A gazdasági nehézségek ellenére sikeresnek bizonyult a Madách Színház offenzív stratégiája, mondta el Szirtes Tamás rendező, és ebbe illeszkedik az évadkezdő két, a szokásoknak megfelelően non-replica bemutató, a Pretty Woman és a Six premierje.

A Pretty Woman és a Six beharangozójához kapcsolódó sajtóeseményen Szirtes Tamás beszámolt arról, hogy a Madách Színház rezsiköltsége hétszeresére nőtt, az elmúlt húsz évben felhalmozódott eredménytartalék azonban lehetővé teszi a működést. Az igazgató leszögezte, az önálló és stabil megerősödés felé tesznek lépést, ezért a visszahúzódással ellentétes stratégiát választva, magukban, a repertoárban és a közönségben bízva „előre menekültek”, növelték az előadásszámot. A stratégia sikeresnek bizonyult, és közel 100%-os az előadások látogatottsága. Az Erzsébet körúti játszóhely mellett több produkció vidéki nagy sportcsarnokokban turnézik.

A 2023/2024-es szezont egy hónap különbséggel két premierrel indítják: a Pretty Woman és a Six is non-replica változatban kerül nézők elé.

Ez a színház igénybevételét és a két produkció azonos alkotócsapatát tekintve is egyedülálló vállalás a Madách Színház történetében, de – emelte ki Szirtes Tamás – az „offenzív stratégia” része az is, hogy „ütősen kezdjék az évadot”. Az igazgató felhívta a figyelmet arra, hogy „ritka az igazán jó darab”, és „résen kell lenni”, hogy azokat megszerezzék. Abban, hogy a Pretty Woman és a Six jogait megkapták, nagy szerepet játszott Debreczeni Júlia és a Theatrum Mundi színházi ügynökség.

A Pretty Woman az azonos című, 1990-es emblematikus filmből készült, a musicalt J. F Lawton és Gary Marshall forgatókönyve alapján a popszínpadokról ismert énekes, Bryan Adams és állandó szerzőtársa, Jim Vallance jegyzik.

A zene a ’80-as, ’90-es évek rockzenéjét idézi. A 2018-as chicagói ősbemutatón még nem csendül fel Roy Orbison címadó dala, 2019-ben azonban már bekerült ez a sláger is a musicalba, ami a Madách színházi előadásban is elhangzik.

A darabot 2018-ban mutatták be a Broadwayn, és jelenleg is nagy sikerrel fut Londonban. Szirtes Tamás úgy fogalmazott, az adaptáció a filmet „megszüntetve megőrzi”. Maradt a modern kori Hamupipőke-történet, ám kiegészült új szereplőkkel – köztük a különös Happy Mannel, Szirtes Tamás szerint egy „hétköznapi varázslóval” – és új fordulatokkal. A filmben Julia Roberts által játszott Vivian Ward karakterét Arany Tímea, Gubik Petra és Zámbó Brigitta alakítja, a Richard Gere-ként megismert Edward Lewis bőrébe Pesák Ádám és Solti Ádám bújik.

Toby Marlow és Lucy Moss Six című koncertmusicaljét „szemtelen, fiatalos, friss” jelzőkkel írta le Szirtes Tamás.

A Cambridge-ben végzett szerzőpáros az egyetem zenés színjátszói számára írt darabját az edinburgh-i Fringe-en mutatták be 2017-ben, a West End-premier 2019-ben, a Broadway-debüt 2021-ben volt.

A musical történelmi ihletésű. VIII. Henrik angol király, a brit történelem egyik leghírhedtebb szereplője hat felesége közül kettőt lefejeztetett; uralkodása alatt szakított a pápával az angol katolikus egyház, és létrejött az anglikán, amelynek vezetője a mindenkori uralkodó.

A szerzőpárost inspirálta Antonia Fraser VIII. Henrikről és hat feleségéről szóló könyve és Lucy Worsley angol történész 2016-os Six Wives című dokumentumsorozata, így alakult ki a végleges koncepció, amely a nők szemszögéből meséli el VIII. Henrik házasságait.

A királynék mindezt egy popkoncert keretében teszik, a kerettörténet szerint az kapja meg a legkirályabb királyné címet, azaz a frontemberi szerepet az együttesben, akinek a legsanyarúbb sors jutott. „A posztmodern esztétika időszakát éljük, ami azt jelenti, mindent keverhetünk mindennel, csak igaz legyen” – indokolta Szirtes Tamás, miért autentikus a tartalomhoz a különleges forma. A karakterekben felismerhetők korunk popdívái Beyoncétől Jennifer Lopezen át Britney Spearsig, Adele-től Rihannán át Miley Cyrusig.

A dalok előadásához egyértelműen pophangok kellenek, ezért van két szereposztás, „egy színésznősor és egy popénekesnősor”,

azaz Baranyai Annamária, Zsitva Réka, Peller Anna, Kardffy Aisha, Gadó Anita és Gallusz Nikolett, illetve Horányi Juli, Muri Enikő, Singh Viki, Herceg Erika, Hien és Veres Mónika Nika.

A musicalt 2019-ben öt kategóriában jelölték a Laurence Olivier-díjra, 2020-ban négy kategóriában nyerte el a Drama Desk Awardot (zene, szöveg, társulat, jelmez), háromban az Outer Critics’ Circle Awardot (új Broadway-musical, zene, jelmez), kettőben pedig a Tony-díjat (zene és szöveg). 2023-ban a legjobb új musicalalbumok között kapott Grammy-jelölést.

Mindkét musical fordításában dolgozik Bárány Ferenc, akinek a Pretty Womanben Baráthy György, a Sixben Litkai Gergely a partnere. Mindkét produkció zenei vezetője Kocsák Tibor és Köteles Géza, díszlet- és animációtervezője Vízvárdi András, jelmeztervezője Rományi Nóra, koreográfusa Tihanyi Ákos, rendezője Szirtes Tamás. A Pretty Woman szeptember 15-től, a Six október 14-től látható a Madách Színházban.

Fotó: Jardek Szabina / Madách Színház