A kiállításon megtekinthető anyag a kutatás személyes történelmi beszámolókat gyűjtő archívumából és az egykori gyárak helyszínein készült videók közül válogat.

A 2017-ben indult projekt tematikája személyes kötődésen alapszik. Németh Ilona Dunaszerdahelyen született – a város egykori, Juhocukor néven létesült üzeme Szlovákia egykori legnagyobb cukorgyára volt. A rendszerváltás után az Eastern Sugar francia–angol multinacionális cég vásárolta fel, ám miután megtudták, hogy az országban bevezetik az ún. cukorkvótát, hamar meg is szabadultak a gyártól. Németh az üresen tátongó helyszínből és annak történetéből inspirálódva vállalkozott arra, hogy feltárja a lokális ipar gazdasági, politikai és társadalmi hátterét.

Az Eastern Sugar projekt ma már tizenöt szlovákiai, csehországi és magyarországi cukorgyár történetét és közelmúltbeli folyamatait fogja össze és mutatja be az 1969-ben alapított és működését 2006-ban befejező dunaszerdahelyi Juhocukor gyártól az 1861-ben alapított és 2002-ig működő Prága-Modřany cukorgyárig.

A kelet-közép-európai cukoripar története a Habsburg Birodalom idején szárba szökkenő cukorrépa-termesztéssel indult, majd a szocializmus időszakában állami támogatással erősödött meg. A Szovjetunió összeomlása, valamint Csehszlovákia felbomlása után a privatizáció, a külföldi felvásárlások és az Európai Unió cukortermelésének csökkenése a cukoripar addigi formájában való széteséséhez vezetett. Ma már csak néhány gyár működik, annak ellenére, hogy az EU cukoripari szerkezetét azóta liberalizálták.

A Trafó Galériában látható kiállítás az európai cukorpiaci folyamatokon belül többek között a kelet-magyarországi Hajdúsági Cukorgyár megszűnésére, valamint hat, egykor a kelet-közép-európai régióban működő gyár felvásárlására reflektálnak.

Németh Ilona felvidéki magyar képzőművész és kurátor. Alkotói gyakorlata a közép-európai régió politikai légkörének személyes tapasztalatát olvassa össze a keleti blokk országainak egyetemes történetével a rendszerváltás éveitől napjainkig. Alapvető módszere a párbeszéd: a videóinterjúk és fotóesszék formájában megjelenő, a cukoripar különféle szereplőivel, alakítóival és az egykori ipari környezettel való dialógus közelebb vezethet bennünket a cukorral kapcsolatos gazdasági folyamatok és kulturális változások megértéséhez.

Fotó: Biró Dávid