Dolhai Attila lesz a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója

A színész Generációk és remény színháza című pályázatában azt ígérte: megszerzik a nemzeti színházi státuszt. Az önkormányzat döntése értelmében augusztus elsején veszi át az intézményt a jelenlegi igazgatótól, Szikora Jánostól.

Kárpát-medencei Egyházi Könnyűzenei Ünnep

Budapest, 2023. szeptember 24.

Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész, musicalénekes a Kárpát-medencei Egyházi Könnyűzenei Ünnepen a Magyar Zene Házában 2023. szeptember 24-én.

Készítette: Máthé Zoltán
Személyek: DOLHAI Attila
Tulajdonos: MTI/MTVA
Fájlnév: AD_MTZ202309240005
Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész, musicalénekes a Kárpát-medencei Egyházi Könnyűzenei Ünnepen a Magyar Zene Házában 2023. szeptember 24-én. Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mint azt Székesfehérvár város honlapján írják, a képviselőtestület 17 igen és négy tartózkodás mellett, minősített többséggel választotta meg Dolhai Attilát. A Jászai Mari-díjas magyar színész, musical- és operetténekes, érdemes művész 2025. augusztus 1-től lesz a Vörösmarty Színház igazgatója.

Mint írták, a művész megköszönte az önkormányzat bizalmát, és kiemelte, hogy igyekszik majd megfelelni az elvárásoknak.

„Dolhai Attila pályázata kellően megfontolt, szakmailag, emberileg kiforrott. Az összes pályázat közül a legjobb értékajánlatot tette a városnak, a nemzeti színházi státusz megszerzéséhez vezető úton személyes lehetőséget és potenciált jelenthetne” – írta június 23-án kelt előterjesztésében Cser-Palkovics András. A polgármester már ekkor nyilvánvalóvá tette, hogy egyetért a szakmai bizottság javaslatával, amely hét igen és két nem szavazati aránnyal támogatta Dolhai Attila kinevezését.

A másik esélyesről a polgármester úgy fogalmazott: „Egyed Attila a társulat háttértámogatásával biztos pontot jelenthetne, azonban a feladatra nem elég komplex módon tekint.” Azt is hozzátette – a bizottság álláspontjára hivatkozva –, hogy nem látja biztosnak, hogy a pályázó merne a szükséges reformokban, változásokban gondolkodni. Forgács Péter, Meskó Zsolt és Moravetz Levente pályáztak még, azonban az ő elképzeléseiket nem támogatta a szakmai bizottság. Ez már a második körben kiírt pályázat eredménye, mivel az elsőt az önkormányzat eredménytelennek nyilvánította.

Dolhai a székesfehérvári városi portálon elérhető pályázatában nemcsak műfaji sokszínűséget és magas színvonalat ígér, hanem erős közösségi és nevelő hatást kifejtő művészeti intézményt vizionál. A személyes indíttatásnál egy több mint harminc évvel ezelőtti élményét említi, és az azóta megszerzett, 25 éves – főként operettszínházi – tapasztalatát, majd megjegyzi: vannak alkotói, írói ambíciói is. Hozzáteszi: a pályázatot kiíró önkormányzat meghatározta a legfőbb célt – amely sok egyéb vonatkozást is kijelöl –: kerüljön nemzeti színházi státuszba az intézmény. (A jogszabály értelmében ezek az intézmények kiemelt állami finanszírozási kategóriába esnek, ám számos szakmai elvárásnak kell eleget tenniük.)

„A koncepció lényege, hogy a székesfehérvári Vörösmarty Színház legyen a magyar kulturális élet egyik legfontosabb, legnépszerűbb és legszerethetőbb közintézménye. Olyan hely, amely minden korosztályhoz szól, közösséget épít, értéket közvetít, és amely a magyar irodalom, zene- és táncművészet legjavát integrálja” – fogalmaz, majd maga is megjegyzi, hogy érdemes a hangzatos szavak mögé nézni és konkrét irányokat kijelölni. Ez azonban továbbra is érzelmi indíttatású marad, és legfontosabb közös nevezőként a szeretetet jelöli meg. Ami konkrétum: a korábbiaknál markánsabban jelennének meg a zenés műfajok – az opera, operett, musical –, a táncos produkciókkal együtt az előadásszám egyharmadát tennék ki, a kétharmadát pedig a prózai előadások adnák. „…A zenei oldal erősödése nem jelenti a prózai jelleg gyengítését, hanem több, más irányú művészi feladatot jelent, amelyeknek teljesítéseként növekedhet a bevétel” – hangsúlyozza, és úgy véli: a magas minőség és a sokszínű repertoár lehet a közönség megnyerésének kulcsa, ez pedig a régió távolabbi pontjairól vagy akár a fővárosból is csábító lehet.

