Egy láda császár ? CALIGULA HELYTARTÓJA

Egyéb

Bár szívesen tekintik bölcseleti drámának a magát inkább gondolkodóként, mint költőként azonosító erdélyi író, Székely János tollán keletkezett Caligula helytartóját, a mű ereje költőiségében s nem filozófiájában rejlik. Petronius római patríciusnak, a diktátor Caligula császár szíriai helytartójának uralkodója parancsára fel kellene állíttatnia a caesar aranyszobrát a zsidók jeruzsálemi templomában. I. Agrippa, Palesztina királya gyámoltalanul, Barakiás, a templom főpapja, az egyháztanács elnöke annál karakánabbul és eszesebben (ha kell, a legsúlyosabb áron is) ellenszegül a bálvány bevitelének. A római muszáj és a zsidó lehetetlen nagy játszmája ez (?Megtörtént Palesztinában, i. sz. 39?41-ben?, jelzi Székely), mely csak azért dőlhet el (Rómától oly messze) a hitüket és istenüket ? Jákob istenét ? védők javára, mert ?Egy olyan tiszta, emberséges ember? (Barakiás nevezi így) az ellenfél, mint Petronius. A császárhűségében sem vak helytartó már első megszólalásai egyikekor tudja ?a faragott kép? valós értékét. Kiemelve a kulcsszót: ?Ezt az izét, ha jó kedvvel, ha rosszal, / A templomban kell elhelyeznetek?. Az események menetébe többször is beleszólnak külső tényezők, amelyek nem a konfliktus magvából sarjadnak.

  Bagó Bertalan rendező a darab költőiségét részben tompította, hogy a bölcseleti attitűdöt, vagy legalább a mondatok a stílusból és a párbeszédtechnikából hasító aforisztikus élét kifenhesse. A szövegmondás alig véteti észre, hogy verses dráma hangzik el. Kemények ? Hárs Anna által ? a dramaturgiai metszések. Szögletessé vértezi magát a játék. Dominál a katonai jelleg, regula. Sarkos Vereckei Rita négyzetes tükröző táblákból kirakott teremdíszlete: tágítja, osztja a teret (egy különösebben ki nem aknázott képernyővel tetézve), a nézőket önmagukkal is szembesíti, a figurákat dinamikusan orientálja a sakktábla-padlózaton. Öndialógust is megenged. (Lehet, hogy a háromoldalú építmény nyeli a hangot? Mert különben a színészi artikuláció általános gondjaira kell gyanakodnunk a gyakorta érthetetlen szavak miatt.)

  A négy évtizeddel ezelőtt kiélezettebb politikai és erkölcsi megütközésről (nemzeti, kisebbségi sorskérdésekről) Petronius lelkiismereti harcára csúsztak a mai nyomatékok. Kőszegi Ákos eleinte néha túl lázasra, hangosra állított szerepe egyre markánsabb, vallomásosabb átvilágítása a személyes tisztessége, üdve érdekében császárával, sokistenhitével, esküjével, hivatásával, érdekeivel is szembefordulni kész, Barakiás érvei által meggyőzött egyéniségnek. Az idegi és tudati viaskodás fokról fokra őrli fel a történelem színe előtt, a közerkölcs terepén felmagasodó, személyes erkölcsében viszont egy tragikus vétség miatt lehanyatló férfit. Barakiás köszönő-köszöntő ölelése földre roskadt katonát ér végezetül. Kőszegi alkotó színészi önátadása távol tartja a moralizálás veszélyét, megnyitja a csatornákat az egzisztencialista filozófia Székelynél mutatkozó hatásai és jelen tartalmi meghosszabbításai irányába. Midőn Kőszegi Ákos a tapsrendkor szívére dobbantja jobb öklét, nem csupán az előadásban ? ?Ave!? kiáltás kíséretében ? alkalmazott római köszöntést ismétli, hanem utólag is megosztja a nézőkkel, hogy testestől-lelkestől beleölte magát az alakba. Még a hatodik meghajlás sem törli le róla a feszültséget, mely a ? keressünk rá szót ? intellektualizált fiziológiai szerepközelítés becsapódása.

