Akkor szól jól a gitár, ha a zenész nadrágszárát meglengeti a hangfalból kitörő hang

Popkult

Megjelent vinylen a P. Mobil 2017-es, Csoda történt! című CD-je. Ez jó ürügyet szolgáltatott, hogy a zenekart meglepjem próbatermében.

Raktárba épített próbaterem

Ipartelep az erzsébeti temető és a Dél-pesti kórház között, ami már a XX. kerületbe benyúló Soroksárhoz tartozik. Hogy a megannyi csarnokban, műhelyben milyen munka folyik, nem tudom, az egy Méteráru felirat kivételével jeltelen vasajtók határolják a betonos udvart, amelynek végében kisbusz várakozik, oldalán P. Mobil logóval. Kint az elmúlni nem kívánó ólomszürke, de legalább enyhe tél. Bent pedig megrekedt a korábbi hideg, a mennyezetig kapaszkodó salgó polcok közt. A meglehetősen tágas raktárban hangfalak, reflektorok, kábelek, állványok sorakoznak átlátható rendben. A nagyban egy kicsi terem, a hangszigetelt próbaterem.

Szemben, plexifal mögé rekesztve a dobfelszerelés, a falak mentén székek, effektpedálok, hangszerek. Körben a zenészek, középütt a fűtőpanel.

A hangerővel nem spórolnak a muzsikusok. Miként a mondás tartja, akkor szól jól a gitár, ha a zenész nadrágszárát meglengeti a hangfalból kitörő hang.

A Főnök, Schuster Lóránt szünetet javasol.

Gulyás Máté. Fotó: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu
Gulyás Máté

A roadok friss szendvicsekkel, rágcsálnivalókkal, minőségi borokkal, sörrel kínálnak a szomszédos, hőlégfúvóval felmelegített műhely terített asztalánál. Mindenki kocsival érkezett, ráadásul még dél sincs, így csak az ásványvíz fogy. Körbeálljuk az asztalt, és falatozunk. Kapva kapok a remek lehetőségen, hogy a zenészekkel elcsevegjek. Főleg arról faggatózom, milyen érzés is olyan legendás elődök, mint Vikidál Gyula, Tunyogi Péter, Rudán Joe, Bencsik Sándor, Póka Egon, Németh Gábor vagy Papp Gyula helyén muzsikálni.

Korabeli casting

Sárvári Vilmos a felbomló S.O.S.-ből érkezett (Zeffer Andrással, ahol az énekes a Mobil régi frontembere, Szegváry Gábor volt), a korszak emblematikus, sokak által legjobbnak tartott gitárosa, Bencsik Samu helyére. Nemrégen, egy szegedi fellépésük alkalmával emlegették fel Vilmos 1980-as bemutatkozását, éppen Szegeden.

„Bevallom őszintén, nagyon rezgett a léc” – árulta el Sárvári „Schiller” Vilmos.

Van is valahol egy felvétel, amiről készítője azt mondta, jobb, ha nem hallgatom meg.

A válogatás hosszúra nyúlt, tudniillik sokan jelentkeztek Samu helyére. Elsőre három dalt kellett előadni, majd újabb hármat… Így ment ez hetekig, amikor Schuster Lóránt Vilmos mellett döntött. A gitáros mindjárt a Mobil debütáló lemezén (Mobilizmo) zeneszerzőként is bemutatkozott, az Átlagember című számmal.

A Heavy Medal-on már két dala kapott helyet, a Lámpagyár és a Pléh-Krisztus, aztán jöttek az Ez az élet, Babolcsai néni, a Dugjatok a 220-ba, az Egyszer az életben, a Babba Mária, a Most is azt érzem, az Istennel szemben, a Vírus leszek, a Nem akartam megszületni, az Élve vagy halva, a Láncos körhinta

„Azt túlzás, hogy zeneszerző lennék. Zeneszerző Mozart. A zenéket ugyan én csinálom, de az énekdallamot legtöbbször az énekes. Persze arra is akadt példa, hogy megírtam az énekdallamot és a zenét is” – magyarázta a muzsikus.

Póka-növendékek

A Póka Egon alapította Kőbányai Zenei Stúdióból került ki a jelenlegi (a tagok reménye szerint az utolsó) felállás egyik fele: Baranyi László, Gulyás Máté, Tarnai Dániel. Ráadásul Dániel 2009 végén magát a mestert váltotta.

