Az intézmény kiemelt céljai közé tartozik, hogy a lokális kulturális örökséget megőrizze. Kijelenthető, hogy egy vidéki múzeumnak fontos feladata az effajta örökségvédelem?
Valóban, nem is az egyik, hanem a legfontosabb feladata egy vidéki, területi kismúzeumnak, hogy összegyűjtse, megőrizze, megóvja a táj, a terület kulturális értékeit, örökségét, és azt bemutassa az itt lakóknak is, ezzel is erősítve bennük az identitást. A bihari emberek, gyerekek és felnőttek legyenek büszkék bihariságukra, ismerjék meg őseik életét, gyökereiket, tudják, honnan indultak.
A díj átadása során a szakmai zsűri is kiemelte annak jelentőségét, hogy a múzeumban felhalmozott tudást széleskörűen megosztják: többek között háromféle programmal várják az iskolákat is. Mit érdemes tudni ezekről a foglalkozásokról, rendezvényekről?
A honlapunkon látható három nagy programcsomag mellett harmincöt foglalkozással várjuk az óvodásokat, az általános- és középiskolásokat. Emellett felnőtt csoportok is kérhetnek tőlünk tematikus programokat, több foglalkozásunk is adaptálható a felnőtt, nyugdíjas korosztály számára. Az elmúlt tíz év alatt a Bihari Múzeumban megerősödött a múzeumpedagógia: sokféle múzeumi órát, tematikus foglalkozást, sőt szakköröket is ajánlunk az iskoláknak, tizenöt éve szervezünk vetélkedőket, idén harminckilencedik alkalommal szervezzük meg a Bihari Honismereti Tábort. Már ennyi program közül is nehéz választani, de ha a pedagógusok igénylik, speciális foglalkozásokat is tartunk évfordulókhoz, az iskola névadójához kapcsolódóan, vagy néphagyományokhoz, szokásokhoz kötődően.
Töretlen érdeklődés kíséri a környéken az ezekhez hasonló eseményeket?
Igen, folyamatosan bővül a kínálat, minden igényt próbálunk kielégíteni. Persze, van program, ami sikeresebb, s van, ami kevésbé az, de mindig lesznek olyan korosztályok, amelybe tartozóknak még bizonyos foglalkozásokat nem volt lehetőségük kipróbálni. Ha esetleg régi is a rendezvény, amelyről szó van, biztosan születik minden évben valamilyen új eleme: hiszen a múzeum hatfős szakmai csapata rendkívül innovatív emberekből áll.
A múzeumon belüli interaktív foglalkozásokon kívül kihelyezett óráik is vannak. Hogyan kell egy ilyet elképzelni?
A járás iskoláiban kihelyezett foglalkozásokat is tartunk. Nem olyan régen vettünk részt például Csökmőn a kétszáz fős iskola diák-önkormányzati napján, ahol minden osztály három-háromféle múzeumi foglalkozással találkozott: játszva, élményekben dús tevékenységek során ismerhették meg a bihari szűrt, Bihar vármegye címerét, honfoglaló őseink életet, régi, népi játékokat, és még sok mást is. Szó esett a környezetvédelemről is, majd a program végén az egész iskola bihari költők megzenésített verseiből készült előadást hallgatott meg, a diákok is énekeltek. Ebben az iskolában műtárgymásolatokkal dolgoztunk, de gyakran előfordul, hogy az illető település tájházában, helyismereti kisgyűjteményében vagy kiállítóhelyén van foglalkozásunk, és saját nagyszüleik, dédszüleik, ükszüleik tárgyai között ismertetjük meg az odavalósiakkal a falujuk életét, történetét, szokásait, hagyományait.
Az elnyert díj remek visszajelzés is: bizonyítéka annak, hogy tevékenységük követendő például szolgálhat a többi múzeumnak is. Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
A múzeumi szakmának az Év Múzeuma-díj jelenti a szakmai csúcsot. Ezt elértük, de szeretnénk a szintet ezután is fenntartani, ezért sokat kell dolgozni, forrásokat szerezni, s mindig újítani, megújulni úgy, hogy az értékmegőrzés a középpontban maradjon. Folytatni kell a munkát, hiszen a múlt értékeit, tárgyait ezentúl is be kell gyűjteni, meg kell őrizni, be kell mutatni a felnövekvő nemzedékeknek. Ennek a munkának sosincs vége.
Bodor Máté
Fotók: Bihari Múzeum