Persze ehhez az is kellett, hogy az építészeti biennálék történetében először női kurátor fogja össze a programokat. Kazuyo Sejima japán építésznő a világhírű SANAA Architects egyik alapítója, Toyo Ito tanítványa, az egyszerűség, az építészeti absztrakció élharcosa. A Biennáléra kiadott jelmondata ? ?People meet in architecture? ? a kommunikáció, a közösségi formák és a szabad lehetőségek felé viszi az építészetről való gondolkodást.
A kiállításokon jóval nagyobb hangsúly kerül az érzékekkel megközelíthető, megsejthető téralakításra, mint a konkrét tervekre vagy a megvalósult építményekre. Seyima komplex környezeti és társadalmi hatások eredőjeként definiálja az építészetet. Koncepciója nyitott, nem irányít, de támogat minden ötletet, amely láthatóvá teszi az építés mint közösségi folyamat fázisait, az egyéni vágyaktól egészen a nagyszabású városfejlesztési projektekig.
Ezt az attitűdöt tágítja az idei Biennálé közös állásfoglalássá, miközben segít újragondolni, hogyan lesz tér, forma, környezet a szélből, a ködből, a vízből vagy egy falu múltjából. A Transsolar csoport például az Arsenale egyik terében ?ködkamrát? csinált, melyben egy spirális rámpán lehet felsétálni a köd fölötti magasságba. A kínai pavilonban egy ?szélfal? választja ketté a teret, a Dózse-palota melletti tajvani kiállítás a pihenést, a lassítást formálja térélménnyé. Az Arsenale hosszú szerelőcsarnokába belépve két gigantikus méretű betonprofil fogad, átlósan egymásra fektetve: térbeli viszonyuk néma előadás az egyensúly mibenlétéről.
Érzéki szenzációk a Giardini nemzeti pavilonjaiban is várnak. Élő, érző, sőt érzékelő erdő népesíti be a kanadai pavilont, hófehér rengeteg, melyet titokzatos lények laknak. Növényeknek tűnnek, de lehet, hogy állatok, finoman hajladoznak, néha elindul egy levél, toll, csáp a sűrűjükben álló néző felé, aztán szelíd simogatássá lassulva megáll a mozdulat. Közelebbről nézve azonban félelmetes fegyverekből áll a konstrukció: nem az Avatar lélek-erdője ez, hanem támadásra is kész, de megszelídített fauna, ahol a fullánkok orvosi injekciókat rejtenek, az áttetsző idegrendszert gumicsövek, műanyagcsipeszek szövevénye alkotja.
Feltűnést keltett a most először szereplő Bahrein kiállítása: az Arsenale hosszú csarnokában egészen kis helyet foglalt el az a három, deszkapalánkból összeácsolt halászkunyhó, amelyben párnák, szőnyegek, ülőpadok fogadták a látogatókat ? és egy-egy film, amelyikben a tengerparton született, ott élő emberek meséltek arról, hogy a lebetonozott, autóútnak használt vízpart helyett mennyire vágyódnak a megközelíthető tenger élménye után. Téma lett az idén februárban történt chilei földrengés és a tavalyi aquileai természeti katasztrófa, Noé bárkája génbankká nőtte ki magát a görögök installációjában és egyáltalán, Velence-szerte a városi életmódot megújító kísérletek vagy a fenntartható környezet témáiba botlunk.