feb45db5-1e83-4bb7-96f4-d3889ec2222b_16.jpg

Rések a falon – 50 éves az East együttes

A hetvenes évek alkonya a rockzene a vidék előretöréséről is szólt, hisz a debreceni Color és Panta Rhei, illetve a miskolci Edda nemcsak országosan ismert, népszerű zenekar lett, de nagylemezeket is megjelentethetett. Hasonlóképp az ötven évvel ezelőtt alakult szegedi East, mely 1994-ben búcsúzott el közönségétől (bár 2012 és 2017 között több speciális koncertet adtak).

Az East a hetvenes–nyolcvanas évek fordulójának legjelentősebb hazai jazz-rock/szimfonikus rockegyüttese, amely – a hasonló zenét játszó formációkkal ellentétben – a Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál rendszeresen adhatott ki albumokat.

Az Angyalok és a Vági Jazz Quintet két egykori tagja, a basszusgitáros Móczán Péter és a gitáros Varga János alapította 1975-ben, társnak sikerült megnyerniük a virtuóz jazzpianista Szakcsi Lakatos Bélát is. Dobosnak pedig Király Istvánt. Az első években jórészt zenei példaképeit (Mahavishnu Orchestra, Chick Corea, Genesis, Tangerine Dream, SBB) követve kereste a saját hangját. A korabeli erősen Budapest-centrikus rockéletben döntő jelentőségű volt, hogy 1976 novemberében Budapestre költöztek, ahol a következő két évben jam session jellegű koncertjeiken a korabeli jazzélet számos jelentős alakja megfordult – többek között a billentyűs Csík Gusztáv (Szakcsi után két évig a zenekar tagja volt) és Fogarassy János, a hegedűs Deseő Csaba, a szaxofonos Németh János és Lakatos Antal (a későbbi Tony Lakatos), illetve a gitáros Babos Gyula. 

East – Szirének (1980)

A jazz-rockos korszakuk után 1977-ben visszatértek az eredeti elképzelésekhez, az improvizatív, instrumentális rockzenéhez. Az évtized második felén végigsöprő rockhullám azonban az East zenéjére is erőteljesen hatott, benne egyre erőteljesebb lett a rockos elem.

Több alkalommal sikeresen szerepeltek a kemény rock csöves közönsége előtt.

És mire 1979 tavaszán a Közgazdasági Egyetemen akkoriban rendszeresen megrendezett Rock-reflektor című fesztiválon a Hanglemezgyár képviselői is felfedezték őket maguknak, már komoly rajongótábor alakult ki körülöttük. 1979 nyarán a Budai Ifjúsági Parkban játszottak, októberben a rádió 8-as stúdiójában felvehették első kislemezük anyagát, a Szegedi Ifjúsági Házban adott koncertjükből pedig a televízió is vetített részleteket.

East – Gyémántmadár (1981)

Aztán 1979. november 15-én az E-klubban az addig kizárólag instrumentális zenét játszó East egy énekessel, a jazztanszakot végző Zareczky Miklóssal lépett fel. Sok rajongó úgy vélte, ezzel a közérthetőség irányába tettek lépést.

Móczán Péter egy későbbi interjúban viszont hangsúlyozta, hogy ők sosem idegenkedtek a vokális zenétől, csak korábban nem találtak hozzá megfelelő partnert.

Kétségtelen viszont, hogy a monopolhelyzetet élvező Magyar Hanglemezgyártó Vállalat vezetői – ezt Móczán is elismerte az interjúban – feltételül szabták, hogy nagylemezük csak énekessel jelentetnek meg. Így az East első éveit jellemző hömpölygő, összefüggő instrumentális szerzeményekből mindössze az 1980-ban kislemezen kiadott két részlet (A valóság hangjai/Szirének) maradt fenn.

East – Messze a felhőkkel (1982)

De akárhogy is történt, tény, a sok rajongóban zavart okozó váltás után az Eastnek még sokáig sikerült megőriznie azt a karakteres hangzást, ami akkoriban a térség egyik legjobb progresszív rockot játszó együttesévé avatta. Nem beszélve arról, hogy az énekes Zareczky Miklós és a billentyűs Pálvölgyi Géza csatlakozásával az East legerősebb felállása jött létre.

1981-ben öt nagylemezre szóló szerződést kötöttek a Magyar Hanglemezgyártó Vállalattal. Az 1981 őszén a MHV Start szerkesztőségének első kiadványaként megjelent Játékok nemcsak itthon, hanem külföldön (különösen Japánban) is figyelemre méltó sikert aratott. Az egy évvel későbbi Hűség nemcsak borítójában, de zeneanyagában is egyenes folytatása lett az előzőnek. A harmadik korongot (Rések a falon, 1983) az elsők között vehették fel a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat új, világszínvonalú törökbálinti stúdiójában, míg rá egy évvel végül megjelenhetett első (és utolsó) instrumentális albumuk, a Pécsi Balett felkérésére készült Az áldozat. (Annak vezetője, a koreográfus-táncos Eck Imre korábban amúgy a lemezeikre készített előadásokat.)

