A szó szoros értelmében építőművész volt. Sokrétű életművének alapja, hogy a képzőművészet és az építészet szerves együttélését tekintette eszménynek. A zenei, képzőművészi és költői tehetséggel egyaránt megáldott Vadász biztos kézzel és ízléssel dolgozott, és akár modern városközpontot, akár családi házat vagy emlékhelyet tervezett, maradandót alkotott.

Vadász György építész MTI.jpg
Vadász György építész szentendei otthonában 2014-ben. Fotó: Marjai János / MTI

1933-ban született Budapesten. Édesapja, Vadász Mihály szintén építész, a magyarországi Bauhaus kiváló mestere volt. 1957-ben szerzett építészmérnöki diplomát a Budapesti Műszaki Egyetemen, majd a Magyar Építőművészek Szövetsége mesteriskoláját is elvégezte. Már korai, modern stílusú tervezéseit is sajátos felfogás jellemezte: az épületek merev struktúráit a tömegek élénk megmozgatásával, ritmikus tagolásával oldotta és festői elemekkel gazdagította. A modernizmus mozgalmassá válásának szép példája a budapesti Jókai térre tervezett MEDOSZ-vendégház, amelynek a felületek ritmikus megtörésével izgalmas homlokzatot tervezett.

Medosz vendégház fortepan.jpg
A MEDOSZ-vendégház a Jókai téren (1975–79, Mészáros Endrével). Fotó: Fortepan / Középületépítő Vállalat

Semmilyen stílusirányzatba nem akart illeszkedni: az építészeti táj érdekelte, vagyis az, ahogyan a természet és az építészet egymáshoz viszonyul. Ez a szemléletmódja elsősorban a modern városközpontok tervezésében érhető tetten. Zalaegerszegen és Baján mozgalmas homlokzatú épületegyütteseket alkotott, és a táj adottságaira is tekintettel volt. Egyedi tervezései, akár családi házról, akár zártsorú, városképbe illeszkedő épületekről van szó, izgalmas megjelenésűek, és harmonikusan illeszkednek a környezetükbe. Palladio, a reneszánsz olasz építőmester előtti tisztelgésnek szánt, Székesfehérvárra tervezett polgárháza a modern, de környezetébe simuló építészet kiváló példája.

Polgárházak Székesfehérvár.jpg
Polgárházak, Székesfehérvár (1994). Fotó: Kovács Dániel / Wikipedia

Legmonumentálisabb alkotása a Gellért-hegyi víztározó épülete, amelynek „egymásra dobált” betonkockái egyszerre tűnnek ki és igazodnak szervesen a hegy vonulatához.

Gruber József víztározó Fortepan.jpg
A Gellért-hegyi Gruber József víztároló (1975–81, Széll Andrással). Fotó: Domonkos Endre / Fortepan / Főmterv

Művészi gondolkodásmódjának, reneszánsz karakterének legfőbb bizonyítéka a szobrokhoz, emlékhelyekhez kapcsolódó térépítészete. A mohácsi és a muhi csatamezőn, az általa megtervezett emlékhelyeken érzékelhető a magyarság veszteségének óriási mértéke. A körkörösen megkomponált tereken, az egyenes és megdőlt kopjafák, faragott szobrok, a kimagasló kereszten lógó lélekharang látványával szembesülve szinte hallani véljük a bekerített magyar seregek reménytelen segélykiáltásait.

Muhi csata emlékműve MTI.jpg
A muhi csata emlékműve (1991, Váncza Lászlóval és Kiss Sándorral). Fotó: MTVA Bizományosi / Oláh Tibor

„A rakodópart alsó kövén ültem, / néztem, hogy úszik el a dinnyehéj.”

A Kossuth téri József Attila-emlékmű megtervezése Vadász kiváló lélek- és emberismeretéről tanúskodik. A költő szobrát A Dunánál című versének kezdősorait megidézve helyezte a folyópartra. A Dunát figyelő szoboralak elgondolkodó, hétköznapi emberként jelenik meg, így a mai szemlélő egész közelinek, lelki rokonának érezheti.

József Attila szobor shutterstock.jpg
A Dunánál – József Attila szobra (1980/2013, szobrász: Marton László). Fotó: Chris Lawrence / Shutterstock

A mezőtúri Dózsa György-emlékmű kiválóan jeleníti meg a parasztfelkelés eleve bukásra ítélt voltát: a tüzes vastrónon ülő parasztvezér mögött a felkelést leverők túlerejét szimbolizáló óriási kőtömbök magasodnak.

Dózsa György emlékműve Fortepan.jpg
Dózsa György emlékműve Mezőtúron (1973, szobrász: Marton László). Fotó: Péterffy István / Fortepan

Vadász munkásságának egyik legkiemelkedőbb alkotása a hannoveri világkiállításra tervezett pavilon. A hatalmas, hajó formájú épület a rendszerváltás utáni vágyat: a magyarság Nyugat felé irányultságát, az áthajózás célját és feladatát testesíti meg, és az általa annyira szeretett és sokszor idézett Nagy László versének kérdését juttatja eszünkbe: „S ki viszi át fogában tartva / a Szerelmet a túlsó partra!”

Hannover Expo2000 Magyar pavilon Wiki.jpg
A Hannoveri Expo magyar pavilonja (1999–2000, Basa Péterrel és Fernezelyi Gergellyel). Fotó: Frans van Nes / Wikipedia

Vadász hosszú pályája során újra meg újra átvitte. A derűs karakterű, szerteágazó érdeklődésű és tehetségű, ötletekből kifogyhatatlan művész pályáját többek között Kossuth- és Prima Primissima díjjal, valamint a Nemzet Művésze címmel ismerték el.

Életének 92. évében, március 3-án hunyt el.