A The Guardian cikke felidézte, hogy az életnagyságú, 1616-ból származó aktfestmény, az Allegoria dell’Inclinazione (Az inklináció allegóriája) feltehetően magát Gentileschit ábrázolja.
Linda Falcone, a mű restaurálásával foglalkozó projekt koordinátora elmondta: Gentileschi alkotásának helyreállításával egyfelől rámutatnak, milyen fontos a műalkotások rendbehozása, másfelől pedig azt is hangsúlyozzák, milyen lényeges, hogy az előtérbe állítsák a nők történeteit.
Gentileschi, akinek festészetére nagy hatással volt Caravaggio, első nőként lett a firenzei művészeti akadémia tagja.
A festményt az ifjabb Michelangelo Buonarroti, a reneszánsz művész dédunokaöccse rendelte meg az otthonába, amelyből később a Casa Buonarroti múzeum lett.
A vászon-olaj festmény aranyozott keretbe foglalva a mennyezetet díszítette.
Az alkotást szeptember végén Elizabeth Wicks restaurátor vette le eredeti helyéről, hogy elkezdődhessen a 400 éves mű megtisztítása. A restaurátorcsoport Wicks vezetésével UV-lámpás és röntgensugaras technológiával különítette el Gentileschi ecsetvonásait a mű meztelen részleteit később letakaró ecsetvonásoktól. Mint elmondták: a később ráfestett drapériát nem lehet eltávolítani, mivel azzal tönkretennék Gentileschi eredeti művét is. Ehelyett a csoport azt tervezi, hogy digitálisan létrehozzák a drapériától megszabadított eredeti képet, és azt 2023 szeptemberében a restaurált alkotással együtt állítják ki.
Nyitókép: Elizabeth Wicks restaurátor Artemisia Gentileschi 17. századi itáliai festőnő Allegoria dell’Inclinazione (Az inklináció allegóriája) című olajképén dolgozik a firenzei Casa Buonarroti múzeumban. Fotó: MTI/AP/Andrew Medichini