Mi adta az ötletet az első filmzene-koncerted megszervezéséhez?

Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy nagyon sok jó filmzene koncertet lehet látni tehetséges zenészek és karmesterek előadásában. Külső szemlélőként a zenei előadások mind remekek voltak, szakmai szempontból azonban hiányérzetem támadt, ugyanis a programok gyakran esetlegesek voltak. Egy előadáson belül lehetett hallani James Bond-dalokat, a Csillagok háborúja főtémáját, részleteket a Karib-tenger kalózaiból és a Tenkes kapitánya főtémáját. Én ehhez képest azt gondolom, hogy egy-egy adott témára való fókuszálással tényleg emlékezetes és megismételhetetlen koncerteket szervezhetünk. Én a magam részéről a szakmai tudásommal, a filmzene történelem ismeretével járulhatok hozzá olyan egyedi koncertek megszervezéséhez, melyek a gazdag témából a legjobb darabokat mutatják be, és alkalomadtán kevésbé ismert darabok is rivaldafényt kaphatnak. A James Bond 60 koncert esetében fontosnak éreztem, hogy a dalok mellett az aláfestésekből is szerepeljenek tételek, míg a Filmzene a világ körül során szerettem volna pár kevésbé ismertebb zenét is bemutatni egy-egy tájegységhez kapcsolódva.


Az idei koncert címe Vive la France! ? Piaf 100. Honnan jött az ötlet a francia tematikához?

Az ötletet ezúttal Edith Piaf születésének centenárium adta, ehhez kerestük meg a tökéletes körítést, ami végül is a francia filmzene (és pár dal erejéig a musicalek) világa lett. A francia filmzene tematikáját ebben az esetben elég szélesen értelmeztük, hogy minél színesebb programot kapjunk. Alapvetően a francia művészek munkásságára építünk, kulcsszerepet kap Maurice Jarre, Alexandre Desplat és Michel Legrand munkássága, hiszen ők a legnagyobb francia filmzeneszerzők ? de nem csak francia, hanem olyan amerikai filmek is szerepelnek a programban, melyekhez ők írták a zenét. Ilyen például Maurice Jarre David Lean számára írt zenéi (Arábiai Lawrence, Doktor Zsivágó) vagy Desplat Oscarra jelölt zenéje, a Benjamin Button különös élete. Néha a film francia, a szerző viszont nem (pl. a Belmondo főszereplésével készült A profi zenéjét az olasz Ennio Morricone szerezte). Néha pedig sem a film, sem a zeneszerző nem francia, a film tematikája azonban igen (pl. Hans Zimmer és az A Da Vinci-kód zenéje).

A tematikán kívül miben különbözik ez a koncert az előzőektől?

A koncert felépítése egy kicsit más lesz. A James Bond 60 esetében a dalok időrendben követték egymást, míg a Filmzene a világ körül során a filmzenék egy képzeletbeli kelet-nyugati útvonal mentén csendültek fel Japántól Amerikáig. A mostani koncerten tematikus blokkokban szerepelnek a dalok és az instrumentális tételek, ezek egy része zeneszerzőkhöz és előadókhoz köthető (pl. Maurice Jarre, Alexandre Desplat és persze Piaf), míg más blokkok egy-egy témát ölelnek fel (pl. Párizs, a fények városa). Mivel a koncert térben és időben nagyon sok műfajt ölel át a filmzenéktől a musicaleken át a sanzonig, ez a színes, mozaikos elrendezés a leghatásosabb, hogy minden terület önállóan is érvényesüljön.

Eddig a filmzenékről volt szó, de mit várhatnak Edith Piaf rajongói a koncerttől?

Az Edith Piaf blokkot szánom a koncert csúcspontjának, és nyilván ezzel adódik a legtöbb munka. A sanzon formátumának sokszínűségét mutatja, hogy Piaf is néha szimfonikusokkal, néha csak egy zenésszel dolgozott a felvételen ? nyilván ezen a koncerten az előbbi dalokra koncentrálunk A Piaf dalokat éneklő Élodié Frége-vel közösen találjuk ki, hogy melyik dalok működnének a legjobban ebben a környezetben.

Élodié Frége nemrég járt az A38 hajón ? innen jött az ötlet, hogy ő legyen a koncert sztárfellépője?

Valójában nem is tudtunk Élodié másik fellépéséről, amikor elkezdtük szervezni a Vive la France! koncertet, de szerintem mindenki csak jól jár azzal, ha minél többet láthatjuk vendégül Budapesten. Élodie nemcsak tehetséges, hanem nagyon sokszínű előadó is - meg merem kockáztatni, hogy akik esetleg látták már őt az A38-on, azok ezen egy koncerten egy teljesen másik énekest fognak megismerni.


A koncert visszatérő vendége Nic Raine karmester, valamint Veres Mónika és Gájer Bálint énekesek, akik szintén harmadik éve résztvevői a koncertnek. Milyen velük újra együtt dolgozni?

Niccel először lassan tíz éve találkoztam az El Cid prágai felvételein, de 2013-ig kellett várnom, hogy lehetőségem legyen filmzenei koncertet készítenem vele. Nic hatalmas zenei gyűjteménnyel rendelkezik, szerintem tíz különböző koncert is kijönne belőlük. Mónika és Bálint először a James Bond 60 koncerten lépett fel velünk és tavaly is csatlakoztak hozzánk a Filmzene a világ körül során. Mindketten igazi profik, mentesek a sztárallűröktől, ami kifejezetten jó egy ilyen szuperprodukcióban.


Zajlanak már a próbák?

Míg egy színpadi előadás esetében hetek vagy hónapok állnak rendelkezésre a darab bepróbálására, ezeken a koncerteken az első próbák csak a koncert előtti napon zajlanak. Persze előtte már rengeteg előkészítő munka zajlik, de a produkció ténylegesen csak előtte való nap, a próbateremben áll össze. Külön kihívás, hogy a látványelemeket csak a helyszínen, a koncert előtt tudjuk kipróbálni, így nagyon intenzív a koncertet megelőző néhány nap. Nyilván kényelmes lenne több időt eltölteni ezzel, de a karmester és idén az énekesünk is külföldről érkezik, az előadás egyszeri és megismételhetetlen, úgyhogy csak élnünk kell a lehetőséggel.

Bővebb információ és online jegyvásárlás: www.szabadter.hu