eegyenlő emcénégyzet ? ALBERT EINSTEIN PAPRIKÁSKRUMPLI

Egyéb

Dobay Dezső abszurdba ágyazott intellektuális bohóctréfaként jelenítette meg a szellemes darabot. Kemény, kontrasztos fekete-fehér színekkel, benne egy kevés pirossal. Az ütköztető jelleg ad tartást és tempót Podmaniczky Szilárd anekdotizálóból absztraktba lendített színművének is. Albert Einstein egy kis időre hazalátogat családjához: első feleségéhez, a szerb Mileva Marićhoz és a három közös gyerekhez. Nincs sok köszönet ebben a nemszeretem hazatérésben. Ha csak az nem, hogy az egymásba csúsztatott idősíkok időfelettiségét átélve Einstein függetlenedik önmaga géniuszától, s gazdagabb dimenzióiban érti és érteti, csodálja és csodáltatja meg a relativitáselméletet, mint addig bármikor (már elnyerte a Nobel-díjat, már ledobták az atombombát, a nyelvöltögető ősz zseni igencsak idősödik; és akkor, éppen akkor lát bele a konyhából a mindenség vegykonyhájába az apának, férjnek apró nagy fizikus).

 
Podmaniczky a félig-negyedig magyar vonatkozású, valóságalapú kuriozitásra pompásan kiépített konfliktusokat emelt: a koncepció kordában tartja a poénokat. A már a második feleségénél tartó Einstein folytonos huzakodásban, rivalizálásban áll részint még aktuális első nejével, mivel ? úgymond ? az asszonynak nem csekély része volt az elmélet kidolgozásában, s ezért illett volna a kardinális tanulmányon az ő nevét is szerepeltetni (kárpótlásul a Nobel összegét kapja meg ? amint a valóságban is megkapta). Egyik gyermekük holtában van jelen, a másik hasadtan (mivel skizofrén), a harmadik majdhogynem normálisan, amennyire egy kamasz normális lehet. E szembefeszülések, visszavonások, többszörözések mind jó szimbolizációs és játéklehetőséget nyújtanak. Amíg Mileva fazekában megfő a paprikáskrumpli (egy szóba írva), végbe is megy Albert megvilágosodása; s éppen az étel elkészülésének folyamatától, illat- és éhségihletben, fövési idő versus időtlenség polarizálódásában.
 

Veres Dóra és Vadász István hasábokból, kockákból kialakított, mobil díszlete egyes lapjainak naiv festésével is berendezi az univerzumba párálló konyhát, teret nyitva a tartalmas parodizálásnak, a népszínmű-kiforgatás falvédő-közhelyeitől addig az általánosságig, hogy az ember léte minden vonatkozásban relatív, azaz teljességgel kiszámíthatatlan: kisszerű-fenségesen ingatag. Veres Dóra halál-erotikájú fehér-fekete jelmezében a krétasápadtra pingált Berki Szofi koboldos lendülettel játssza a rendező által is legügyesebben mozgatott figurát, a saját túlvilági átszellemültségét és apja téziseit riporterként rögzítő, fontoskodó Liserlt. A lenyalt frizurájú Csáki Rita gondos karikatúrával oldja meg az öt szereplő közül ? balszerencséjére ? egyedül szinte épeszű Hanst. A harmadik gyerekkel, Eduarddal nem könnyű a dolga Várkonyi Tamásnak: egy figurát sem egyszerű megformálni, nem hogy egyben a kettőt. Nála az identitásprobléma az infantilizmus révén nyer kifejezést.

 
A XX. századi, nyomatékos-felidéző hangkulisszákkal elválasztott szcénák közül (zene: Vedres Csaba) többet is prímán oldott meg, teljesített ki Dobay. Remek Liserl első felbukkanása (ahogy előtűnik az őt ábrázoló képből), hatásosan magaslik fel tudományos(kodó) prófétálásának pulpitusa mögül az elég könnyen, csip-csup kérdésekkel is zavarba hozható Einstein. Máskor kissé vontatottabb az egészében feszes, szünet nélküli főzőcske. Nem bizonyos, hogy a befejezéshez majdnem változtatás nélkül el kellett fogadni az írói instrukciót (családi paprikáskrumpli-eszegetés, playbackről Einstein hegedűjének ? Lina, Violina ? muzsikája, kupolaként a vetített világegyetem). Illusztrativitásuk ellenére találóak a replikakövető tárgy-játékok. Egy fej hagyma a tenyérben: gyöngy a kagylóban; fazékba zúdított tálka fűszer: ledobott atombomba.   
 

A rendezés kicsit csal, mivel nem a gyerekek pucolta, szeletelte hagymából, burgonyából, hanem titkon előkészített alapanyagokból jön össze a paprikáskrumpli (a vegetáriánus egyik címszereplő nem eszik a kolbászos másik címszereplőből. De ?feltalálja? a saját szája íze szerinti étek receptjét, a paprikáskrumpli-készítés eegyenlő emcénégyzetét). Ugyanennyi ? kevéske ? elmozdulás érződik Vallai Péter és Csuja Imre játékában. Így nagy nyereség, de nem főnyeremény színészi jelenlétük. A Beckettre várva Didije és Gogója után teljesen természetes, hogy Podmaniczky rájuk írta az elvált házaspár szerepét. Férfi és nő identitáscseréjéről szó is esik a szövegben, tehát végképp nem gond, hogy a magasított sarkú cipőben tipegő, fülbevalós, ám sztentori hangú, szakállas Csuja testesíti meg Milevát. Dörgő anya, rámenős nő ? aki éppen ezért nem lehetett a lényege mélyén poétikus relativitáselmélet anyja. Kiválóak a színész totáljai: ahogy a gázkályha, fazék mögül betölti a színt, belegyökerezik történetbe, kapcsolatba, sztereotípiákba. Ahogy uralkodik. Ahogy vacsorát vezényel a fakanállal. Vallai az elején és a végén is a hátával játszik, lekuporodva már-már eltünteti barna ruhás, fésületlen, arctalan önmagát konyha és kozmosz súlya alatt. Csuja Milevája visszahúzódva is tolakodó, Vallai Albertje reflektorfényben is decens. Értekező-értelmező hanghordozásával inkább a saját lelkének, mint famíliájának beszél.

 
A három gyerek és a két szülő alakítói eltérő módon dolgoznak. Előbbiek részletező buzgóságba feledkezve, utóbbiak a jelzések-jelek pontosságáig csupaszított lényegretöréssel. A tapsrendben a közönség néhány tagját is kínálják főztjükkel. Duplán jól jár, aki az Albert Einstein paprikáskrumpli mellett egy adag paprikáskrumpliból is csemegézhet.