A Harmonia Caelestis, vagyis mennyei harmónia cím egyrészt Esterházy Pál 18. századi kantátagyűjteményére utal, amelyből összesen tizenkilenc tétel hangzik majd el az est folyamán. Másrészt Esterházy Péter azonos című regénye is bekapcsolódik a műsorba, harmadszor pedig a fellépő Harmonia Caelestis Barokk Zenekar neve is ugyaninnen ered. A koncerten Mácsai János zenetörténész olvas fel részleteket a könyvből, valamint beszél a művek kapcsolatáról, keletkezésük körülményeiről, illetve Esterházy Péterrel megélt személyes élményeiről.

Bár a címlapon Esterházy Pál neve szerepel szerzőként a Harmonia Caelestis kantátagyűjteményen, az újabb kutatások során kiderült, hogy leginkább szerkesztőként tekinthetünk rá. A kötetben szereplő legtöbb dallam közhasználatú népének volt, feldolgozásuk pedig nagyrészt az Esterházy-udvarban dolgozó képzett zenészek munkája. A darabok többsége zenekarra, kórusra és szopránhangra íródott, ezúttal viszont olyan tételek hangzanak el Ács Gabriella szopránénekes közreműködésével, amelyekben csak szólóéneket kísér a zenekar.

A herceg leszármazottja, Esterházy Péter azonos című regényéből is elhangzanak részletek a rövid, egytételes művek között.

A Harmonia Caelestis Barokk Zenekar hét éve alakult itthoni és külföldi fiatal régihangszeres művészek összefogásával. Repertoárjuk a reneszánsz hangszeres zenétől a késő klasszika szimfonikus repertoárjáig terjed. Alapítójuk, Tóth-Vajna Zsombor csembalón, orgonán, fortepianón és klavikordon is játszik, és e sokrétű zenei tevékenysége mellett a budapesti Semmelweis Egyetem Általános Orvosi Karán is végzett tanulmányokat. A barokk zenekar mellett ikertestvérével és állandó partnerével, Gergellyel Piano e Forte Duo néven formálnak négykezes billentyűs együttest.

Tóth-Vajna Zsomborral készült interjúnk itt olvasható.

Részletek itt.