|
Király András kiállítása majdnem nosztalgiát ébreszt. És ez a ?majdnem? gyakran a kiállított tárgyak láttán dől el. Itt fogalmazódik meg markánsan a rögvalóság, a múlt és jelen furcsa párbeszéde: a magyar társadalom a Kádár-rendszerhez való viszonyát még nem döntötte el. Azok a képi toposzok, amiket Király festményeihez használ, bennünk nézőkben is képeket elevenítenek fel, és ezek bizony az emlékezés jóindulatára számítanak. Olyan jeleneteket hívnak elő, amelyekben mindig van egy emberi közösség, talán egy család, talán egy párt, talán a haladásért termelők munkaközössége ? mindenesetre viszonyok. A viszonyoknak voltak terei, névnapokkal, közös és megkerülhetetlen ünnepségekkel, a szabadidő eltöltésére alkalmas időpontokban, ahol mindig volt csend, rend és fegyelem, és a napi minimum három fekete. Király könnyedén és lazúrosan elmossa ezeket a jeleneteket, ezért aztán a néző viszonyát sem határozza meg jó előre, inkább felkínálja annak a lehetőségét, hogy mi válasszunk emlékezés és felejtés között.
|
A festmények és szénrajzok mellett négy objekt és egy videó is látható a kiállításon, ezek jelölik ki azt az értelmezési keretet, amivel helyére kerülnek a ?szép emlékek? is. A Magyar-Mongol Barátság emlékmű ? az eredeti még mindig ott áll Mezőtúron, csak kikopott mögüle a TSZ ? egy kézzel megdolgozott kaszakő, egy nyilakkal a falhoz szögezett fekete alma, no és maga az ördög. Ez utóbbi egy Decima képében jelent meg. A tized itt és most lehet egy régi-új megfizetendő adó (terményben, szolgáltatásban vagy más úton), magba fulladt hit, vagy egy olyan ütem, amit nem ezzel a hangszerrel lehet megadni.
|
Közel a plafonhoz, bőven a néző szemmagassága fölött látható egy rövid videó is, amin viharos erejű szél tép és szaggat egy lobogót. Talán nem véletlen, hogy e jelenet alatt az Európa 1. című kép Móricz Zsigmond megrendítően szép kisregényére, az Árvácskára utal: egy társadalmi és politikai rend szerencsétleneket megalázó világára.