Négy színész énekel az asztalnál ülve, miközben a fejük felett a laptévé méretű kivetítők megtelnek fényképekkel. Esküvői és családi fotográfiákból áll a gyűjtemény. Életek és sorsok forgácsai ezek a közelmúltból, valamint a ködbe vesző régből. A megsárgult, töredezett darabok a szokásos kíváncsiságon túl más perspektívát is nyújtanak a szemlélőnek. Ezúttal nemcsak a képeket nézzük, hanem a hajdani történeteket próbáljuk kitalálni, amelyek fényképek mögött húzódhattak meg.
Tasnádi István saját drámáját vitte színre, Tapaszalt asszony címmel.
Az Orlai Produkció és a Füge Produkció közös, a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban játszott előadásában a kabaré és az esztrádműsor keverékét látjuk. Az egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetek a nő szerepét, a házasság intézményét, valamint a gyermekvállalást járják körül a jelenkorban.
A Tapasztalt asszony plakátján rakott lenvászon ruhát és selyemblúzt viselő nőalak tart a kezében polgári lakásba illő tükröt. Utóbbiban egy bika félalakja látszik – zakóba és fehér ingbe, azaz férfiöltözetbe bújtatva. A Csáfordi László tervezte enigmatikus hirdetményen csupa össze nem illő motívum szerepel, amelyeket az előadás igyekszik egységbe rendezni.
Ha egyszer készül drámaírói almanach a 21. század elejének jelentős magyar darabjaiból Tasnádi István, a méltán elismert színpadi szerző nem a Tapasztalt asszonnyal szerepel majd a gyűjteményben. Nehéz eldönteni, hogy az írót a szexualitás szociológiája vagy a koherens színpadi helyzetek érdeklik-e inkább a száz évvel ezelőtti leánynevelő kézikönyv alapján készült darabjában. A drámaíró mellől hiányzott a dramaturg, mert némely jelenet rövidebben hatásosabb lett volna.
A rendező Tasnádi azonban kivétel nélkül megoldja a döccenőket. Ha egy-egy szituáció nehezebben is indul a rendező gondosan készíti elő a poénokat. Bízik színészei ritmusérzékében, akik nem okoznak csalódást.
Hol összeérnek, máskor távolodnak egymástól a színészek karakterei, de mindegyik játszó összes figurájában marad közös vonás.
A négy fellépő a női egyenjogúsághoz való kapcsolódásuk intenzitásában helyeződik el az előadás világában. A két végpont Péterfy Bori és Pataki Ferenc. Péterfy szerepei arról árulkodnak, hogy napjainkban kevés az olyan asszony, aki ha csak nem teljesen szolgalélek, ne lenne valamilyen fokban feminista. Pataki alakjai kénytelenek tudomásul venni, hogy a világ és benne a férfi helye állandóan változik, és nem látszik a folyamat vége, ha egyáltalán lesz ilyen.
László Lili és Schruff Milán a fenti szélsőségektől eggyel „beljebb” helyezkednek el. Ők ketten a mindenkori menyt és a vőt adják. László Lili nem először „a” kedves lány. Játéka most azokat a fiatal nőket foglalja egybe, akik rádöbbennek: tehetnek bármit, cipelniük kell az előző nemzedéktől örökölt szokásokat és hagyományokat. Schruff ironikus, máskor egyenesen a groteszkbe játszó humora szépen érvényesül.
Péterfy Bori és Pataki Ferenc kettőse egyszer már kiválóan működött. Az Apád előtt ne vetkőzz című előadásban, szintén Tasnádi rendezésében az áldozat és a hóhér szerepköreit variálták és árnyalták. Ott a nemzedékeken átívelő elhallgatások és bűnök alapjaiban deformálták a szereplők életét. A higgadt előadásmód és a megjelenített szenvedélyek szembeállítása adta a játék feszültségét. Itt, a mozgással és énekkel kiegészülő, könnyed Tapasztalt asszonyban a feloldozás lehetősége rejlik, ez utóbbit olykor fergeteges humorral tálalják nekünk.
Péterfy Bori ezúttal is nagyon nő. Karaktereinek alaptípusa szerint ő a házasságban sokat megélt asszony. Péterfy minden mozzanata emlékezetes. Éneke drámaian humoros. Szkeccsei nemegyszer kritikái az aktuális figurának. Elkötelezetten feminista írónője úgy ismerteti saját könyvét, hogy érezzük a szerző végtelen örömtelenségét. Péterfy érckeménységű, megközelíthetetlennek tűnő boldogtalanjai szép mintázatai a női sorsnak. Intimitáskoordinátorként addig felügyeli, korrigálja a tangózni próbáló párt, amíg azok majd egy méterre kénytelenek táncolni egymástól. Az érintésre, a tánchoz elengedhetetlen intimitásra esélyük sem marad a feleknek.
Pataki Ferenc a férfiuralmat féltve őrző férjet adja több változatban. Eleinte nagyhangú és magabiztos. Mintha a múlt századból felejtődött volna itt. A nők esetleges egyenjogúsága miatti felháborodástól a rezignált belenyugvásig tart az útja. Ez az út nemcsak tekervényes, hanem meredek kaptató is. Pataki női szerepében férfiként teszi fel a lábát a szülőasztalra, aztán megtapasztalja, hogy mennyire kiszolgáltatott tud lenni közvetlenül a szülés előtt a kismama. Utolsó jelenetében már sztoikus nyugalommal veszi tudomásul, hogy élete párja sohasem volt szerelmes belé.
Az egy felvonásos, a színlap szerint tizenhat éven felettieknek ajánlott Tapasztalt asszony szórakoztató kordokumentum.
Hiába haladunk az időben előre, ha közben nem veszünk tudomást az erősen változékony társas és családi viszonyokról.
Lehetetlen a szülők és a nagyszülők hagyományai, elvárásai szerint élni. Vastaggal szedett idézőjelbe kell(ene) tenni a konvenciókat vagy felejteni őket. Kérdés, hogy ehhez kinek mennyi késztetése és ereje van.
Színlap, előadás-időpontok és jegyinformáció az Orlai Produkció honlapján.
Fotók: Takács Attila/Orlai Produkció