A pályázatban Dolhai rendezőket is említ, akiket szívesen látna: Szabó Máté, Béres Attila, Harangi Mária, Sebestyén Aba, Pozsgai Zsolt, Szőcs Artur, Barnák László, Bakos Kiss Gábor nevét. A kinevezett igazgató szerint „sok magyar történelmi színpadi alkotással is adósok vagyunk”, és arról is ír, hogy bibliai történeteknek, spirituális motívumoknak és az erkölcsi tanítások kortárs újraértelmezésének is helyet kell adni. A mai olvasatot többször hangsúlyozza: „A prózai és zenés művek egyaránt alkalmasak arra, hogy ezek a tartalmak ne csupán illusztratív vagy múzeumi szellemben, hanem a mai ember kérdéseire választ keresve szólaljanak meg.”

A pályázatából kiderül: továbbra is számít a színház jelenlegi ügyvezetőjére, Lőrincz Zsuzsára, valamint a többi titkársági munkatárssal is közösen folytatná, kivéve a gazdasági vezetői posztot. A prózai részleget Németh Ákos író-dramaturgra bízná, a zenei tagozatért pedig igazgatóként ő felelne. Bár hangsúlyozza, hogy együttműködne a városi Alba Regia Szimfonikus Zenekarral, a produkciók zenei vezetői az „általa jól ismert” karmesterek közül kerülnének ki. A Székesfehérvári Balett Színház évi egy-két önálló produkcióval kapna helyet a színházban.

„Ezenkívül írói, alkotói csoportokat, kreatív teameket hoznánk létre a prózai tagozat vezetőjével, koncepcionális irányításával. Minden csoportnak feladata lenne egy kortárs, egy magyar történelmi és egy vallási vagy bibliai téma feldolgozása, amelyből előadás készülhet” – írja, és hangsúlyozza: minden tekintetben számít az alkotók közös gondolkodására és a műhelymunkára.

Dolhai egyik legfontosabb küldetésének tartja egy Keresztény Ökumenikus Színházi Fesztivál szabadtéri megrendezését, amelynek külön fejezetet szentel. A nagyszínpadon és a stúdióban évi öt-öt bemutatóval számol, a fészekben pedig évadonként négy új előadást tűzne műsorra, a nyári, szabadtéri premierrel együtt évadonként 15 bemutatót ígér. A klasszikusok közt Gárdonyitól Sarkadi Imrén át Németh Lászlóig számos drámaíró alkotását említi, a konkrét tervek közt több kortárs színmű vagy magyarországi bemutató is szerepel az ismert darabok, operák, operettek mellett.

Együttműködést kezdeményezne a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemmel, valamint a marosvásárhelyi Művészeti Egyetemmel, hogy a rendező szakos hallgatók, illetve színinövendékek Székesfehérváron kezdhessék a pályájukat. A gazdasági vonatkozások tekintetében dinamikus jegyárazást és rugalmas bérletrendszert javasol, valamint a társulat fontosságát hangsúlyozza, bár azt több vonatkozásban elismeri: a repertoár kialakításához és a kohézió megerősítéséhez is elmélyültebb ismeretekre lesz szüksége a társulatot illetően.

Hargitai Iván, a színház rendezője még az eredmények bejelentése előtt, péntek délelőtt 9.30-kor Facebook-posztban azt írta: „A Székesfehérvári Vörösmarty Színházra kiírt pályázatot Egyed Attila színész kollégámmal elbuktuk.” A rendező megköszönte a pályázat támogatóinak a segítséget, és meg is nevezte Dolhai Attilát mint a teátrum új vezetőjét. Úgy kommentálta a történteket: „A város vezetése csúnyán megvezetett minket és a Társulatot. Nem szép történet. Ez se.”

 

Ez is érdekelheti

Új pályázatot írtak ki a székesfehérvári színház igazgatói posztjára

Egyik jelölt sem szerezte meg a szükséges minősített többséget, így a pályázatot eredménytelennek nyilvánították.

Ez nem zene és nem művészet!

Felgyújtott függönytől papírhajós performanszon át kalandoztunk Szikora János operarendezései között.

Nem tűnt reális elképzelésnek, hogy zenével foglalkozzam

Dobri Dániel sokoldalú muzsikus, aki jelenleg első nagyoperáján dolgozik, közben pedig a székesfehérvári szimfonikus zenekar kortárs zenei arculatát építi.