Első felütésnek kemény, szinte minden puhaságot nélkülöző alkotás. A magyar cím - mint annyiszor - nem olyan kifejező, mint az eredeti. Az Indebted (azaz: eladósodva, lekötelezve) jóval erősebb tartalmat hordoz, mint a tartozás. A történet egy ősi szál mai verziója: egyetemista lány laza, bulizós életvitelével hagyja számláit elburjánzani, azok elborítják, végrehajtás fenyegeti. A bulikban amúgy is gyakran egyéjszakás kalandokba csusszanó lánynak egyszercsak bekattan, hogy ugyanezért pénzt is kérhet, és kész is a megoldás: csőd szélén állsz? Szerezz pénzt az ősi mesterséggel. Így tesz. Viszonylag vidáman rakja szét a lábát egyetemi órái helyett. A történet másik oldalának, a pénzbehajtásnak egyetlen új vonása, hogy a nem a hivataloktól, hanem az uzsorásoktól induló, így a finn alvilágba bepillantást engedő behajtócsoport egyik vezető figurája egy lány, aki ugyancsak tartozását rója le így. Homályban marad, hogy mikor, mit tett, lényeg, hogy ezzel a munkával törleszt. Míg Elli keféléssel igyekszik betömni anyagi lyukait - hogy némi sikamlóssággal felidézzük a film idevágó jeleneteit -, Iris pofozásssal, rúgásokkal, ujjpercek eltörésével veri ki a pénzt az adósokból. A két lány sorsa addig kacskaringózik, amíg összetalálkozik, Elli és Iris ugyanabba a fiúba zúgnak bele: kész a bűnözői világban összeérő kapcsolat.
Jó és pontos, szinte dokumentumfilmes operatőri munka (Heini Mäntylä), lendületes vágás, pergő sztori, ígéretes első rendezés. A forgatókönyvön azért lehetett volna még dolgozni, mert azon kívül, hogy nem két férfi, hanem két nő csap össze, semmi újat nem hoz a történet. Az északi fények ugyanúgy az élet sötét oldalát mutatják ez esetben, mint a legtöbb amerikai mozi.
A film legnagyobb értéke a két lány alakítása: Heidi Lindén és Kristiina Puukko kifogástalanul hozza a tartozás két ellentétes pillérén álló karaktert. Több színre Heidi Lindénnek van lehetősége, aki él is ezzel. A színészképzésben részt vett, de filmben most debütáló lány ígéretes tehetség. Kristiina Puukko szerepe szerint szinte végig kőkemény férfit mintáz. A női együttérzés, kapaszkodás, elgyengülés szikráit az utolsó, brutális képsorokban villantja fel nagyon finoman, játéka itt mélyül el.
Dugva, rúgva - TARTOZÁS
Egyéb
Jelinkó Márton, mint ő maga elmondta a vetítés után, véletlenül csöppent a sztoriba, a rendezésbe, a producerkedésbe, valahogy a nyakába hullott az egész. Egy testvérpár megkereste egy gyenge forgatókönyvvel, amiből azért ihletet lehetett meríteni, és kimazsolázni pár elképzelést. Megkezdődött az ötletelés, és ettől kezdve mindenki automatikusan úgy gondolta, hogy ebből film lesz, aminek a korábban kizárólag operatőrként dolgozó Jelinkó lesz producere-rendezője. És lőn.