Az önkormányzati tulajdonú színházak gazdálkodásáról készített összegző elemzést az Állami Számvevőszék (ÁSZ), amelyben megállapította: szükséges a tulajdonosi kontrollok erősítése a vizsgált teátrumok működése és gazdálkodása felett.

Az ÁSZ elemzése 28 önkormányzati tulajdonban lévő, színházi tevékenységet folytató gazdasági társaságra vonatkozó ellenőrzés vagy utóellenőrzés tapasztalatai alapján készült. A vizsgálat összegzése szerint a számviteli szabályozás és a vagyongazdálkodás az ellenőrzött, gazdasági társasági formában működő színházak többségénél nem felelt meg a törvényi előírásoknak; az elemzés ugyanakkor a feltárt kockázatok mellett jó gyakorlatokat is talált.

Az ÁSZ összefoglalója emlékeztet: a színházak támogatása a helyi önkormányzatok önként vállalt feladata, melyet az elemzett időszak nagy részében az önkormányzatok gazdasági társaságok útján láttak el. Ennek jegyében került sor korábban több más kulturális és közművelődési szervezet mellett fővárosi és megyei színházak ellenőrzésére is.

Az ÁSZ 2019. december 31-ig összesen 28 jelentést tett közzé a kizárólagos vagy többségi önkormányzati tulajdonban lévő, színházi tevékenységet folytató gazdasági társaság ellenőrzéséről, utóellenőrzéséről.

A 28 számvevőszéki jelentés közül 16 társaság esetében a 2008-2012, egy-egy esetében a 2009-2012 és a 2011-2014, míg négy társaságnál a 2015-2017 közötti évekre terjedt ki az ellenőrzés, 6 társaság esetében pedig utóellenőrzés történt.

A társaságok közül 14 a fővárosban, nyolc pedig vidéken látta el a feladatait. Az ellenőrzések összesen 8 önkormányzatot érintettek.

A színházak ellenőrzésének tapasztalatai rámutattak arra, hogy a közfeladatok eredményes ellátásához a közpénzek célszerű, szabályos és átlátható felhasználása szükséges. Ennek feltétele, hogy a közfeladat ellátásában és finanszírozásában részt vevő szereplők mindegyike – a közfeladatot végző színház, valamint a közfeladatért felelős és tulajdonosi jogokat gyakorló önkormányzat egyaránt – betöltse a jogszabályokban meghatározott szerepét.

Az állami és önkormányzati források célszerű, szabályos és átlátható felhasználása a színház első számú vezetőjének feladata és felelőssége. Ehhez a vezetőnek biztosítania kell a jogszabályi előírások és a tulajdonosi elvárások betartását, továbbá a felmerülő szabálytalanságok feltárását és kijavítását.

Ezzel szemben a színházak ellenőrzésének tapasztalatai azt mutatták, hogy a számviteli szabályozás és a vagyongazdálkodás az ellenőrzött, gazdasági társasági formában működő színházak többségénél nem felelt meg a törvényi előírásoknak; az érintett színházak esetében sérült a közpénzfelhasználás átláthatósága és a vagyon védelme. Így kiemelten fontos, hogy az ellenőrzöttek intézkedjenek a hiányosságok kijavításáról és a gazdálkodás szabályszerűségének helyreállításáról – állapította meg a számvevőszék.

Az ÁSZ elemzői arra is felhívták a figyelmet, hogy a színházak szabályszerű gazdálkodásának előmozdítása érdekében szükséges az önkormányzati tulajdonosi kontrollok erősítése a teátrumok működése és gazdálkodása felett.

A hatályos jogszabályok széles körű eszközrendszert biztosítanak a közfeladatért felelős és a színházak feletti tulajdonosi jogokat gyakorló önkormányzatok részére. Fontos, hogy a tulajdonosi ellenőrzés betöltse a jogszabályokban meghatározott szerepét, és a lényeges kockázatokat felmérve, azokkal arányosan ellenőrizze a színházak gazdálkodását. Ugyancsak indokolt, hogy a tulajdonosi joggyakorló a társaságok vezetőivel szemben egyértelmű követelményeket határozzon meg, azok teljesítését nyomon kövesse és értékelje.

Az ÁSZ elemzői arra is rámutatnak, hogy jó gyakorlatot jelenthet, ha az önkormányzat üzleti terv készítését írja elő a színház számára és számon kéri annak végrehajtását, továbbá a törvényben előírtnál gyakoribb beszámolási kötelezettséget határoz meg a társaság számára, továbbá a beszámolókat rendszeresen, következetesen értékeli.