  Bagó Bertalan rendezése a többi figurát a Petroniuséhoz igazítva ugyancsak felső regiszterben igyekszik vezetni. Ez Pál Attila (Lucius) és Farkas Ádám (Probus), a külsőleg is ellentétezett (idősebb?fiatalabb, higgadtabb?tüzesebb, latinos?germános) két nemes esetében visszapillantva nem sikerülhetett maradéktalanul, mivel Bagó őket ? Petronius segédtisztjeit ?, a két karaktert természetszerűleg megjelenítette, viszont Caligula ?örökös? követének látszólag mellékesebb segédtisztjeit kiradírozta. Ezzel pedig nem kevesebbet tett, mint az a detektívregény-író, aki a végkifejletbe egy addig fel sem bukkant személyt forgat be gyilkosként. A rendezői döntés persze kissé unfair volta ellenére érthető, s igazodik a szünet nélküli száz percet abroncsoló felfogás titkot tartogató, csigázó jellegéhez.

  Az említett követ, Decius római lovag szerepében Hegedűs Zoltán a józanságba fojtott uralkodóellenes indulatok kettős logikáját szerencsés adagolással, a cinizmustól sem idegen tartózkodással toldja érkezéseikor az interpretációba. Így legalább három fő belátás érvényesül: Petroniusé, az övé ? és Barakiásé, akit Dunai Tamás a megtörhetetlenül erős hite jóvoltából vészhelyzetben is befelé mosolyogni tudó ember bölcsességével alakít. E hit olyannyira erős, hogy legott meg is tagadható, isten helyébe az istent valló népet tételezve. Dunai finom hangsúlyokkal szabadítja ki Székely iróniáját és szkepszisét a sorok közül. Kerüli, hogy különleges férfiúnak, netán ?térítőnek? tűnjék. Egyszerűen elbeszéli a lénye lényegéből fakadó hitet ? egy kis (anakronisztikus) historizálással. Körtvélyessy Zsolt magamegadásában is tekintélyes Agrippa királyának játéklehetőségeivel nem bánt bőkezűen a rendezés, és P. Györffy András is mindössze szekundál, holott a beszédes nevű Júdás ? zsidó politikus, az államtanács tagja ? ennél szuverénebb drámát élhetne meg.

  Aktualizált történelmi színműveink jelmez-divatszínei, a fekete, barna, szürke (s kevés fehér) számos képzettársítást keltve hatnak (tervező: Vereckei Rita). A kecskeméti színház igazgatójának, Cseke Péter színművésznek a hangján ?végtelenítve? hallható ? a dráma elé és képváltásaiba beírt ? hazugul optimisztikus szóvivő-szöveg ugyancsak jelenbeli akusztikát teremt.

  Székely János, az Egy láda agyag (1973) című válogatott verseskötet poétája nem volt nagy véleménnyel darabjai színházszerűségéről. Úgy tartotta: ?nincsenek megkenekedve azokkal a hájakkal?, melyek érdekes premiereken varázsolhatják életre az irodalmi anyagot. Vajon megenyhülne-e drámai oeuvre-je iránt, ha (tizenkilenc évvel halála után) láthatná, hogy ? a munkáját a Caligula helytartója egyik színházi értelmezőjének, Taub János rendező emlékének ajánló ? Bagó Bertalan milyen nagyszerű slusszot csatolt a(z epilógussal együtt) négy képhez?

  Kőszegi Ákos mániákusan pedáns Petroniusa oda sem szagolt, miféle aranyszobor várakozik a kockagöngyölegben, amíg a szoborbevitel ügyének tétje volt. A tét megszűntével kíváncsivá lesz a mindvégig a színen időző, ide-oda tologatott hatalmas láda tartalmára. Miért folyt ez a közel kétéves cécó? Lassan felnyitja. Belenéz. Oldalait is lehajtja szemünk láttára.

  Üres lenne a láda? Így csak szimpla történelmi krimiparabola végződhetne.
  A láda nem üres.
  Kupacokban dől belőle a belsejét kipárnázó granulátum.
  A széthajtogatott ládába, a granulátumkupacok közé süpped valaki. A ládában van valaki. Mintha szobor lenne.
  Valaki, aki egy istennek mondott aranyszobrot akart bevinni egy másik isten házába.