A február 23-i Dühöngő ifjúság előadás után Dühöngő generációk címmel közönségtalálkozóval egybekötött kerekasztal-beszélgetést tartanak a 6Színben, melyen számos korábbi Dühöngő ifjúság-produkció szereplőit is vendégül látják.

Barna Zsombor 2017-ben bábszínész szakirányon végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Erasmus-ösztöndíjjal egy szemesztert tanult Canterbury-ben. Ott szeretett bele John Osborne Dühöngő ifjúság című darabjába, melyet később újrafordított, majd egy sikeres Nemzeti Kulturális Alap-pályázatnak és egy közösségi finanszírozási kampánynak köszönhetően 2020 szeptemberében be is mutattak a NESSZ Alkotócsoport produkciójaként.

„A színművészetinek volt egy kétoldalú szerződése a Canterbury-i Egyetemmel, így Erasmus-ösztöndíjjal kint tanulhattam fél évet Angliában. Az egyik feladatunk az volt, hogy egy XX. századi naturalista színdarabból állítsunk színpadra egy jelenetet. Akkor ugrott be, hogy én a Budapesti Kamaraszínházban még 2010-ben láttam a Dühöngő ifjúságot Lukáts Andor rendezésében. Gyorsan kivettem a könyvtárból, és elolvastam angolul. Újra lenyűgözött, hogy milyen zsigeri szinten fogalmazza meg a húszas–harmincas éveikben járó fiatalok szorongásait és útkeresését. Az elkészült vizsgajelenetnek aztán nagy sikere lett” – mesélte Barna Zsombor.

Amikor az ösztöndíjat követően hazajött, tovább foglalkoztatta a darab, ezért újra lefordította. Mint mondta, Ottlik csodálatos irodalmi fordítása lenyűgözte, de szerette volna a mára klasszikussá vált szöveget teljesen maivá tenni. A megvalósításhoz a Nemzeti Kulturális Alaptól pályázati úton nyert összeget közösségi támogatással teremtették elő.

A bemutató Nézz vissza haraggal címmel ment, ma már azonban a klasszikus Dühöngő ifjúság címmel játsszák a 6Színben. A változtatást így indokolta a rendező:

„A darab angol címe: Look Back in Anger. Ez az akkori brit fiatalok dühös generációjára utal, ami itthon nem nagyon értelmezhető. Próbáltunk minden olyan dolgot lehámozni, ami tipikusan angol vagy az ötvenes évek Angliájára utal. Az volt a célunk, hogy az előadás 2022-ben Budapesten is érvényes legyen, hiszen a darab központi problémája a mai fiatalok problémája is. Úgy döntöttünk, hogy visszatérünk a darab itthon is ismert címéhez, ami a mondanivalóját tökéletesen kifejezi.”

A darabhoz emblematikus előadások kötődnek: ez volt Rudolf Péter első rendezése 1992-ben a Pesti Színházban, 2000-ben Szegeden Valló Péter állította színpadra, 2010-ben a Budapesti Kamaraszínházban Lukáts Andor, 2018-ban Znamenák István a Belvárosi Színházban.

A február 23-i előadás után közönségtalálkozót tartanak, melyen a korábbi előadások létrehozói közül is többen részt vesznek. A beszélgetést Bóta Gábor vezeti majd.

Forrás és fotók: 6Szín. Nyitókép: Puska Judit