Erdejének belseje

Egyéb


ugynokhalala_schaubuhne9.jpg
Fotók: Schaubühne

Egy bőrkanapé, egy fotel és egy tévékészülék - ez minden, ami a színpadon van. Meg egy komplett erdő; ha akarjuk, ezt jó korán azonosíthatjuk is: ez a sokat emlegetett dzsungel, ahová a Willy bálványozta Ben bevette magát, majd gazdagon jött ki onnan. Egyszerre buja őserdő és túlhajtott szobadekoráció a színpadképet diszkréten uraló, burjánzó, zöld vegetáció. Látni való, hogy szabályos rendben, sorokat, vagyis járásokat alkotva helyezkednek el a jókora cserepek, de az összhatásban mégis van valami barbár, valami lucskosan ösztönös. Rendre innen, a sötét erdő legmélyéről bújnak elő a Willy Loman életét és képzeletét benépesítő családtagok és üzletfelek.

Egyébként Willynek mintha az egész, ki tudja, honnan odakerült rengetegről nem is lenne tudomása, hiszen ideje nagy részét a kanapén trónolva, a tévét bámulva tölti. A televízió önálló szereplővé lép elő. Előadás közben hallunk hírműsort, szexhirdetést és kvízjátékot, bár a műfaj igazából lényegtelen. Ami számít, hogy aki a tévé elé kerül, azonnal hipnotikus álomba zuhanva kezdi bámulni. A vibráló képek szoborszerűvé bájolják az arcokat, jéggé fagyasztják a tekinteteket, varázsköréből lehetetlenség kilépni. Aki akarja, olvassa mindezt nyugodtan a médiatársadalom kritikájaként vagy politikai állásfoglalásként, ahogy tetszik. Biff őrjöngése alatt azonban a dolognak egészen másfajta, érzékibb jelentése világosodott meg: miközben a végsőkig kétségbeesett, magát szavakkal csak nehézkesen kifejezni képes fiú artikulálatlanul üvöltve tör-zúz, Willy némán, bamba arccal nézi a képernyőt. Hátborzongató, a perverz családi viszonyokat tűélesen leképező ellentét.

Ahhoz ugyanis, hogy ebben a családban - politikailag korrektül fogalmazva - mindenki terhelt, nem fér kétség. Az ügynök mellett Linda (Carola Regnier) a színpad másik állandó "berendezési tárgya": az előadás nagy részét foteljében alva, ájult önkívületben tölti. Nemes, szikár arcvonásain ott van a Willyvel lehúzott évtizedek minden gyötrelme, meg az is, hogy bármi történt, neki tartania kellett magát, helyre kellett állítania a törékeny rendet, vagy annak látszatát. Hogy két, homlokegyenest ellentétes jellemű, mégis egyformán szerencsétlen fiára nem számíthat, szintén korán kiderül. André Szymanski jó kiállású, léha Happyjében profi szónok és visszataszító showman egyesül: idétlen szóvirágait, kifacsart mondatáradatát levegővétel nélkül önti elénk. A retorika mögött már nem jut hely a léleknek. A nagydarab Bruno Cathomas játssza Biffet - testalkatát tekintve ugyan ő áll közelebb apjához, de a jobban helyezkedő Happy rendre kitúrja a családi idillből, Biff eközben némán, összefont karral húzódik meg a háttérben. Az ormótlan testbe mintha csöpp gyermeket zártak volna: a hiperérzékeny óriáscsecsemő folyton elpityeredik, képtelen összefüggő mondatokban beszélni, az apja szállodaszobájában őt ért trauma szemmel láthatólag egész életére megnyomorította.

És mindegyikük fölött diadalmasan ott áll, azaz terpeszkedik háziasított trónusán az atyaisten, Willy Loman. Amikor már elkönyveltük katatón vénembernek a monumentális Thomas Thieme játszotta főszereplőt, gyors váltással képes meglepetést okozni. Jó ideig kizárólag a szívtelen zsarnokot engedi láttatni, aki pontosan tudja, hogy bármit tehet és mondhat, csak győztesként távozhat a porondról. Gőgös és cinikus, öntelt és hiú, inkább szánalmas, mint szánalomra méltó figura. És épp, amikor átsuhan bennem a gondolat, hogy más előadásokban ilyenkor már nyakig járunk a melodrámában, akkor Willy néhány félmondat és apró gesztus kíséretében már porig alázkodott trendi, digitális kamerával ugráló, kikent-kifent főnöke (Christian Schmidt) előtt. A rendíthetetlen despota esendő emberré zuhan össze, amikor maradék hatalma megmentéséről van szó.

Luk Perceval minden rezzenésében megtervezett rendezése végig ezzel a technikával dolgozik. Megismertet egy helyzettel, előzékenyen kezünkbe adja az értelmezéshez szükséges eszközöket, majd amikor botcsinálta nyomolvasókként saját csalhatatlanságunk teljes tudatában kényelmesen hátradőlnénk, hirtelen kirántja alólunk a széket. Lényeglátásával, hideg józanságával lenyűgöző, a mi vidékünkön szokatlan előadás.