újraértelmezte az időtlen eleganciát. Kanász Dorina Kivetkőző porcelán című alkotása egyedi díjban részesült különleges anyaghasználatáért.

A pályázat legfőbb üzenete, hogy a hagyomány nem múzeumi tárgy, hanem élő inspirációforrás. A több mint száz pályamű egyetlen közös mondanivalót hordozott: a hagyomány nem határol be minket, hanem inkább felszabadít. Mert ha a kis fekete új értelmet nyerhet – a matyó arannyal, a kalocsai hímzéssel, a sárközi szövés finomságával –, akkor a divat már nemcsak stílus, hanem önismeret, identitás is lehet, és kapaszkodót nyújthat a gyökértelennek tűnő, mai kor emberének.

Ez is érdekelheti

Amikor a festmény ruhává válik

A hordható művészet, amelyben képzőművészek és divattervezők működnek együtt, tulajdonképpen ezt a hagyományt viszi tovább: a festmény kilép a steril kiállítótérből, és az utcán kezd új életet.

Mit üzen rólunk a múlt és a mai kor divatja?

Hamarosan elstartol a 20. Múzeumok Őszi Fesztiválja, aminek kapcsán fast fashionről, a múzeumok társadalmi reflexiójáról és arról beszélgettünk, hogy a fenntarthatóság és a divat nem zárják ki egymást.

Az egész művészetem arról szól, hogyan tudom magam függetleníteni az örökségemtől

Zugló csendes, barátságos részébe érkezem. Czene Márta festőművészhez igyekszem, aki nagyapja, Czene Béla egykori műtermében él és dolgozik. Mint mondja, ellentmondásos a viszonya ezzel a helyzettel.