East – Az áldozat (1984)

1985 februárjában és márciusában hatvan koncertből álló turnén vettek részt a Szovjetunióban, újabb balettzenét írtak a pécsieknek (Lótuszevők), de ez már nem jelenhetett meg korongon.

1987-re viszont Móczán Péter kivételével teljesen kicserélődött a zenekar, és Takáts Tamás csatlakozásával egy minden korábbinál populárisabb (és arctalanabb) korszak köszöntött be az együttes életében.

A szerelem sivataga LP-t már nem az MHV, hanem az újonnan alakult Ring jelentette meg, zenei anyagát pedig egy Bécs melletti stúdióban újravették, és Taking The Wheel címmel angol nyelven is kiadták. 

East – A szerelem sivataga (1989)

1989 tavaszán pedig megszületett az East legismertebb, legtöbbet forgatott száma, a kizárólag kislemezen megjelent ’56. Azon a napon (szeptember 10.), amikor bejelentették a határ megnyitását az NDK-s menekültek előtt, A hét című politikai tévéműsorban levetítették a dal titokban készült videóklipjét, amelyben idehaza korábban nem látható filmrészletek szerepeltek az ʼ56-os utcai harcokról, a forradalom győzelmétől boldog emberekről, az orosz tankok vonulásáról, a rommá lőtt fővárosról.

A klip angol nyelvű változata (Wind Of Change címmel) pedig szó szerint bejárta a világot, szinte minden nagy európai tévétársaság és a CNN is bemutatta. Akkoriban a zenekar politikailag aktívvá vált, fontosnak tartották, hogy ne folytatódjon az, ami addig volt, ezért számos nagy ellenzéki rendezvényen is felléptek. 

East – ’56 (1989)

Ebben az időszakban voltak népszerűségük csúcsán, Tátrai Tibor gitárossal kiegészülve különböző rendezvényeken tízezrek előtt léptek fel. 1994-ben bejelentették, hogy szerződést kötöttek a világ egyik vezető lemeztársaságával, a PolyGrammal (itt jelent meg CD-n A szerelem sivataga, illetve a Radio Babel című új anyag), majd szeptember 24-én nagyszabású és nagy sikerű koncertet adtak a Budapest Sportcsarnokban. S bár sosem jelentették be visszavonulásukat, ezt követően csak a 2010-es évek elején adtak néhány különleges koncertet.

East – Radio Babel (1994)

Néhány héttel ezelőtt az East megalakulásának ötvenedik évfordulójára a Magyar Posta sajátos módon emlékezett: bélyegblokkot jelentetett meg. A magyar rockklasszikusokat bemutató, 2020-ban indított sorozatuk – Omega, LGT, Lord, P.Mobil, Edda – folytatásaként a fekete sorszámú, perforált bélyegblokkból negyvenezret, a piros sorszámú vágott változatból négyezer példányt dobott piacra. Ráadásul a bélyegblokkot és a hozzá kapcsolódó kiadványokat az a Szurcsik József grafikusművész készítette, aki a zenekar számos lemezborítóját is tervezte. 

Nyitóképen az East együttes Takáts Tamás vezetésével előadja 56 című dalát a Műszaki Egyetemnél zajló megemlékezésen 1989. október 23-án. Fotó: Pataky Zsolt / MTI

Ez is érdekelheti

Közönségtalálkozóval ünneplik az East 50. születésnapját a Reökben

A Reök-palotában ünnepli 50. születésnapját a szegedi gyökerű East együttes: november 28-án a zenekar alapító tagjaival – Móczán Péterrel, Király Istvánnal és Varga Jánossal – Szurcsik József Munkácsy-díjas képzőművész beszélget a Reök-szalonban, ahol vetítésekkel kísért múltidézés és dedikálás is várja a rajongókat.

Bélyegen és újra kiadott lemezeken az ötvenéves East együttes

Különleges bélyegblokkot bocsátott ki az idén ötvenéves East zenekarról a Magyar Posta Zrt. október 21-én Budapesten. Az ünnepélyes eseményen bemutatták az együttes első három lemezének most CD-n megjelent újrakiadását is.

Minden idők legjobb magyar rocklemezei

13+1-es szubjektív összeállításunkban a magyar rocktörténet legjobb lemezeit vesszük számba.

Nem a mesterséges, hanem a természetes intelligencia hiánya aggasztó

Szurcsik József Munkácsy Mihály-díjas képzőművész, érdemes művész látott vendégül a műtermében, és az ötvenéves East első két lemezéről beszélgettünk vele.