Cereteli, aki 1958-ban végzett a Tbiliszi Állami Művészeti Akadémián festőművészként és freskófestőként, több mint ötezer festmény, grafika, szobor, monumentális és dekoratív művészeti alkotás (freskó, mozaik, panel) megalkotója.
Pályája kezdetén Tbilisziben és georgiai üdülővárosok arculatán dolgozott. A hetvenes-nyolcvanas években a Szovjetunió külügyminisztériuma, 1980-ban pedig a moszkvai XXII. olimpiai játékok művészeti vezetője volt.
Számos nagyszabású moszkvai projekt részese volt. Ő koordinálta a Megváltó Krisztus-székesegyház rekonstrukcióját, felelőse volt a Főhajtás hegyén kialakított Győzelmi Emlékkomplexum bronzobeliszkje szobrászati kialakításának, létrehozta a Moszkva folyó egy mesterséges szigetén Nagy Péter emlékművét, ő dolgozta ki a Kreml melletti a Manézs tér átfogó művészeti és építészeti koncepcióját.
Az ezredfordulót követően egyebek között megalkotta Oroszország 43 történelmi vezetőjének köztéri mellszoborsorozatát, amelyet 2021-ben az orosz főváros központjából Penzába telepítettek át. Az alkotásokkal kapcsolatban 2017-ben felmerült, hogy kell-e szobrot állítani Rettegett Iván cárnak vagy Sztálinnak a 21. században.
Moszkvában és Tbilisziben is modern művészeti múzeumot alapított.
Művei több országban jelen vannak, néhánynak az esztétikai értéke, ideológiai üzenete és befogadása körül vita bontakozott ki: 2018-ban például a francia katolikus egyház megvásárolta a franciaországi Ploërmel önkormányzatától II. Szent János Pál pápáról készült szobrát, és közterületről püspökségi területre helyeztette át, miután az alkotás keresztjét törvényellenesnek nevezte és lebontásra ítélte a francia alkotmánytanács. Ezt megelőzően a magyar kormány felajánlotta, hogy állja a felmerülő költségeket és vállalja az adminisztrációs terheket annak érdekében, hogy az eltávolításra ítélt keresztet Ploërmelből Magyarországra lehessen szállítani.
Zurab Ceretelit több kitüntetéssel és díjjal ismerték el: a Szovjetunió és Oroszország Népművésze, a Szocialista Munka Hőse, és megkapta a Hazáért Érdemrend összes fokozatát.