(MTI)- Wild László építész elmondta, a híd 1935-ös felújításakor volt a legszebb, ezt az állapotot szeretnék most restaurálni. Ez nem minden elemnél lehetséges, mert a híd dokumentációi a háború alatt megsemmisültek, sok kutatómunka és szerencse kellett ahhoz, hogy az elemek többségéről ki tudják deríteni, hogyan is nézett ki.
A hidat az északi és déli hídfélen is kiszélesítik, lecserélik a kőburkolatokat, valamint visszakerülnek a régi kandeláberek és egyéb tartó elemek. A villamos felső vezetékét egy kétágú, a két pálya között elhelyezett tartóra fogatják fel, a jelzőlámpa- és táblatartók is díszesek lesznek, az északi hídfélen pedig az úttest és a kerékpársáv között korlát lesz - mondta a szakember.
Ludányi Gábor restaurátor elmondása szerint levéltárakban, fotóarchívumokban kutattak a híd után, ezekből tudták meg, hogy a híd egyes elemei az 1900-as évek elején hogyan nézhetett ki.
Kifejtette, a tervezésnél a híd középpillére volt a legproblémásabb, mivel semmilyen fotó nem volt róla, rajzokat kellett elemezni, hogy részben az eredeti állapotot tudják visszahozni. Hozzátette, nem csak a kinézetet kell rekonstruálni, hanem azokat a technológiákat is, amelyekkel ezeket az elemeket akkoriban készítették.
A felújítás során annyi mészkő elemet építenek be a híd lábaiba, mint amennyit a Parlament felújításához három év alatt használtak el. Visszaállítják a középpillér mellvédjeit, itt ismét helyet kapnak a sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is, a középpilléren ismét lesz történelmi címer és kőpárnára helyezett korona is.
A kandeláberek, villamos felső vezetékék tartó oszlopainak és a híd eredeti, díszes korlátainak a gyártása már zajlik, az aluljárókban a kisföldalattihoz hasonlóan Zsolnay-csempék lesznek.