632878_1689512538.7734.jpg

Egy kisróka és egy kiskatona zsebkendőáztató története a frontvonalról

Kutyával, lóval, kisgyerekkel készített, megindító filmet már sokat láttunk, most viszont egy kisróka hoz új színt az ember-állat barátságról szóló alkotások közé. Ráadásul A róka című osztrák-német film végre nem a szövetségiek szempontjából mesél el egy II. világháborús, igaz alapokon nyugvó történetet.

Adrian Goiginger osztrák filmrendező nem vállalt nagy kockázatot, amikor dédapja történetének elmesélésére vállalkozott. A lineárisan felépített film már nyitóképével megragad: az Alpok egy magányos szegletén, aprócska faházban él népes családja körében a nyolcéves Franz Streitberger. Itt még szó sincs osztrák jólétről, mert bár a gyerekek is dolgoznak, még krumpliból is alig jut a tányérokra. A kis Franzot ezért egy gazdag farmernek adják, aki ugyan tisztes ellátást ad munkájáért cserébe, de semmi többet.

Tíz évvel később a már felnőtt Franz, amint lehet, otthagyja a farmot és önként katonának áll. 1937-ben az osztrák hadsereg már aktívan toboroz, pénzügyi juttatásokkal és biztos ellátással csábítják magukhoz a fiatalokat. Már ekkor látni, hogy a szülői házból kiszakított fiú milyen szélsőségesen érzékeny és introvertált, mennyire mély sebeket hordoz magában, ezért nem is igazán tud katonatársaihoz kapcsolódni.

Hamarosan a II. világháborúban találja magát, mint hírvivő. Egy erdei séta során egy csapdában elpusztult anyja mellett síró, sérült rókakölyköt talál, amelyet magához vesz és elbújtat motorja oldalkocsijában. A könnyen megriadó, félénk állat éppen akkor tűnik el, amikor a csapat a frontra indul. A kétségbeesett Franz otthagyja őket, kirohan az erdőbe, ahol újra rátalál kis védencére. Rókamentő akciója később visszaüt, dezertálással vádolják meg.

De előbb még levelet ír apjának – aki annak idején lemondott róla –, elküldésére viszont már nem képes. Amikor a német csapatokkal együtt szinte harc nélkül beveszik Franciaországot, a róka révén kapcsolatba kerül egy fiatal francia lánnyal is. Végül ő adja majd fel a levelet, amelynek jelentősége csak a film lezárásánál derül ki. Nem sokkal később az orosz front felé irányítják az egységet. Franz végül szerencsésen túléli a háborút, és visszatér Ausztriába.

Bár a film az emberiség történetének legsötétebb korszakában játszódik, a fókusz egyértelműen a róka-ember kapcsolaton van: azt mutatja be, hogy egy egyszerű, senkifia kiskatonának mekkora érzelmi támogatást tud nyújtani egy védtelen állat. Franz olyan szerető „apja” lesz a kisrókának, amilyen neki is kijárt volna. Az állat életben tartása ráadásul célt is ad neki a háború borzalmai közepette. Hogy mennyire erős volt ez a kapcsolat, arról a rendező egy interjúban felidézte: 

hadszíntért megjárt, veterán dédnagyapja még kilencvenéves korában is könnyekben tört ki, amikor a rókával töltött időkről mesélt neki.

A fiatal főszereplőnek, Simon Morzénak más szempontból volt kihívás ez a történet: nemcsak egy mára már nem létező osztrák dialektust kellett elsajátítania, de születésüktől kezdve foglalkoznia kellett a négy kisrókával is – ennyien „játszották” ugyanis a másik főszereplőt –, hogy megszokják és elfogadják őt. A dolog annyira bevált, hogy később a felnőtt rókák is megmaradtak a színész közelében. Mindezek mellett Morzé fantasztikus mélységgel ábrázolja a szűkszavú, magába forduló karaktert, akit könnyű megszeretni és még könnyebb megérteni a rókával kapcsolatos motivációját, ahogyan dühkitöréseit is.  

Nem túl bonyolult és időnként igen kiszámítható történetvezetése ellenére A róka szépen elmesélt, mélyen megható háborús dráma, amely ismét rávilágít arra, hogy még a legválságosabb időszakokban és helyzetekben is tere lehet a humánumnak, amely akár egy vadállatra is irányulhat.  

És bár a film megnézése után sokakban felbugyoghat a vágy egy kisróka befogadására, fontos megjegyezni, hogy bármilyen aranyosak, rendkívül óvatos vadállatok, akik az évezredes üldöztetés miatt, ha lehet, messzire elkerülik az embert. Ezért a legjobb őket békén, a természetes élőhelyükön hagyni. Erre a film sajtóbemutatóján a rókamentő tevékenységet folytató Rókales Alapítvány alapítója, Kurunczi Norbert is felhívta a figyelmet. Szerinte a filmben bemutatott kapcsolat csak a legritkább és legszerencsésebb esetben jöhet létre róka és ember között. Ugyanezt erősítette meg a Radisics Milán természetfotós is, akinek Roxy rókáról és kölykeiről készített fotókiállítása a film premierjével egy időben nyílik meg az Uránia moziban.

A róka című film 2024. március 7-től látható a mozikban. A forgalmazó jóvoltából minden megváltott mozijegyből 111 forinttal támogatják a Rókales Alapítvány tevékenységét.

Fotók: Karma Films

Ez is érdekelheti

Menekülés Zombiföldről

Boross Martin filmje valami nagyon ismerős, valami nagyon idegen. Külföldi utazás Magyarországon, hogy akár vidékről, akár városból indulunk, egyre kevésbé értsünk bármit is, és mégis úgy érezzük: ennél inkább otthon már nem is lehetnénk.

Alig létezés és reménytelenség a magyar ugaron

Nagy Dénes Másik Magyarország című dokumentumfilmje Bukta Imre festőművész mezőszemerei életén és alkotói világán keresztül nyújt kíméletlenül hiteles képet a magyar vidék válságos életformájáról, eltűnő kultúrájáról.

Ezen a porondon nincs varázslat

Vermes Dorka Árni című, vándorcirkuszosokról szóló első filmjében a művészet esélye és hiánya, a traumák és a lelki nyomorúság kapcsolatának mélyére néz.

Wim Wenders tökéletlen idillje

A komorebi japán kifejezés a fa lombkoronáján átszűrődő napfényre, amely tulajdonképpen maga a kiegyezéssel teli béke és megelégedés. Legalábbis Wim Wenders legújabb, Tökéletes napok című filmje szerint, mely a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában debütált, és két díjat is elhozott.