Egy női jazzkaméleon - HARCSA VERONIKA

Egyéb

 

- Az elkövetkező néhány heted igencsak sűrűnek tűnik. Jól gondolom, hogy az utóbbi időben alaposan felgyorsultak körülötted az események?

 
- Tényleg sok a munkám, és ennek nagyon örülök. A sok fellépés rengeteg próbával is jár, a napjaim zsúfoltak, de mindez sokszínű és izgalmas. Gyakran élesek a váltások, például amikor klasszikus hangképzés óráról beesem egy kortárs táncos próbára, ahol a rendezőnő arra kér, hogy zokogó, vagy épp rikácsoló hangfoszlányokkal kísérjem a táncosokat. A műfaji határátlépések sok koncentrációt igényelnek, de sokat tanulok is ebből.
 
- Mennyire volt tudatos a zenei pályád? Úgy tudom, zongoráztál és szaxofonoztál is, mielőtt énekelni kezdtél volna hét éve. Ha tanultál komolyzenét és játszottál rock zenekarban, miért éppen a jazznél kötöttél ki?
 
- Sokáig fel sem merült, hogy zenész lehet belőlem. Gimnáziumban speciális matematika tagozatra jártam, nyelveket tanultam, a zene csak hobbi volt egészen addig, amíg énekelni nem kezdtem. Az éneklés már az első fellépésemkor is felszabadító élmény volt, mégis évekbe tellett, mire meg mertem hozni a döntést, hogy ez lesz a főfoglalkozásom. A jazzel is elég későn találkoztam, de amint a kezembe került az első jazzlemez (egy Archie Shepp CD), éreztem, hogy ki akarom próbálni. Azóta is próbálom.
 
- Kik voltak azok a tanáraid, akik igazán inspirálóan hatottak rád?  
 
- Az első klasszikus énektanárnőmhöz, Pollák Zsuzsannához a mai napig járok. Senki nem ismeri úgy a hangomat, mint ő, így ma is sokat tanulok tőle. A főiskolai tanáraim közül Berki Tamást, Holczer Irmát, László Attilát emelném ki.
 
- Azt a fülest kaptam, hogy a pár éve elhunyt Nina Simone a kedvenc énekesnőd.
 
- Tényleg nagyon szeretem őt. Újra és újra előveszem a dalait, és nem tudom megunni. Minden hangja jelentéssel, érzelmekkel teli, nincs benne manír, vagy színészkedés.
 
- Kikkel lépsz fel a saját együtteseden kívül?
 
- A sok jazz mellett mindig érdekeltek kísérleti, elektronikus zenék, így énekeltem például Tigriccsel, vagy az Eatme!-vel, és vendégként szerepeltem a Korai Öröm 2005. című lemezén. Vokáloztam a Huszár Endre vezette fúziós jazz együttesben, a 9:30 Collective-ben, és Kozma Orsi zenekarában. Egy éve dolgozom Hód Adrienn kortárstánc koreográfussal, és lassan két éve vagyok az Erik Sumo Band énekese, ahol Kiss Erzsi az állandó vendégünk.
 
- A különböző formációkban egész más énedet hozod, ez tudatos döntés? A saját zenekarodban dívás vagy, Erik Sumoéknál sokkal lazább - ez a zenei stílustól függ?
 
- Ez nem tudatos döntés, az életem hozta így, hogy egymástól nagyon különböző zenei közegekbe hívtak szerepelni, és persze a különböző közegek más és más énemet hozták elő. Saját jazz zenekarommal vagyok a legőszintébb, hiszen velük főleg a saját dalaimat játsszuk. Az Erik Sumo Band koncerteket végigtáncolom a színpadon, ez igazi örömzenélés számomra. A kortárs tánc darabokban pedig a kreativitásom határait tágíthatom, hiszen itt nem csak zenei hangokkal, hanem effektekkel, ösztönös hangokkal is kísérletezem.
Úgy érzem, hogy egyik stílus a másikat erősíti, amit az egyikben megtapasztalok, azt fel tudom használni a másikban, és persze sokkal izgalmasabb is így, mint csak egy stílusban mozogni.
 
- Mind a zenekar felállásában, mind hangszerelésben viszonylag klasszikus vonalat követtek. Gondolkodtál valaha nu jazz, acid jazz hangszerelésen?
- Nagyon szeretem az akusztikus hangzást. A saját kvartettem az egyetlen zenekarom, ahol nem jelenik meg semmi elektronika, és ez velük nem is hiányzik. Igaz, hogy a zongora-bőgő-dob-ének hangszerelésnél nincs is klasszikusabb, de talán azért zenélnek ma is sokan így, mert ez a hangzás bevált. A jövőben egyébként remélem, hogy nu jazz projektekben is részt vehetek majd, mert nagyon izgalmas terület.
 
- A tervek szerint nyáron jelenik meg  a második albumotok, a weboldaladon található új számok alapján ezen az albumon komoly stílusváltás zajlik majd. Te írod az új album összes dalát?
 
- Igen, az album dalait én írom, és valóban stílusváltás is lesz a Speak Low-hoz képest. Eltűnik a swinges világ, helyette groove-os alapokra építünk inkább. Novemberben felvettünk négy új dalt a lemez előzeteseként, ezek letölthetők a honlapomról.
 
Harcsa Veronika fellépései
2007. március 23. Budapest Jazz Orchestra (v), Benczúr Klub
2007. március 24. Erik Sumo Band feat. Kiss Erzsi, A38
2007. március 30. HARCSA VERONIKA QUARTET Fringe Fesztivál, Makadám
Klub
2007. április 1. Off Társulat - Fészek, Fringe Fesztivál, Millenáris
Teátrum
2007. április 13. Off Társulat - Szomjas vagyok, Trafó
2007. április 14. Off Társulat - Szomjas vagyok, Trafó
2007. április 15. Off Társulat - Szomjas vagyok, Trafó
A www.harcsaveronika.hu weboldalon megtalálhatók a későbbi koncertek időpontjai és letölthető zenék egyaránt.  

 - Hogyan kezdődött a közös munka Hód Adriennel, az Off koreográfusával?

 
- Adrienn tavaly májusban, a Fészek című darabjának bemutatója előtt pár héttel keresett fel, mert a meglévő zenei alapokat szerette volna élő énekkel, illetve hangeffektekkel színesíteni. Így a már kész darabba szálltam be néhány dallal és improvizációval. Azóta már egy új darab bemutatójára készülünk, melynél már a kezdetektől fogva részt vettem a próbákon.
 
- A Fészek igazán komoly szakmai visszhangra talált. Az új darabban (Szomjas vagyok) mi lesz a szereped alkotótársként?
- A próbákon rengeteget improvizáltunk a táncosokkal. Én reagáltam a táncaikra, ők pedig a táncukkal az énekemre. Ez nagyon izgalmas munkafolyamat volt, remélem, a megszületett jelenetek is tükrözik majd a spontaneitást, ahogyan keletkeztek. A darabban olyan zenésztársaim is lesznek, mint a zongorista Mizsei Zoltán és a beat box-os Busa István, akikkel nem csak zenei, hanem ösztönös, perkusszív hangokkal is kísérjük a táncot.