Képzeljük el a következő hirdetéseket:
A Grand Canyon nagysága - a Gucci jóvoltából.
Tökéletes tisztaság, káprázatos ragyogás - Kosciuszko Nemzeti Emlékmű.
A McKinley hegység házhoz jön - a McDonald's jóvoltából.
Theodore Roosevelt, a természetvédő amerikai elnök emlékműve hamarosan a Potomac Nemzeti Park fái helyett egy bevásárlóközpont és egy luxus apartman ölelésében találhatja magát. Mindez egy szempillantás alatt valósággá is válhat, ha az amerikai nemzeti parkok költségvetésének stabilizálására született új republikánus javaslat életbe lép.
Richard Pombo kaliforniai republikánus képviselő 260 oldalas dolgozatban fejti ki a természetvédők körében döbbenettel fogadott javaslatait. Elképzelései szerint úgy juttatnák a szövetségi költségvetés 1 ezrelékét jelentő 2,4 milliárd dolláros megtakarításhoz a kormányzatot, hogy áruba bocsátanák a 15 legnagyobb nemzeti parkot.
A privatizáció nyomán a parkok területén számos történelmi emlékhely magánkézbe kerülne - figyelmeztetnek a szakértők. Eladnák például a kaliforniai Danville Eugene O'Neill Nemzeti Történeti Emlékhelyét; a pennsylvaniai Kosciuszko Nemzeti Emlékművet; az arizonai Fort Bowie Nemzeti Történeti Emlékhelyet; a washingtoni Mary McLeod Bethune Tanácsházat; és a marylandi Thomas Stone Nemzeti Történeti Emlékhelyet.
Szintén elárvereznék a kisebb és kevesebb látogatót vonzó alaszkai területeket, amelyek iránt régóta érdeklődnek olajipari cégek. A tervezet a napi 10 ezer látogatónál kevesebbet fogadó védett területekre vonatkozik, amelyek többsége Alaszkában található.
Ha Pombo álma teljesülne, akkor az NPS által felügyelt földterület csupán 23 százalékkal csökkenne, ám a kormányzat több mint 2 milliárd dollárt takaríthatna meg a következő évek során.
Pombo a privatizáció mellett további kommercializációs javaslatokkal is előállt: szerinte könnyű bevételt jelentenének a nemzeti parkok egyes létesítményei is, amelyeket reklámokkal látnának el, illetve áruba bocsátanák egyes helyek elnevezését. Hirdetés kerülhetne a nemzeti parkok járműveire, térképeire, útikönyveire, reklámtáblák kerülhetnek a parkban járó buszokra és teherautókra - azaz minden létező felületet kihasználnának a bevételek növelésére.
Pombo magát az ügyben csak a "párbeszéd kezdeményezőjének" nevezte, ugyanakkor személyesen nem volt hajlandó válaszolni a sajtó kérdéseire. Az általa képviselt bizottság (House Resources Committee) rögtön finomított Pombo ötletrohamán: nyilatkozatuk szerint a képviselő "nem gondolta komolyan" a parkokat eladását, ez mindössze csak egy volt a sok ötlet közül.