„Póka Egon Magyarország legmeghatározóbb basszusgitárosa, mindörökké – szögezte le Tarnai Dániel. – Olyan egyedi energiával és hangzással, amilyen senki másnak nincs, merem állítani, nemzetközi porondon sem.”

Amúgy Póka igazgató úr csupán helyettesítő tanárként tartott órákat Daninak, aki a Rudán-korszakban járt Mobilra, s akkor hallotta Póka Egont. Tarnai Dániel a basszusgitár szólam mellett az angol nyelvű szövegekről is gondoskodik.

Felvetésemre, miszerint angol dalszöveget a mesterséges intelligenciával egyszerűbb lenne íratni, a zenész elmesélte, hogy nemrég egy nagyon elkeserítő házibuliban vett részt.

„Egész este a Suno nevű weboldallal foglalatoskodtunk. Egy mesterséges intelligencia oldal, ahol beírod a szöveget, beírod, milyen hangszer, milyen stílusban kísérje, enter és kész. Ennyi a dalszerzés manapság. Eleinte vicces volt, de idővel egyre elkeseredettebb lettem, mert mi szükség most már a zenészekre?”

Baranyi László ének szakon végzett „Kőbányán”, és Vikidál Gyula, Tunyogi Péter, Rudán Joe szerepkörében kell megfelelnie.

Baranyi László. Fotó: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu
Baranyi László

„Ismertem a Mobilt, azonban inkább brit meg amerikai zenekarokat hallgattam – árulta el. –

Jászfelsőszentgyörgyön léptem fel először. Nagyon nagy élmény volt felmenni a P. Mobil színpadára és szembesülni a közönséggel. Alapvetően pozitívan végződött a koncert.

A lemezfelvételeken László a zenei vezető, aki végső fazont ad a daloknak.

Gulyás Máté Pálmai Zoltán, Mareczky István, Donászy Tibor, Póta András, Döme Dezső, Herpai Sándor, Németh Gábor, Szakadáti Mátyás, Szebelédi Zsolt után ült a dobok mögé.

„Németh Gábor, aki elég sok éven keresztül dobolt a zenekarban, a tanárom volt. Igaz, csak két évig, de nagyon sokat köszönhetek neki. Mind technikai, mind a dobhoz, a zenéhez való hozzáállás szintjén. Ráadásul Szakadáti Mátyástól szintén tanulhattam Kőbányán” – mesélte a dobos, s azt is: az első zenekari órán, amikor a Black Dog-ot játszották, benyitott az iskolaigazgató, Póka Egon, áthívta az irodájába, s mutatott egy Zepp-koncertfelvételt. „Ezt így is lehet játszani, kicsikém” – kommentálta.

A nélkülözhetetlen Hammond

Szabó Péter nem a Kőbányai Zenei Stúdióból érkezett a legendás Hammond orgonista, Papp Gyula helyére, hanem a Tunyogi Rock Bandből meg a Bajnok Rock Teamből, ahol számos alkalma adódott Mobil-örökzöldeket játszani.

Szabó Péter. Fotó: Hegyi Júlia Lili / Kultúra.hu
Szabó Péter

„Édesapám is zenélt, neki voltak P. Mobil-felvételei. Még szalagon. Meg sok magyar rock, s persze a klasszikusok, mint a Led Zeppelin. Ezeket hallgattam szinte hároméves korom óta, persze hogy belém ivódtak. Amikor elkezdtem zongorázni, a számokat füllel szedtem le. Akkor nem tudtam, mi az a Hammond orgona, meg hogyan kell kezelni. De ezek a dalok érdekeltek, ezeket hallgattam, ezeket próbáltam játszani a magnó vagy a lemezjátszó után. Így kezdődött.”

Mindezek után furcsának tűnhet, de Péter kedvenc hangszere a basszusgitár.

Teszem hozzá, akár Kékesi Bajnok Lászlónak, aki ugyan bőgőzött a Mobilban, azonban rendkívül jó billentyűjátékos hírében áll.

A késői tízórait követően a zenészek bevonultak folytatni a félbehagyott próbát, én pedig megkérdeztem Schuster Lórántot: ugyan miben különbözik a Csoda történt! bakelit a CD-től?

„A lemeznek más a dinamikája, ezért eleve olyan gyártást kellett hozzárendelni, hogy úgy szólaljon meg, ahogy az analóg felvételek. Emellett szerepel rajta egy bónusz szám, Az andocsi Máriához című Sík Sándor-versmegzenésítésünk.”

Fotó: Hegyi Júlia Lily / Kultúra.hu