Egy fotósnak lehetetlen helyzetekre is készen kell állnia

Képző

Online nyitották meg a 2020-as Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjasok kiállítását a Capa Központban február 4-én.

Tardy-Molnár Anna, az ösztöndíjat bonyolító MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója kihirdette a 2021. évi Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj nyerteseit. Idén ismét tíz fiatal alkotó részesül a Pécsi József fotóművészeti ösztöndíjban, és az ezzel egy évig járó havi bruttó 200 ezer forint támogatásban.

„Soha nem volt ekkora szükség az ösztöndíjjal járó anyagi segítségre, mint most. A kiválasztott fiatalok ezáltal megmutathatják a szélesebb közönség felé, hogyan látják a világot, mely művészi problémák foglalkoztatják őket” – fogalmazott Tardy-Molnár Anna a megnyitón.

Az alkotásokat, a probléma- és témafelvetéseket a 2020-as esztendő tapasztalataként is értelmezhetjük, illetve izgalmas kordokumentumként is tekinthetünk a tárlatra, fűzte hozzá.

Ha elmegyünk egy kiállításra, akkor annak címéből, esetleg a szerzőt már ismerve, lehet egy előzetes képünk arról, hogy mit fogunk majd látni. Ez a tárlat nem ilyen. Már csak azért sem, mert jelen esetben kilenc, teljesen különböző fotósorozat kerül egy térbe, ahol minden alkotó a saját világlátását mutatja be az általa választott témán keresztül. A pályázatban kiírtak szerint sem stílusbeli, sem tematikai, sem technikai megkötés nincs – mondta el a Kultúra.hu-nak Csizek Gabriella kurátor.

„Aki elnyeri az ösztöndíjat, nagy eséllyel a pályán marad” – mondta a kurátor, aki úgy véli, hogy a pályázati anyagok „megütik” a nemzetközi mércét.

Csizek Gabriella szerint a fotósok régebben alaposan megfontolták, hogy melyik pillanatban nyomják meg az exponáló gombot és melyik negatívot hívják elő. Napjainkban viszont gyakran az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy a rengeteg képből kiválasszák azt a néhányat, amely egy sorozattá állhat össze.

„Világjelenség, hogy manapság nem egy képben, hanem projektekben gondolkodnak. A pályázók zöme szinte filmszerűen képzeli el a képek sorát. A fotók természetesen egyesével is megállják a helyüket, de gyakran mégsem hatnak olyan erővel, mint a sorozatban.”

A 2020-as ösztöndíjasok munkái sokszínűen reflektálnak a minket körülvevő világra, környezetre. Találkozhatunk olyan művekkel, melyek az ember természethez fűződő viszonyát kutatják. Balogh Viktória A szivárvány lábánál című sorozata fotókönyvként is lenyomatot mutat a kertművelésről és a természetközelségben kialakított létről.

Nyíri Julianna Ég címet viselő alkotásai a felettünk elterülő, létünket meghatározó, ám végtelenül hétköznapi égboltot dokumentálja, míg Zagyvai Sára Távoli képzetek képsorozata egzotikus tájakra kalauzolja a nézőket, amelyek csak a képzeletben és vágyainkban élnek.

Zagyvai Sárival készült interjúnkat olvastad már?

A fiatal fotóművészek ugyanakkor a társadalmi témákra is erősen reflektálnak. Bánhegyesy Antal művei a Betyársereg nevű gyűlöletcsoport egyik tagját követte váratlan és sorsfordító eseményeken keresztül.

Az Áraink forintban értendők című sorozatban Sivák Zsófia Heves megye háromezer fő alatti településeinek még nyitva lévő kocsmáit kereste fel és fényképezte, melyeken keresztül a magyar vidék jelenlegi helyzetét mutatja be.

Piti Marcell Csongrád megyei fiatalokat fotózott, akik a maguk döntéséből választották a tanyasi, természetközeli életmódot.

Turós Balázs a családon belüli szerepek és kapcsolatok változásait mutatja be.

Izgalmas témát nyújtott az ember és technológia kapcsolata is. Bilak Krystyna Hadd táncoljon a szemed sorozatával fiktív konstrukciókat, kompozíciókat hozott létre, mellyel a számítógépes képmanipulációkra is felhívja figyelmünk. Szalai Dániel művei a digitális technológiák ipari állattartásban való használatát vizsgálják, a gépi látás és a mesterséges intelligencia állatvilágra gyakorolt hatásait képzik le.

Tavaly kicsit nehezebben készültek el a képsorozatok, mint az előző években, mondja Szatmári Gergely fotográfus, a Pécsi József Fotográfiai Ösztöndíj kuratóriumi tagja. Sajnos nem minden pályamű tudott olyan mértékben megvalósulni, ahogy azt a pályázók elképzelték. Sok kompromisszumot kellett kötni, több esetben a téma is megváltozott. A legtöbben mégis sikeresen zárták a 2020-as évet, és a nehézségek ellenére tudták hozni azokat az eredményeket, amiket elvártunk, fogalmazott.

„A járvány miatti veszteség elsősorban a pályázókat sújtja, ugyanakkor egy fotográfusnak fel kell készülnie a váratlan, vagy lehetetlen szituációkra. Nemcsak ilyen körülmények között, hanem békeidőben is” – tette hozzá Szatmári Gergely.

A kiállításon a tavalyi évfolyam kilenc fotóművésze mutatkozik be az ösztöndíjas időszak alatt készített műveivel. A kiállító művészek: Balogh Viktória, Bánhegyesy Antal, Bilak Krystyna, Nyíri Julianna, Piti Marcell, Sivák Zsófia, Szalai Dániel, Turós Balázs. Zagyvai Sára.

A tárlaton bemutatkozó műveket itt lehet megtekinteni:

A zsűri döntése alapján a 2021-es Pécsi József fotóművészeti ösztöndíj nyertesei:
1. évfolyam: Biró Dávid, Bognár Benedek, Darab Zsuzsa, Fromm Balázs, Rédling Hanna, Zoltai András
2. évfolyam: Balogh Viktória, Bartha Máté, Piti Marcell
3. évfolyam: Zagyvai Sára

A Pécsi József (1889–1956) fotóművész, fényképészeti szakíró és szaktanár tiszteletére létrehozott fotóművészeti ösztöndíjat 1991-ben alapította az akkori művelődési minisztérium azzal a céllal, hogy segítse az önálló művészi tevékenységet folytató tehetséges fotográfusok pályakezdését, alkotómunkáját, művészi fejlődését, és kedvező feltételeket teremtsen a formanyelvében és tartalmában korszerű, színvonalas művek létrehozásához. A most kiállított sorozatok is bizonyítják, hogy a fotográfia sokszínű eszköztárát használva minőségi műveket hoztak létre az ösztöndíjat elnyert alkotók. 2016 óta a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ a MANK Nonprofit Kft. közreműködésével rendezi meg a Pécsi József-ösztöndíjasok beszámoló kiállítását.

Fotó forrása: © Capa Központ