Egy kicsit közelebb a Dunához - SUGÁR PÉTER

Egyéb

- Három éve, egy meghívásos pályázattal kezdődött - meséli Sugár Péter. - A telken Széchenyi Ferenc neoreneszánsz istállóépülete állt, Ybl építőmestere tervezte. Ahhoz a palotához tartozott, amelyik a háborúban az egész Duna-parti házsorral együtt elpusztult. Később az istálló az Országos Mentőszolgálat kocsiszínje lett. Néhány éve vásárolta meg mostani tulajdonosa, aki a lebontás után szállodát képzelt ide. A nyertes pályázathoz képest aztán a megvalósult terv több mindenben változott.


FIMA20080110lanchidhotel05.jpg
A Lánchíd Hotel
 
- Miben és miért lett más?
 
Infó
A Lánchíd Design Hotel tervezőcsapata:
Építészet: Sugár Péter, Ifj. Benczúr László, Kara László, Batári Attila, Kormányos Anna, Magyar Gergely, Guzmics Andrea
Grafikai díj: Kiss Zsombor, Balás Benedek
Formatervezési díj: Szövetség 39

- A telek fekvése egy csomó izgalmas kérdést vetett föl, ami inspirálta a tervezést, ugyanakkor arra indított, hogy folyton újragondoljunk egy-egy részletet. Valahogy lassan, lépésenként alakult ilyenné, a tudatos tervezés mellett elemi erővel dolgozott az intuíció, a hely hatása, a Duna közelsége, még a véletlenek is. Különös, többoldalú folyamat volt, amiben a tervszerű elhatározások mellett sok más elem is közrejátszott. Az eredeti terv a környező eklektikus városszövetre reagált, szerettük volna beépíteni az eredeti lépcsőházat és a régi földszinti homlokzat íveit, finom ornamentika jelent volna meg a homlokzaton, amely elemeiben reagál a környezet építészeti díszeire. A megbízó is folyamatosan alakított az összképen, a legfelső szintre tervezett étterem a földszint fölé került, megszületett az üveglamella-homlokzat terve. Az első pillanattól tudtuk, hogy mozgó, interaktív felületet szeretnénk, de a konkrét megoldásra pályázatot hirdettünk. A Szövetség 39 tervezőcsoport ötlete nyert: a lamellák üvegfüggönyként mozgathatók, vízre utaló minták jelennek meg rajtuk, belülről is elhúzhatók, a folyamatos mozgásokat a tetőre szerelt mini meteorológiai állomás szenzora koordinálja, a szél irányára, erejére, a hőmérséklet-változásra mozgással, fény- és színváltásokkal reagál. Tulajdonképpen a homlokzat egy kicsit önálló életre kelt, kommunikálni kezdett a várossal. Szomorú, hogy egy hosszú szakaszon ez az egyetlen kivilágított, este is látványos ház, miközben a város dunai panorámája maga a csoda.

A Duna erős hatása mellett végig ragaszkodtunk ahhoz, hogy az utca adott kontextusát is felvállaljuk és tovább vigyük. Ugyanakkor van néhány budapesti modern épület, amit én magas minőségnek tartok, egy-egy elemnyi utalás, emlékező gesztus ezekből is bekerült az épületbe. Az illeszkedés alapelv volt, elöl és a Várhegy felé néző hátsó homlokzaton is.
- Mikor döntötte el az építtető, hogy benevez a Design Hotels láncba? Úgy hallottam, évente több száz hotel jelentkezik, de csak néhányat vesznek föl.
 
- Még el sem kezdtük az építést. Berlinben tartottunk prezentációt a tervekről, már abban a fázisban is nagyon tetszett nekik, azonnal felvették a hálózatba. Később a berendezésben, a belső kialakításban is hangsúlyos lett az egyedi design, a székek kiválasztásától a grafikai arculatig, amelynek fiatal tervezői - akárcsak az interaktív üveghomlokzaté - ősszel Grafikai Díjat és Formatervezési Nívódíjat kaptak.
 
- Vajon miért van, hogy ezen a szakaszon ez az egyetlen olyan épület, amelyik reflektál a Dunára? A várost  erősen meghatározza a Duna mint gerinc, a fényjátékok a vízen, a folyó kanyarulatai, a víz áramlása. Mégis hiányzik a közvetlen kapcsolat a vízzel, elérhetetlen, miközben itt folyik előttünk.
 
- Én sem értem. De ez a ház őrzi a kötődést a Dunához. Véletlenül találtunk rá a pincében egy Zsigmond-korabeli falmaradványra, ami egy korabeli vízkiemelő szerkezet köré épült. Beillesztettük, a pincében bárki megnézheti a romokat, most is van egy kis forrás itt, a padló alatt még megcsillan a víz.