Az intézet a magyar film megújításán dolgozó fiatal művészek legendás műhelye, a Balázs Béla Stúdió (BBS) munkáit bemutató sorozatában tűz műsorra két alkotást Erdély Miklóstól.

A Verzió című 1981-es kísérleti filmet és a Tavaszi kivégzés című 1985-ös rövid játékfilmet azért éppen Enyedi Ildikó közreműködésével mutatják be a berlini közönségnek, mert a rendező a főiskolai évei alatt tagja volt az Erdély Miklós vezette Indigo (Interdiszciplináris Gondolkodás) művészeti csoportnak, és pályáját a BBS-ben kezdte experimentális ihletésű rövidfilmekkel.

A két művészt mély barátság kötötte össze, és Enyedi Ildikó a mestere és barátja előtt tisztelgett a Simon mágus című 1999-es nagyjátékfilmjével.

A két Erdély Miklós-filmet csütörtökön vetítik a CHB-ban és az intézet online mozitermében. Az esemény egybeesik Enyedi Ildikó A feleségem története című új nagyjátékfilmje magyarországi premierjével, amelynek alkalmából online és hagyományos közönségtalálkozót is tartanak a rendezővel. Ezért Enyedi Ildikó a berlini rendezvényre is online kapcsolódik be, Erdély Miklós művészetéről Claus Löser német filmtörténésszel, kurátorral beszélget.

A BBS az 1956-os forradalom utáni konszolidáció kultúrpolitikai támogatásával 1961-ben intézményesült, évente egy átlagos nagyjátékfilm költségvetéséből gazdálkodhatott. Az összeget az alkotók bemutatási kötelezettség nélkül használhatták fel filmterveik megvalósítására, ami nemcsak a filmrendezők, de a kor képzőművészei számára is szokatlanul nagy alkotói szabadsággal járt. A magyar neoavantgárd számos képviselője a stúdióban valósította meg filmes munkáit, többek között a mára nemzetközileg elismert Maurer Dóra és nem utolsósorban az 1986-ban elhunyt Erdély Miklós, aki elméleti és művészeti szövegei, installációi, akció- és performanszművészete, valamint művészetpedagógiai munkássága mellett a BBS tagjaként számos filmet is forgatott.

A nyitóképen Enyedi Ildikó. Fotó: MTI/Czimbal Gyula