Egressy Zoltán eredeti művében szerepelnek olyan sorok, amik még nem hangzottak el Budapesten, ám most Lengyel Ferenc rendezésében színpadra kerülnek. A rendező kérésére egy vadonatúj karakter került be a darabba, Lea, aki a búcsúban a céllövöldének konkurenciát állító ,,konzervdobálóst” üzemelteti.

A Portugált Egressy Zoltán József Attila-díjas író és költő alkotta meg, a darabot 1999-ben filmesítették meg. A filmváltozatban Retek karakterét Lengyel Ferenc alakította, aki az előző társulatának színpadán 423 alkalommal játszotta el a darabot.

A kétszer hetven perces előadásban a magyar falu jól ismert figurái elevenednek meg jellemző helyzetekben, nagyrészt egy kocsma hűvösében mondják el mindazt, amit az életükről el lehet.

A Portugál helyzetkép, ahol mindenki elvágyódik egy olyan helyre, ahol több az élet, a lehetőség, a szerelem, a minden. 

A történet egy képzeletbeli magyar falu, Irgács kocsmájában játszódik, ahova betoppan egy budapesti férfi, Bece, aki miközben portugál útjáról álmodozik, beleszeret a kocsmáros lányába, Masniba. A férfinak van már felesége, aki a történetben fel is tűnik, és a fiatal nőnek is akadna kérője, mégpedig Retek személyében.

A Portugál nem egy kimondottan nőknek vagy férfiaknak szóló darab. Ez a történet mindenkinek szól.  

A társas kapcsolatok teljes palettáját felvonultatja: Masni (Kónya Merlin Renáta), Bece (Lábodi Ádám) és Retek (Lukács Dániel) szerelmi háromszögét, ami később szerelmi négyszöggé bővül a Portugáliába vágyó férfi feleségével (Kulcsár Viktória). A Sátánt (Zöld Csaba) elhagyta a felesége, és a gyász folyamatát is megismerjük, hiszen a Kocsmáros (Nemcsák Károly) elveszítette a nejét.

Nyomon követhetjük az Asszony (Szabó Gabi) és Csipesz (Horváth Sebestyén Sándor) se veled, se nélküled kapcsolatát, akik a gyerektelenség gyötrelméből fakadóan a helyi kocsma állandó törzsvendégei. A Portugálban minden egyes szerelmi szál és kapcsolat egy-egy beteljesületlen lehetőség.

Fotó: József Attila Színház/Tóth-Kállai Anett