Elárverezik az utolsó, magánkézben lévő Rembrandt-festménypárt, amelyre két évszázada a feledés homálya borult. A felfedezést a Christie's aukciósház tette.

Az 5–8 millió font (2–3,3 milliárd forint) értékűre becsült ovális portrékat két évszázada egy meg nem nevezett brit család birtokolja, azokat 1824 óta a nagyközönség nem láthatta, és a Rembrandt-szakirodalom sem ismeri. Az idős párt ábrázoló festményeket annak idején ugyancsak a Christie’s-től vásárolták a jelenlegi tulajdonosok ősei 1824-ben, amikor azok utoljára szerepeltek a nyilvánosság előtt.

A képeket a Christie’s egy becsüse fedezte fel az angol család műgyűjteményének rutinszerű értékbecslése során. A tulajdonosok kedvelték a festménypárt, bár nem tudtak arról, hogy eredeti Rembrandt-művek. Újbóli felfedezésük után az amszterdami Rijksmuseum művészettörténeti és anyagtechnikai szempontok alapján is megvizsgálta, az intézmény pedig kedden bejelentette: alá tudják támasztani, hogy valóban Rembrandt alkotta a képeket.

A híres holland festő által szignált, 1635-re datált kisformátumú olajfestmények – amelyekkel az aukciósház szerint „közelebbi, már-már intim betekintést lehet nyerni a festő munkásságába” – Rembrandt két rokonát, Jan Willemsz van der Pluymot és feleségét, Jaapgen Carelst ábrázolják.

A festőnek legutóbb tavaly novemberben „került elő” képe. A kereszt felállítása című olajvázlatról akkor az a hír érkezett, hogy a mindaddig Rembrandt egyik tanítványának, követőjének tulajdonított kép mégis a holland művészóriás alkotása, mint az a restauráció során kiderült.

A most újrafelfedezett festménypárost június 10. és 14. között New Yorkban, június 21. és 24. között pedig Amszterdamban lehet megtekinteni, ezt követően visszaszállítják Londonba, ahol a Classic Week művészeti esemény keretében július első hetében lesznek láthatók. Az árverést július 6-án tartják.

A képen Rembrandt Harmenszoon van Rijn Jan Willemsz van der Pluym és Jaapgen Carels portréja. Fotó: Christie’s Images Limited 2023