Az elismert hazai építészeti és urbanisztikai szakmai szervezet, a KÉK – Kortárs Építészeti Központ nemzetközi pályázatot hirdetett olyan filmesek, rendezők számára, akik a nagyvárosi élet témáit dolgozzák fel. Több mint 30, főleg 2013-2014 között készült rövidfilm, egész estés dokumentumfilm és kísérleti film került a Budapesti Építészeti Filmnapok idei válogatásába – a hagyományokhoz igazodva több, egyformán aktuális urbanisztikai-társadalmi probléma köré csoportosítva.

 epiteszf

A vetítéseket idén is beszélgetések, előadások kísérik, a 2015-ös Filmnapok vendége lesz többek közt a világhírű holland építész és teoretikus, Herman Hertzberger. Az idei rendezvény különlegessége, hogy a vetítéseket önálló program zárja az Uránia Filmszínházban: 9-én, hétfőn este a filmnapok keretében lesz a hazai premierje a német rendezőóriás, Wim Wenders által készített Cathedrals of Culture című 3D filmnek, mely kiemelkedő építészeti megoldásokkal bíró épületek szemszögéből mutatja be a bennük zajló mindennapok világát. A projektben olyan neves filmesek fogtak össze, mint Robert Redford, Michael Madsen vagy Karim Ainouz.

 

A témák is izgalmas sokszínűséget mutatnak a 2015-ös mustrán: önszerveződő, építészeti közösségek, a kelet-európai építészet élő öröksége, és az építészeti eredetiség jelenik meg visszatérően az egyébként különböző fókuszú filmekben. A fesztivál nyitófilmje egy lebontásra ítélt londoni lakótelep közösségét bemutató alkotás, az Estate: A Reviere, melyet több, szintén a periférián élő lakóközösségekről szóló film: a cseh Inner Yard, az osztrák Life in the Coffin Factory és az amerikai Christiania ? 40 Years of Occupation követ. Az idei válogatásban a vidámparkok és szórakoztatóközpontok sajátos, ?város a városban? státuszát vagy éppen hanyatló állapotát ábrázoló filmek is láthatóak.

A kérdésre, hogy a kelet-európai országok megtanulnak-e együtt élni a rendszerváltás előtti építészet emlékeivel, arra két lengyel film, a Neon és a Superjednostka keresi a választ.

 epiteszf2

A Toldi moziban tartott vetítéseket rendezői háttérbeszélgetések és szakmai kerekasztalbeszélgetések követik, idén angol és magyar nyelven egyaránt. Az osztrák kisváros, Hallstatt kínai másolatát bemutató Double Happiness című dokumentumfilm kapcsán a MITTE Communications és a KÉK közös szakmai programjaként az építészeti eredetiség és a városmárkázás lehetőségeiről beszélget majd Finta Sándor és Szemerey Samu építész, illetve Misetics Mátyás, a MITTE kreatívigazgatója.

 

A Budapesti Építészeti Filmnapok vetítéséire az elmúlt években több ezer látogató érkezett. A szakmai események mellett a Filmnapok késő esti programjai is népszerűek: a nyitónapon Finta Sándor áll a DJ-pult mögé, de pénteken és szombaton is izgalmas buli várja az érdeklődőket.