A család IV (2008) |
Egyetlen kortárs művész sem képes olyan intenzíven szeretetet sugározni, mint Marina Abramovic. A legegyszerűbb mozdulatokból, lassan, végtelen türelemmel és odafigyeléssel építi föl a lét értelmét. Megadó, elfogadó gesztusai szinte elviselhetetlen ellentétben állnak a mű témájával: a média és az erőszak kölcsönhatásával. A ?nyolc lecke? Laoszban készült, egy buddhista szakrális hely közelében, az öt videó két-két oldalsó felületén többször is megjelenik a tiszta hegyi vízesés és a laoszi ?lélekfa? sima bőrű törzse, odúval és finoman kapaszkodó gyökerekkel.
Az üresség nyolc leckéje happy enddel (2008) |
A képek sora, a lassú, nyugodt, kimerevített pillanatok hatása olyan elementáris, hogy még a munka többi eleme ? a storyboard jellegű vagy vázlatos beállításokat rögzítő rajzok és a mezőn álló ház precízen berendezett, bevilágított makettje ? sem képes megtörni. Hiába kapunk praktikus információkat a megvalósításról, a ?leckéket? végignézve nem zökkenünk ki abból a megtisztult, meditatív tudatállapotból, amihez azok által jutottunk. Sugárzó erővel ég a tudatunkba a fotó, amelyen Abramovic ölében egy fegyverét szorító kislány ül, a művész anyai mozdulatokkal tartja a gyereket, mezítelen lábfejük és a kamerával szembenéző, lágy tekintetük évezredek emberi történetét sűríti magába: gyilkos és áldozat, anya és gyermeke, Madonna és Pieta, élet és halál viszonyai kavarognak ebben a letisztult kompozícióban. Abramovic ? akinek egész életműve arról szól, hogyan képes átereszteni magán a művész eleven teste a világból érkező hatásokat, hogyan lehet a művészet révén megváltani az embert az agresszió, a rombolás, a pusztító ösztönök hatalmától ? ezzel a művével ölbe veszi azt a világot, ami még csak most van születőben. Azt a világot, amibe a mai gyerekek mint folyamatos és megszokott erőszak-folyamba kerülnek bele, és amelyik a média, a fogyasztói kultúra, az intézményesített erőszak révén kiszorítja a lét eredeti értelmét, megtagadja a környezettel való harmóniát, a részvét, az együttérzés fogalmait. Ölbe veszi, hogy elcsitítsa háborgó lelkét, és segít, hogy az oldalsó tablókon megjelenő természeti elemek, a víz, a fa, a felhők szentsége megtisztogassa az ártatlan játéknak tűnő csatamezőt. Jelenléte, a részvét testi kifejeződése oda vezeti az élet energiáit, ahol már majdnem semmi nincs azokból.